Каракачанов: Радикалният ислям пуска пипала в гетата и Родопите
Всяка една страна е заплашена от радикализация. Виждаме такива опити у нас в циганските гета и в Родопите, където живеят българи мюсюлмани. Това заяви вицепремиерът и министър на отбраната Красимир Каракачанов в интервю за "Стандарт".
- Господин Каракачанов, заплашена ли е България от радикализация?
- Всяка една страна е заплашена от радикализация. Виждаме такива опити у нас в циганските гета и в Родопите, където живеят българи мюсюлмани. Там са насочени усилия, финансират се и се създават културни структури, където се показват символите на радикалния ислям.
- От кого се финансират?
- Това е публична тайна. Най-различни фондации, организации, финансирани от страните, които не само изповядват, но и като външна политика провеждат политиката на салафизма и ислямизма. Само че схемата е малко по-хитра. Парите не идват директно. Финансират се фондации в държави от Европейския съюз с либерален режим, като Белгия и Холандия. И оттам парите се разпределят между страни като България, Македония, Босна и Херцеговина, Косово, целия Балкански регион.
Едни хора, които допреди 5 години са ходили на протестантска църква, днес пристъпват с бради до кръста и викат "Аллах Акбар", облечени в бели чаршафи. Не можеш да разбереш дали това са български граждани или някакви хора, дошли от щата Пенджаб или Персийския залив. И всички знаят, че това става срещу заплащане. Да, може би хората от това поколение не са опасни, защото жената получава 200 лв. да носи бурката, а той други 200 да ходи с брада. Само че следващото поколение на техните деца може да се окаже една реална заплаха и проблем.
- А държавата няма ли механизъм, за да реагира?
- Държавата има механизъм. Подготвил съм определени предложения, които ще внеса в Министерски съвет и от нашите депутати в парламента по няколко въпроса. Първо, финансиране на вероизповеданията и второ, темата с кадрите, които се занимават с изповядване на една или друга религия. Смятате ли, че е нормално мъже, които са учили по 8-10 г. в частни ислямски университети, които проповядват уахабизъм, да идват и да търсят места в нашето мюфтийството или в джамиите.
- Какво трябва да се направи?
- Първото нещо, трябва да се лицензира Висшият ислямски институт в България и той да обучава кадрите си по учебна система, утвърдена от Министерството на образованието. Второ, всеки един български гражданин, завършил другаде, трябва да минава за лицензиране през МОН, за да получи правото да преподава. Откъде накъде религиозният проповедник ще дойде от другия край на света и без да знаем какво точно ще проповядва ще го пуснем да пълни главите на гражданите. По отношение на финансирането трябва строг контрол. Не можем да живеем с хоризонт от 1,2 или 3 г, или както политиците обичат да казват, в рамките на нашия мандат. Ние трябва да мислим за бъдещите поколения, за интересите на страната след 50 или 100 г. Така че тези мерки са належащи. Не е нормално заплатите на имамите в България да ги плаща чужда държава. Българският народ е мъдър. Той има една поговорка: "Който плаща, той поръчва музиката". Аз не искам на 10 процента от българските граждани чужди държави да им поръчват музиката.
- Какви законови промени предлагате за промяна?
- Промени на закона за вероизповеданията и закона за образованието като част от мерките за борба с радикализацията.
- Имате ли данни за наличие на ислямистки групи у нас?
- Вие знаете, че това е чувствителна тема, дотолкова доколкото по тази информация не се приказва публично. Но опити за създаване на подобни неща има. Ако се заровите малко в процеса, който мина преди години в Пазарджик, там също има неща, от които човек може да си направи съответните изводи. Че има опити за това нещо, има. Има и сведения от партньорски служби за определен процент от хората, които минават оттук под формата уж на бежанци и остават в България. Това са неща, на които трябва да се обърне внимание. Не случайно моята идея е всички тези нелегални имигранти, които минават граница, да не получават толкова лесно правото свободно да се движат из страната, а да бъдат настанявани в лагери от закрит тип и след това да бъдат екстрадирани. Въобще връзката между тероризма и т. нар бежански поток е тясно свързана. Вижте една част от извършителите в Западна Европа какви са - хора, получили хуманитарен статут. Даже цяла Европа ги оплакваше като клети бежанци.
Ние може да се делим на Източна и Западна Европа, в самия ЕС може да се делим на малки и големи, на стари и нови, може да имаме критики помежду си, може да спорим кой е по-демократичен и какво е нивото на демокрацията в една или друга страна в европейския континент, но ние можем това да го говорим помежду си и да водим преговори и разговори. Докато тези хора, които се изправят срещу нас, всъщност тяхната цел е не да променят нещо в собствените си страни. Те не се борят за някакъв суверенитет, кауза или нещо друго. Те се борят, за да завладеят света. Това всички го виждаме. Тогава защо да няма диалог между Изтока и Запада, между всички фактори в света, които са потърпевши от проявите на този радикален ислям и тероризъм.
- А в светлината на новите ви предложения какво ще стане с онези имами, които вече са на местата си и проповядват?
- Ще минат на изпит, ще трябва да се съобразяват с нормите, които се изискват от закона. Който ги нарушава, да няма право да упражнява подобна професия
- Изпит или тест за лоялност?
- Ами и двете едновременно, защото всъщност едното е равно на другото. Откъде накъде за всеки шофьор на автобус, който вози 40-50 човека, ще искаме категория, професионализъм и спазване на закона, а от един, който пълни главите на хората с определени идеи, няма да искаме подобно нещо. Крайно време е да спрем да бъдем либерални. Крайно време е да бъдем много по-отговорни.
- Необходими ли са социални мерки за тази част от населението?
- Социална програма е необходима точно за тези региони и допълнителна част от образователната система. Защото, примерно българите мюсюлмани различни страни се опитват да ги обособяват като някакъв отделен етнос. Едни им казват- вие не сте българи, вие сте помашкитурци. Други им казват - вие не сте нито турци, нито българи, вие сте отделен етнос. Трети казват- вие не сте никакъв етнос, вие сте мюсюлмани по етническа принадлежност. И тези хора, с оглед на бедността в тези по-изостанали региони лесно могат да станат жертва на подобни пропаганди.
Не можем да позволим върху част от българските граждани външни фактори да си правят експеримент. Едно е ясно, тези хора изповядват исляма, но етнически те са българи, защото се раждат, говорейки български език. И ние не можем да пропускаме тази тема в нашата образователна система, защото се получават и настроения. Други български граждани, които изповядват други религии, започват да се настройват на чисто етническа основа срещу тези хора, които са наши сънародници по кръв и по език. По същата логика трябва ли, примерно, това, че някой, за това, че изповядва различно вероизповедание, да го броим за различен етнос. Ами католиците в Пловдив какви са или в Раковски - французи, италианци, какви са? Българи, изповядващи католицизма. А протестантите в България, които са горе-долу колкото мюсюлманите, те какви са- англичани, американци, холандци ? Също са българи, изповядващи някаква религия. Т.е. религията с етническата принадлежност не трябва да се бъркат и второ- религията трябва да стои далеч от политиката и опитите тя да бъде използвана за политика, трябва да бъдат строго санкционирани.
- В доклад на ДАНС от м.г., който излезе преди броени дни, беше фиксирана заплаха за териториалната цялост на страната. Откъде идва такава заплаха?
- В докладите на ДАНС и специализираните служби за сигурност отдавна има подобни констатации. Друг е въпросът, че вече, и това е хубаво, политиците са склонни да говорят за това. Идва информация по няколко направления. Първо, от собствен източник и наблюдаване на ситуацията на терен, и второ, от партньорските служби. Работим много добре в сътрудничество с всички структури на НАТО и ЕС. Бих казал, че не сме само консуматор на информация, а сме и доста полезни за самите тях.
- В кои райони е най-големият проблем?
- Там, където сред циганското население, което живее изолирано в гета, без образование, без
здравеопазване, без работа, навлиза точно религиозният фактор. Друг район са Родопите, където се настаняват имами, които нямат нищо общо с традиционния ислям в България и дори са в конфликт със старите имами.