Главният архитект на София разкри как ще се префасонира центърът на столицата
Градоустройствени строежи над 75 м няма да одобрявам, казва в интервю пред "Монитор" главният архитект на столицата. Според него пешеходните зони в града трябва да се свържат.
- Г-н Здравков, Народното събрание прие поправките в Закона за застрояването на София, инициирани от вас и Столичната община. Ще се сложи ли край на хаотичното строителство в столицата и къде ще може да се строят високи сгради?
- Основната задача на промените, които направихме, беше да се спрат възможностите, които даваха няколко конкретни вратички, да се претоварват параметрите от действащия план. Другата задача беше свързана с регламентиране на зоните за високо строителство. Нашето предложение беше да се създадат две такива зони – една при "Интер експо център", другата – при Околовръстното шосе в "Люлин". Законодателят възприе по-консервативна формула, която наистина е може би по-добра. Именно - зоните да бъдат определени с промяната на ОУП на София, за да може да бъде изследвано освен изискванията откъм инфраструктура, но и визуална комуникация, и да не се създаде спекула с недвижими имоти. Знаете, че когато една зона се определи, че ще бъде с високи параметри, цената скача. Това би довело до безсмислена инвестиция в имоти, а градът все още няма нужда от такъв тип офис площи. Важно е да дефинираме зоните, така че да не създадем едно мъртво сити, а един работещ модерен град.
Другата основна задача беше да защитим визуалната комуникация на града. Има сгради, които вече са с издадени разрешения за строеж, които няма как да бъдат прекратени. Но оттук нататък законът ще действа изключително консервативно. Градоустройствени инициативи над 75 м няма да одобрявам.
- Отказахте да дадете зелена светлина за строежа на небостъргач в „Стрелбище“. Даже имате глоби, постановени от съда. Какво се случва там?
- За съжаление два пъти съм наказван административно за неизпълнение на съдебно решение. Като човек, изпълняващ функциите на главен архитект, съм длъжен да апелирам, че законодателството в България трябва да има своето върховенство и най-малкото не трябва да показвам лошия пример. Но съм в куриозна ситуация, в която имам решение на Столичния общински съвет от 2009 г., с което статутът на терена е определен като зелена площ, като предназначението му е защитено с промяна в Общия устройствен план на града. Инвеститорът НИКМИ пък получава терена през 2006 г. В същото време има решение от Върховния съд да издам административен акт, който е в противоречие на ОУП.
Тази хипотеза е доста сложна чисто юридически, защото за да издам въпросния административен акт, трябва да се извършват поредица от действия, които ме задължават да извършва проверка по начина на издаване на акта, тоест трябва да изследвам към 2007 г. какво е имало на този терен. Трябва да се направи анализ, не може просто така да ми бъде разпоредено в 14-дневен срок да издам акт. Неспазването на съдебното решение доведе до това, че веднъж бях глобен 1000 лв. и после 13 хил. лв., за което Общинският съвет заплати глобата като дарение като физическо решение. Правилният начин на комуникация оттук нататък е сядане на масата. Радвам се, че по инициатива на кмета на София Йорданка Фандъкова вече имаше една среща с инвеститорите. Надявам се да намерим конкретни стъпки, за да намерим допирни позиции и да се защити този терен. Очакванията на обществото е там да остане кварталната градинка. Разговорите трябва да бъде изключително балансирани, така че да се установят претенциите им и да се търси адекватно обезщетение.
- Подготвяте и нова наредба за рекламите и преместваемите обекти, на какво ще акцентирате?
- Доста сериозна и радикална промяна, свързана най вече с намаляването на броя на нахлуването на агресивната реклама в града. Анализите, които направихме за последните години, сочат, че рекламата се е фокусирала върху пет градски булеварда – като започнем от запад на изток - „Тодор Александров“ с продължението към „Царица Йоана“, булевардите „България“, „Черни връх“, „Цариградско шосе“ и Околовръстен път.
Искам да създадем по-качествено и по-голямо разстояние между отделните рекламни елементи. Желанието, което имаме, е от първа зона да изчезне изцяло рекламата – това е историческият център, като покривната реклама, която е поставена в момента и на площад „Народно събрание“ и на други исторически сгради, с времето да изчезне.
Разбира се, тази наредба ще има своето действие след приемането й да даде гратисни срокове, но след изтичането на договорните отношения тези собственици ще трябва да демонтират рекламите. Въведохме ограничение по отношение на брандирането на фасадите. Личното ми убеждение е, че когато имате един търговски обект, не би трябвало целият да бъде брандиран с огромни надписи „отстъпка“ или с конкретни търговски продукти, които рекламират това, което продавате вътре. Затова сме дали една възможност от 25% реклама по фасадите. Въведохме и поредица от ограничение в мобилните съоръжения, които в парковете са се превърнали от колички, които трябва да напускат парка в 21 или 22 часа, са се превърнали в павилиони. Първоначално имахме предложение за ограничение до 2 квадрата, допусна се компромисен вариант до 3 квадрата. Въведохме ограничения с фризерите, хладилниците, разполагането на грилове по тротоарите. Въвеждаме и ограничение на времето, в което ще се поставят реклами, от 10 до 5 години. Дружество, избрано чрез Закона за обществени поръчки, ще регламентира премахването, което да бъде точно след изтичането на срока. Всички тези действия ще доведат до подреждането на София и да заприлича все повече на европейски град. За зимните градини също имаме идея да създадем методически указания, които да определят зоните, в които да се поставят, както и начина на ограждане, и да определим местата на фирмените надписи.
- Нееднократно сте заявявали, че искате пешеходни маршрути в града да свържат парковете и площадите. Пространството пред Съдебната палата вече е пешеходно, очаква се и пред „Св.Александър Невски“ да е така. Къде другаде планирате зони за пешеходците?
- Пешеходните зони в града трябва да се свържат. Със забраните трудно се справяме, затова се наложи и кметът по транспорт Евгени Крусев да постави кашпи около „Св.Александър Невски“, за да не може да се паркира вече. Същото нещо се случи и с южния тротоар на „Съборна“. Трябва постепенно да мислим за свързването на пешеходните зони от „Алабин“ през освободената част от „Витоша“ през „Света Неделя“ да ги свържем с Ларгото. „Съборна” дали ще остане изцяло свободна за движение, или постепенно ще я освободим, както освободихме южния тротоар и да направим ново, по-добро преминаване, но София трябва да развие своите пешеходни пространства така, че те да бъдат взаимно свързани. Не може да имаме едно пешеходно пространство, което да е работещо и да започва от точка А до точка Б. Трябва да има една система от взаимно свързани пространства и в тази връзка и с ремонта, който стартираме на „Граф Игнатиев“, с напречните връзки по „Солунска“ - “Шишман“ - “6 септември“, когато се оправят тротоарите, ще стане належаща и работата за т.нар. трета зона, която свързва „Цар Освободител“ от ул. „Раковски“ до пл. „Независимост“.
- Докъде стигна конкурсът за обновяването на площад „Света Неделя“?
- В момента подготвяме процедурата за обществената поръчка. Напреднали сме с конкурса за Войнишките паметници на І и VІ пехотен полк, който ще бъде издигнат пред НДК, обнародвали сме го и чакам средата на следващата седмица да дадем пресконференция, за да стартира работата по конкурса. Това ще е доста сериозна задача. В напреднала фаза сме и тази седмица предстои журиране на конкурса за концепция на предгаровия площад, който провеждаме съвместно със Столична община и асоциация „Визар“.
- Как ще изглежда пространството пред гарата?
- Проектите, които са постъпили в конкурса, ще ни дадат една добра концепция за развитие на това пространство. Идеята ни е да намерим концепцията за развитие на тази част от града. Участват доста амбициозни колективи от страната, така че мисля, че резултатите ще са добри, но все още проектите не са отворени.
- Не може да пропуснем и случващото се в „Младост“ и ареста на кметицата Десислава Иванчева. Как ще коментирате?
- Госпожа Иванчева получаваше подкрепа от страна на Столичната община. При стъпването й в длъжност г-жа Фандъкова ме помоли да направим работни групи и да дефинираме проблемите в район „Младост“. Идеята беше да се определим пет, десет или петнайсет проблемни имота. Въпросът е, че г-жа Иванчева престана на идва на тези срещи и реши, че трябва да си комуникира с администрацията през Фейсбук. При по-сериозен казус за района винаги сме го пращали за нейно становище, но вместо да получим отговор, тя организираше протести, на които обясняваше как кварталът ще се застрои. Проблемите се решават с много работа, а не с ходене по медиите. Когато станеш администратор, трябва много бързо да забравиш ролята си на протестър и да влезеш в тази на кмет.
- При вас постъпвали ли са лично оплаквания от инвеститори?
- В приемния ми ден 30% от жалбите са за забавени преписки в „Младост“. Включително топлофикационни отклонения, заверки на планове за безопасност и здраве, заверки на заповедни книги. Това са елементарни неща и изискват чисто административно производство и когато сте натоварени с функцията, казано условно, на пощенска кутия, и не си вършите работата, говори не за друго, а за липса на административен капацитет или просто за безсилие да си изпълните политическите обещания. Евтиният популизъм може да работи добре на изборите, но в администрацията той няма място.
- Колко време ще е необходимо да се въведе ред в районната администрация?
- Имаме огромното желание да помагаме на колегите и смятам, че в рамките на няколко месеца ситуацията може да се подобри.