Губернаторът на Пловдив: Заслугата за победата на ГЕРБ изцяло е на Бойко Борисов!

Някои управници много бързо забравят защо са били избрани и се сещат за обещанията си чак когато дойдат следващите избори

Областният управител на Пловдив Здравко Димитров с горещ коментар пред "Марица" за оставките в ГЕРБ, убедителната победа в евровота, инфраструктурните проекти в града и предстоящите местни избори. 
 

- Г-н Димитров, вие сте политик с голям опит. Как според вас ще се отрази оставката на втория човек в ГЕРБ Цветан Цветанов върху партийните структури по места? Очакват ли се и други оставки в Пловдив и областта?

- Първо искам да честитя победата на нашата партия и да благодаря на премиера за перфектно проведената предизборна кампания, за това, което е направил за България и за Пловдивска област. Благодаря му от името и на пловдивската, и на областната структура, защото никъде не срещнах благодарност. Не е далеч времето, когато лидерът на ГЕРБ беше водач на пловдивската листа и когато тя печелеше, други си приписваха заслугите.

Заслугата за победата на ГЕРБ изцяло е на Бойко Борисов. Това, което той направи, хората го видяха. Там, където се работи, където се строят нови пътища и има инвестиции, ГЕРБ печели убедително. Благодаря също така на Районните избирателни комисии в Пловдив и областта за добре свършената работа.

Що се отнася до оставката на г-н Цветанов, това е решението на г-н Борисов. Той структурира партията, негово е правото да решава.

- Говорим за убедителна победа на ГЕРБ в Пловдив, но гласовете за партията са с 12 000 по-малко в сравнение с 2014-а? Успех или отстъпление е това?

- От една страна, е отстъпление, от друга - успех. Спечелихме и тази победа е безспорна, но местните партийни структури трябва да направят трезва оценка, а не да надуват фанфарите.

Правили сме много избори, включително и европейски през 2014 г. Тогава в листата на ГЕРБ имаше двама представители от областта и един от Пловдив. Не знам защо сега не намериха поне един свестен кандидат от Пловдив -младежки град, с много учебни и висши заведения, с добри специалисти, с изявени културни дейци и общественици. Обидно и жалко е.

- На какво се дължи изключително ниската избирателна активност?

- Съвпадение на няколко почивни дни покрай 24 май и апатия. Има много разочаровани хора, които с нежеланието си да гласуват изразиха своя наказателен вот. Много познати ми казаха: „Няма да гласувам, политиците не заслужават“. Но по този начин наказват и себе си. Всеки обича да коментира политиката, но когато гласуваш, имаш право да изискваш и да критикуваш. Когато стоиш безучастно, не помагаш с нищо. Изборите за ЕП по принцип са тежки, защото посланията много трудно достигат до хората. Те си искат по-високи пенсии, нивите, да няма престъпност, а ние им говорим за евроатлантически ценности.

- Изненадан ли сте от ареста на кмета на район „Северен“ Ральо Ралев?

- Изненадан съм, но няма да коментирам, защото това е работа на компетентните органи. Аз паднал човек няма да настъпя, но Господ си знае работата. Искам само да напомня на другите, че който е решил да участва в управлението и е получил доверието на хората, трябва да мисли какво върши. Винаги съм казвал, че в тази работа има и мед, но и жило. За съжаление някои хора много бързо забравят обещанията и за какво са избрани. Сещат се, когато пак дойдат изборите.

- От години говорим за Околовръстното шосе. Ще го имаме ли го някога?

- Предстои препроектиране на старото Околовръстно. Когато видяхме предишния проект, останахме учудени, защото беше абсолютно неудачен. Тогава казах в министерството, че който го е изготвял, е искал само да си вземе парите и оттам нататък изпълнението не го е интересувало. Един от куриозите беше, че пътят не минаваше покрай Коматево, а отиваше чак до борсата в Първенец, което означаваше много голямо отчуждаване, включително и на имот на немски инвеститор. Затова го спрях. Според новия проект ще има две скоростни платна с разделителна ивица, с по две ленти и по една аварийна, както на Асеновградско шосе.

Всички кръстовища ще са на две нива. Изпълнението ще става поетапно. Първият ще е от колелото за Пазарджик до Асеновградско шосе, вторият - от Пазарджишко шосе до магистралата. След като приключи препроектирането, ще направим парцеларен план.

- Отчуждаването няма ли да забави строителството, като се има предвид, че собствениците масово обжалват оценките?

- С последните промени в закона жалбите за цената вече не спират изпълнението на проекта. Държавата поема финансирането както на строителството, така и на отчуждаването. За отчуждаване на частни имоти за локалните платна на Асеновградско шосе от републиканския бюджет са осигурени близо 400 000 лева, защото малките общини, като Куклен например, няма откъде да вземат толкова средства. Когато подготвяхме отчуждаването на Асеновградско шосе, все още не бяха влезли в сила промените в закона. Но ние много бързо - за 8 месеца, направихме парцеларен план. Такива срокове никъде в държавата не е имало. Процедурите обикновено отнемат 2-3, а понякога 8 години. Екипът, архитектите и кметовете на общините, в чиято територия попадат локалните платна, се справиха перфектно, за което им благодаря.

- Ще се разширява ли кръстовището до караулката?

- Ако промяната в закона беше влязла по-рано, щяхме вече да строим. Последните две дела по жалбите на собствениците за цените са насрочени за 4 и 5 юни и след като съдът се произнесе, започваме. Обществената поръчка е проведена от АПИ, за изпълнител е избрана фирма „ИСА 2000“, която се справи добре с работата на Асеновградско шосе. Парите в размер на 2 млн. лева са осигурени от държавата. Няма пречка при втория етап над кръговото да се направи и второто ниво ​- надлез от железобетон.

Тази технология се прилага успешно, например в Италия, и е по-евтина. Бизнесът изготви идеен проект за надлез, както бяха обещали от сдружението, и аз го представих на премиера Борисов. По наше настояване от Околовръстното ще има допълнителен ръкав за Асеновград, както е на входа на Бургас. Това ще намали значително трафика в колелото.

- Защо не се строи Източният обход, за който отдавна има проект?

- Предстои да се изготви парцеларен план. Разширението на този път ще е по-леко, засягат се предимно държавни и общински имоти, а частните, които попадат в сервитута, са малко. Проектът е важен, защото затваря външния транспортен ринг. Това означава, че колите, които преминават транзит, няма да влизат в града и трафикът в Пловдив ще се отпуши, особено ако се изгради и надлез към ул. „Недялка Шилева“ от "Тракия" към летището.

- Кога започва строителството на локалните платна на Асеновградско шосе?

- Обществената поръчка е обявена от АПИ и предстои да бъде избран изпълнител. Средствата в размер на 15 млн. лева отново са от държавния бюджет. В поръчката е включено и изграждането на осветлението по целия път от Пловдив до Асеновград.

- Подписахте ли договор за проектиране на водоснабдяването от каскада „Въча“?

- Комисията избра изпълнител за предпроектно проучване, но чакаме КЗК да се произнесе по жалбата на участник в търга, класиран на второ място. Искам в средата на юни да направим кръгла маса с представители на министерства, с кметовете на общини, през чиято територия ще се прокарва водопровод, ВиК ЕООД, Басейнова дирекция „Напоителни система“. На срещата ще поканя всички депутати от Пловдив и областта, за да ги запознаем какво е направено дотук и какво следва. За мен този проект е много важен. Преди няколко дни бяхме в МОСВ, където стана ясно, че в Първомай пият лоша вода. Пловдив също има нужда от чиста питейна вода и дай боже да се реализира проектът за воден цикъл. Най-големият платец на ЕВН е ВиК заради сондите. А ВиК взима парите от всички нас. Големи са и загубите на водата в Пловдив, тъй като тръбите са стари. Показателите на водата се влошават с всяка година. Водоизточниците се намират в регулацията на града и все по-трудна става тяхната санитарна и здравна защита. Още през римското време, по турското и след Освобождението най-напред са прокарвали вода. Ние също не трябва да подценяваме този проблем. Питейната вода трябва да е приоритет №1 и ако докараме вода от „Въча“ за Пловдив и съседните населени места, още 100 години хората ще ни благославят.

- Наесен са местните избори и вече с пълна сила тече предизборна кампания. Какво ще препоръчате на кметовете и на кандидатите?

- Да работят за хората и да спазват законите.
 

Областният управител Здравко Димитров е роден на 22 май 1963 г. в Пловдив. Завършил е средното си образование в Спортно училище ”В. Левски”- Пловдив. Дипломира се като бакалавър по спортна педагогика в ПУ ”П. Хилендарски”, а по-късно като магистър по психология и публична администрация в същия университет. Завършва магистратура по финансов мениджмънт в СА ”Д. А. Ценов” - гр. Свищов.

Известен е като състезател по баскетбол в ЦСКА и ССК ”Академик”, чийто председател е до 2007 г., когато е избран за кмет на район „Западен”. През 2011 г. е назначен от министър-председателя Бойко Борисов за управител на Пловдивска област. Бил е депутат в 42-рото и 43-тото Народн​о събрание, ръководил е структурата на ГЕРБ в Пловдивска област. През ноември 2015 г. отново поема управлението на областта със заповед на Бойко Борисов.