Георги Милушев, управляващ съдружник в “Зора”: COVID-19 е стрес тест, да се готвим за рестарт

В интервю за Пламен Енчев специално за вестник Труд той разказва за изпитанията, пред които е изправен бизнесът, но е оптимист за бъдещето

Георги Милушев, съсобственик на една от най-големите български вериги за черна и бяла техника – “Зора”, даде интервю пред Пламен Енчев от вестник „Труд“. Той разказва за изпитанията, пред които е изправен бизнесът. Но е оптимист за бъдещето.

– Г-н Милушев, каква е ситуацията в “Зора” след въвеждане на извънредното положение и какво предприемате в тази връзка?

– Намираме се в една нестандартна, непозната до сега ситуация на вирусна криза, обхванала целия свят. Преминахме кризата от 2008-2009 г., пресни са спомените от нея, страхът от зараза е повсеместен, размерът и мащабите на развитие са стряскащи, голям е броят на заразените, на починалите.

Всичко това оказва изключително голямо въздействие върху хората, върху тяхната психика, съзнание и грижа за себе си и околните. Намираме се в ситуация на масови ограничения във всичко, на граници, на областни центрове в страната, на социална дистанция. Това силно ограничава икономическата активност, намалява търсенето с изключение на храни, медикаменти и дезинфектанти. Вниманието и усилията ни са насочени на първо място към най- важното, запазване здравето и живота на хората. Няма по-ценно от него.

Още преди въвеждането и обявяване на мерките, се погрижихме да осигурим необходимите предпазни средства – маски, ръкавици, шлемове за касиерките по магазините, термометри и дезинфектанти предназначени за ръце и всички видове повърхности, висок градус спирт. Изискваме навсякъде да се спазват строго указанията, нашите хора ежедневно са в контакт с клиенти, трябва да бъдем стриктни и отговорни да пазим себе си и хората, които ни посещават.

Въведен е строг ограничителен режим в офиса и складовете, ежедневно неколкократно се измерва температурата на служителите и посетителите. Магазините се дезинфекцират ежедневно през три часа, допускат се не повече от 2 до 3 клиента, строго се спазва разстояние от 2 м един от друг.

– Предполагам, че отсега планирате какво ще се случи след края на пандемията…
– Заедно със страха и мерките за опазване на хората имаме и грижата за изхода, за последствията след нея, за бъдещето. Бързото разпространение и широкия обхват на коронавируса, въведените ограничителни мерки, страхът от зараза, силно ограничават търговската активност. Добавяйки към това и неизвестността от продължителността на заразата, предизвика несигурност за бизнеса.

Ежедневно хиляди хора остават без работа, към това се добавят и завръщащите се българи от чужбина, загубили работните си места. Всичко това поставя редица въпроси с много неизвестни пред нас, а и пред всеки работодател. По предварителни оценки на големи аналитични центрове, занимаващи се с оценка на пазарите, се очертава спад в Еврозоната от 8 до 9% на годишна база.

Очакванията са сегашната криза да бъде по-лоша от предишната (2008-2009 г.) с 30%. Това означава намаляване, свиване обема на дейността и намаляване на приходите. Освен това никой не може да каже докога ще продължи, какъв ще бъде обхватът и дълбочината на действие. Всичко това изключително много затруднява да се направи една по-точна оценка на случващото и мерките в тази връзка.

Всичко опира до продължителността, ако нещата се нормализират в рамките на два-три месеца, при правилни приети решения по време на кризата и на добра организация на работа след това, при запазване нормалните нива на развитие на страната и Европа, можем в по-кратки срокове да запазим капацитета на фирмено ниво. Ние сме малка страна и сме силно повлияни от това, което става в Европа.

Но, ако заразата продължи, неизвестностите се увеличават, тогава трябва да бъдем много по-внимателни, по-прецизни и предпазливи в оценките и действията. За сега се ориентираме към действия в по-добрия случай, кризата да приключи най-късно до края на полугодието. За целта подготвяме в съкратен срок план за действие до края на месец юни, с основна цел запазване капацитета на фирмата – на фирмено ниво и работните места.

– Какво прави “Зора” за своите служители?
– В “Зора” работят много добре подготвени кадри, професионалисти доказали се във времето, постигнатото от фирмата през годините е резултат на техния труд, на професионализма и всеотдайността им, на съпричастността на всичко свързано със “Зора”. Емблемата на “Зора” са хората, които дойдоха преди 20-25 години, от студентската скамейка и продължават да бъдат част от екипа. Това е гордостта на “Зора”. Над 60% от служителите са със стаж над 10 години.

Последните години се присъединиха допълнително добре подготвени специалисти. Това е нашето голямо семейство, наричащо се “Зора”, за това ние се отнасяме с уважение и преклонение към тях и техния труд. Правим всичко възможно, за да запазим и съхраним всеки един, и ще окажем възможната помощ в този труден момент. Насочили сме се към търсене на по-различни подходи и начини на действие, преценявайки, че досегашния ни инструментариум няма да ни свърши работа.

Както вече споменах, основната ни грижа и цел е да запазим работните места, даваме си сметка особено при сегашните ограничителни мерки ще бъде трудно, поради, което предприемаме мерки за оптимизиране на разходите, по-икономично и пестеливо ползване на ресурсите, по-гъвкава организация, въвеждане на плаващо работно време, съобразно с динамиката на пазара. Намираме се пред много сериозни изпитания. Никога досега светът не е изпадал в двойна криза, биологична придружена с икономическа.

Опасността от зараза и ограничаване движението на хората и дигитализирането на обществото, ги насочва към използване на възможностите на онлайн платформите. В тази връзка разширяваме дейността в направление онлайн продажби. Въвеждаме допълнителни форми за дистанционни поръчки. Клиентите вече могат да се възползват от професионална консултация и заявка на поръчка по телефон. Разглеждаме още интересни и иновативни възможности, които може да предложим на клиентите.

Онлайн магазинът на фирмата е със сериозен ръст от началото на извънредното положение. Очевидно трябва да подложим на сериозна преоценка досегашната ни стратегия на действие, сигурно трябва да станем още по-маневрени, гъвкави, по-адаптивни, по-конкретни и директни, по-разбираеми в нашите отношения с хората, да търсим опита и знанията на по-широк кръг от специалисти, привличайки най-добрите кадри на “Зора”, а и отвън в разработването, ако се наложи на една по-дългосрочна програма. Заедно с това трябва да изведем на по-предни позиции в нашата работа социалната отговорност, като един от основните ангажименти на собствениците.

– Как ще коментирате предложените мерки от правителството?
– Предприетото от правителството във връзка с кризата е в добра посока. Отпуснатите над 4 млрд. и половина лева ще подпомогнат различните слоеве от населението, участващи и потърпевши, ще се подпомогне бизнеса в рамките на възможностите, за да може да запази потенциала на икономиката, с това и на обществото след преминаване на заразата.

Правилно е решението да не се отива към цялостно ограничаване на стопанско-икономическата дейност на страната. “Зора” ще се възползва от предложението на държавата за подпомагане на работодателите, за обезщетение на служителите на затворените обекти.

– Как се извършват сега доставките ви от чужбина?
– С въвеждането на извънредното положение доставките от Европа са разредени, доставките от Китай пристигат все още от заявените и експедирани преди възникването на заразата. Доставките от Турция, където се произвеждат и редица А клас марки, продължават със закъснение поради задръстване на границата. Към момента фирмата има осигурени необходимите количества и асортимент на стока. Нямаме недостиг.

– Как стартира 2020 г. за вас?
– Стартира добре, с отбелязан ръст в сравнение с 2019-а, проникването на заразата COVID – 19 в страните от Европа повлия, коренно преобърна плановете ни за 2020 г. Планирахме развитие, а се намираме в ситуацията на коронавируса. Развитието на събитията по всяка вероятност ще наложи да преразгледаме някои цели и намерения по отношение на инвестиционната ни политика за 2020 г.

Вирусната инфекция коронавирус е своеобразен стрес тест за всички, независимо от областта и направлението на дейност. Той ще ни накара да се замислим, да си направим преоценка на поведението, на ненужното, на непотребното, за да имаме време да помислим и да се подготвим за рестарта, който следва.