Интересни разкрития за Митьо Очите, Баневи и Северин, убил жестоко журналистката Виктория! Общото между тях е...
Николай и Евгения Баневи бяха върнати в България с два полета заради правилата на превозвача. Димитър Желязков - Митьо Очите ще бъде екстрадиран от Турция в България през летището на Истанбул. Това разкри Мариян Маринов инспектор от ГД "Охрана" в интервю за в. Монитор.
Кой е той?
Мариян Маринов работи в сферата на охраната на съдебната власт от 14 г. През октомври 2005 г. започва в Областното звено в София, а от 2007 г. е инспектор в сектор „Екстрадиции и конвой“ в Главна дирекция „Охрана“ в Министерство на правосъдието. Участвал е в стотици екстрадиции.
- Инспектор Маринов, през миналата година Главна дирекция „Охрана“ в Министерство на правосъдието е извършила 525 екстрадиции на лица от и към България. Какво представлява самото предаване или приемане на екстрадирания?
-Процедурата е една и съща и за приемащите, и за предаващите на задържания, който е екстрадиран. Когато например трябва да предаваме задържано лице по ЕЗА, колегите от приемащата страна пристигат в България предния ден и осъществяват контакт с нас, уговаряме се на следващия ден в колко часа къде да се чакаме. Имаме достатъчно време на аерогарата да се срещнем, да се чекира багажът, да се издадат бордните карти, да се предадат и съответно приемат съпътстващите документи, които касаят лицето – приемно-предавателен протокол, опис на лицето, на неговите лични вещи и ценности, с които пътува, медицинска справка за здравословното му състояние към момента на предаването, дали е в състояние да пътува с въздушния транспорт, справка за срока на задържането му в съответния затвор или арест и копие на съдебното решение.
-Къде става предаването на екстрадираните лица - съответно на летищата и на сухопътните граници?
-Когато екстрадирането е по въздух, в България това става на аерогара София. От 2009 г. предаването на екстрадирани лица от и за Гърция става на ГКПП Кулата, екстрадираните от и за Сърбия - на ГКПП Калотина, екстрадираните от и за Македония – на ГКПП Гюешево, екстрадираните от и за Румъния – на Дунав мост и на Дунав мост 2. За Гърция предаването изпълняват колегите от областното звено на ГДО Благоевград. За Македония това правят колегите от областното звено за охрана в Кюстендил. За Сърбия сме ние поради близкото разстояние от София до Калотина. За Дунав мост и Дунав мост 2 – колегите от Русе и Видин. С Турция екстрадиции се правят само от летището в Истанбул, с турските авиолинии, тъй като само те изпълняват полети София-Истанбул и обратно, „България еър” нямат полети до Истанбул.
-С белезници ли са конвоираните по време на полет със самолет?
-„България еър”, чиито услуги често ползваме, разрешава белезници. Единствените авиокомпании, които не разрешават на борда на самолета конвоираните лица да бъдат с белезници, са австрийската авиокомпания и „Луфтханза”. Това е тяхно изискване и ние се съобразяваме с тях. Прави впечатление, че винаги командирът на самолета на немската авиокомпания слиза и разговаря със задържаното лице. Ние до самолета го конвоираме с белезници и след като сме подписали приемно-предавателния протокол, чуждестранните колеги вече носят отговорност за него. В момента, в който командирът на самолета даде разрешение за качването на лицето на борда, нашият служител му сваля белезниците и вече се поема от чуждестранните ни колеги.
-Случвали ли са се извънредни ситуации при приемането на конвоиран?
-При последното приемане на лице във Венецуела това стана на борда на самолета. През есента на 2017 г. с оглед на политическата обстановка в страната и понеже авиокомпанията искаше да се случат нещата по-бързо. Предприехме ход за приемането на лицето на борда на самолета – той кацна в Каракас, имаше престой 2,3 часа, приехме конвоирания и веднага излетяхме обратно за Европа.
-Винаги ли конвоираните са на последния ред в самолета?
-По принцип конвоираните са на последния ред, авиокомпанията е запозната още докато се правят резервациите. Това изискване е за сигурността на останалите пътници. В зависимост от броя на пътуващите в самолета, предният ред е свободен или не. Ако самолетът е пълен, пред нас седят цивилни лица. Преди полета уговаряме с кабинния екипаж има ли възможност предният ред да бъде свободен, те ни съдействат. Досега винаги сме получавали разбиране и съдействие. Всичко е в рамките на нормалното, не сме имали някакви сериозни произшествия, някой задържан да не иска да седне на мястото, което му е определено. Но е имало случаи, когато роднини на задържания пътуват със същия полет, искали са да правят контакт с него, което е абсолютно забранено, искали са да му предават или да приемат неща от него, което също е абсолютно забранено.
-Има ли случаи конвоирани да проявяват агресия и неподчинение?
-От 14 г. съм в Дирекцията за охрана, участвал съм в над 200 екстрадиции само на аерогара София. Засега не сме имали някакви груби агресивни действия от страна на конвоираните.
-Как премина конвоирането на убиеца на тв водещата Виктория Маринова – Северин, който бе върнат у нас от Германия?
-Процедурата беше както обикновено – предварително събиране, обработване и анализиране на цялата информация за конвоирания – прави се, за да се осигури сигурност по време на полета и да не се допусне извънредна ситуация при приемането, конвоирането или по време на полета и влизането в страната на лицето. Когато конвойният екип и задържаното лице кацнаха в София, то премина през системата на Гранична полиция за снемане на ирисови и пръстови отпечатъци и след това се конвоира до съответното място за лишаване от свобода, където по постановлението на ВКП трябва да бъде настанено. За Северин бяха включени допълнително служители, според мен всичко мина без проблеми. По линия на конвоирането и охраната му нямаше никакви проблеми. Изпълнявал е разпорежданията на конвоиращия екип, не се е държал агресивно, не сме имали проблеми при кацането в София и след конвоирането му до следствения арест в Русе.
Прокурор обяви какво се е случило вчера със Северин, убил жестоко журналистката Виктория
-Защо Баневи бяха върнати с два полета?
-Те бяха докарани с полети на авиокомпания „Луфтханза” от Франция до София. Тъй като изискването на „Луфтханза” е на борда да бъде качен само един задържан, преценихме, че трябва да ги върнем с два полета на авиокомпанията - през Франкфурт и през Мюнхен. Участваха два различни наши конвойни екипа – през Мюнхен беше докарана госпожа Банева, а през Франкфурт – господин Банев. Те също не са създавали никакви проблеми. По време на приемането и конвоирането до България са изпълнявали разпорежданията на екипите ни до настаняването им в ареста на „Г.М. Димитров“.
Митьо Очите каца в София! Жена му в паника, а властите трескаво дирят зандан, в който да го заключат
-Кога ще бъде екстрадиран от Турция Димитър Желязков – Митьо Очите?
-За него все още нямаме писмо за екстрадиция. Като получим информация, ще преценим. Както вече казах, с Турция екстрадиции се правят само от летището в Истанбул, с турските авиолинии, тъй като само те изпълняват полети София-Истанбул и обратно, „България еър” нямат полети до Истанбул.