Гражданската ще скочи до 300 евро. Който не може да плаща, въобще да не кара кола

Гражданската ще скочи до 300 евро. Който не може да плаща, въобще да не кара кола. Това заяви в интервю за Агенция БЛИЦ Цветанка Крумова, изпълнителен директор на ”Армеец”

Госпожо Крумова, с колко конкретно ще се покачи Гражданската отговорност?

Може да поскъпне до европейските нива, това е средно до 300 евро. Това, според мен, би трябвало да е границата. Между другото толкова е горе-долу в Румъния вече – около 250 евро. Ако приемем, че сме близки до Румъния, следователно и тук трябва да стане толкова.

В какъв период от време да очакваме да се случи това?

Зависи от пазара в голяма степен, той е този, който определя. Всички трябва да разберат, че това е нещо, което плаща обществото и въобще не става дума за печалба на която и да е компания. Просто, ако някой се държи безобразно на пътя, ако кара с 200 км\час и убият някого, то това нещо струва пари. Пострадалите в такъв случай трябва да бъдат обезщетени пълно – вредите трябва да им се възстановят, рехабилитация и т.н. Тази застраховка е абсолютно задължителна и обществото плаща за това, че негови членове биват увреждани от други негови членове.

До една –две години ще скочи ли „Гражданската”?

Много е вероятно, но пак зависи от пазара.

Какво ще кажете за загубите на компании, които генерират загуби за това, че изплащат повече обезщетения, спрямо премиите, които събират?

Това е абсолютно така. Компаниите генерират загуби в размер на 40 млн. лева брутна загуба.

По отношение на обезщетенията трябва да се знае, че ние сме единна Европа и за всички ни има ясни правила. Представете си катастрофата в тунела Монблан, който е между Франция и Италия и там стане катастрофа, само колко ще са жертвите. После обезщетенията се уреждат с години. Там ще има и правни проблеми, докато се изясни къде е станала катастрофата – на френска или италианска територия.

Какво е мнението ви за това, че минималната работна заплата е 220 лв. В такъв случай как хората ще си позволят застраховката „Гражданска отговорност”?

Цената на тази полица не е елемент от социалната й функция. Тези хора, които карат автомобилите, трябва да се държат отговорно на пътя. Ако има по-малко катастрофи,

тогава и цената на Гражданската отговорност ще бъде по-ниска.

На базата на какво се образува средната цена на полицата?

Голямата част от себестойността на Гражданска отговорност идва от риска. Това са математически и атюерски изчисления за стойността на риска. Към тази цена се прибавят и разходите на застрахователите.

Добре, ако един застраховател прави реклама на себе си, няма ли да има много разходи и следователно така да скочи премията по застраховката?

По принцип е така. Разходите са част от застрахователно-технически план и се калкулират. Но проблемът не е само в разходите, а и в риска. Проблемът е, ако разходите нарушават рисковата част в премията. Рисковата част зависи именно от обезщетенията. От една страна имаме история и статистика какво се е случило за определен период, на база на който се екстраполира бъдещия период и от друга страна имаме фактори, които са трудно измерими, например колко ще се увеличи броя на автомобилите, на пътуващите, дали ще се увеличи броя на катастрофите, дали ще станат по-добри пътищата, дали шофьорите ще станат по-дисциплинирани, дали ще има по-строг контрол, в какви дестинации ще пътуват хората и до кои държави и т.н. Всички тези фактори касаят риска и образуват цената на полицата.

Едно интервю на Десислава Вангелова, БЛИЦ