Мика Зайкова: Така не се прави! Има една касичка, която краде от бъдещето на нашите деца
Никой не иска да дойде в България, нищо че премиерът си разправя, че ще имаме кой знае какъв приток от преки чужди инвестиции, коментира икономистът
Мика Зайкова – икономически анализатор и финансов експерт, коментира бюджета за следващата година и политическата обстановка в държавата. Тя отговори на въпросите на Радио "Фокус".
Добре балансиран или труднонагласен и с много скрити минуси е новият бюджет на държавата, г-жо Зайкова?
За новия бюджет мога да кажа следното: В най-общ план това е имагинерен бюджет. Той е неосъществим в приходната си част, а и голямото разточителство, което е в разходната част, е разпределено неефективно и неправилно. Така че откъдето и да го погледнеш все не става.
Т.е. трудно нагласени са нещата, така ли да ви разбирам?
Много трудно осъществим бюджет. И ако трябва да започнем отначало, нека да започнем от основните показатели. Имаме заложени 3,2% ръст на БВП или той да бъде 205,8 милиарда. Нито една световна агенция, уважаваща себе си, не е дала такъв ръст на България. Световната банка дава 1,9, Европейската комисия – 1,8, Международният валутен фонд, знаете, че все пак там е Кристалина Георгиева и е била малко по-лежерна и е дала 2,4, дори Българската народна банка е дала 2,7, но никой не дава такъв ръст.
На какво основание тогава Асен Василев казва ръст на БВП от 3,2%? Защо е толкова завишено?
Мисля, че това е неосъществимо и ще ви кажа защо. Първо, защото данъчните приходи, ако вземат база ДДС и акцизите данъчните, те и сега не се изпълняват.
И сега не се изпълняват, а е заложено през следващата година данъчните приходи да се увеличат 1,8 милиарда, което е невъзможно по простата причина, че първо, промишленото производство на България намалява вече две тримесечия с 11%. Т.е. приходите, които ще дойдат от нашето родно производство като данъци, ще бъдат по-малко.
Второ, при вноса, който е повече отколкото ние произвеждаме в България, и е един основен източник на приходи от ДДС, намалява в пъти. За две години е намалял 3,2 пъти. А той намалява, защото не само в България, и Европа са пред криза, а целият свят е пред криза.
Нашият основен търговски партньор е Германия, а тя е в рецесия вече 3 тримесечия, а нашият стокообмен с нея е 67%. Освен Германия, още 10 държави от Еврозоната, които са наши търговски партньори, са в рецесия. Нашият най-основан партньор извън Европейския съюз е САЩ, и той е на кантар, защото при тях ситуацията в икономиката е в особено положението по простата причина, че имат 120% дълг към БВП, а той се измерва в трилиони. Така че доларът непрекъснато пада.
Т.е. самите САЩ не са в добро положение, да не говорим, че от двете страни на България има война – в Украйна и в Близкия изток. Не забравяйте, че основните суровини и материали, които използва Европейският съюз, които ползва и България, не се намират в Европа, а се намират от другата страна, в БРИКС. Не говоря само за енергоизточниците, за петролните, говоря за основните материали: Метали, редки метали, химикали и т.н. А нашите взаимоотношенията със страните от БРИКС стават все по-трудни. Значи ще бъдем изключително затруднени да изпълним тази мечта на г-н Асен Василев да имаме 3,2%.
Вие казахте, че новият бюджет е имагинерен, но представете си, че той влезе в сила, защото това може би предстои, какво би ни донесъл той, може би повече дългове?
Ами ще донесе веднага ще ви кажа какво ще донесе.
Може би ще продължим да задлъжняваме?
Ще донесе една огромна ножица между приходи и разходи. Неприятното е фактът, че в самия бюджет г-н Василев е заложил 3% дефицит. Това е таван, това е предел на Маастрихт, над него не можем да минем, няма да влезем в Еврозоната.
Ако не влезем в Еврозоната, нашата ситуация при тази голяма ножица, която се отваря и няма да бъдат само 6 милиарда разликата, а много повече. Сега ще ви кажа защо. При тази голяма ножица ще бъдем принудени да вземем заем, и г-н Асен Василев е предвидил да вземем външен заем. При взимането на външен заем и при страна, която не е член на Еврозоната, лихвите са огромни.
Сега заемът, който взехме, е с лихви между 5 и 7%, но догодина няма да бъде по-малко от 9%. Това означава още 2 милиарда допълнително натоварване. Ние крадем от бъдещето на нашите деца, защото г-н Василев при тази ситуация ще бъде принуден да бръкне в своята касичка. Касичка аз наричам капиталовите разходи.
Беше заложен 12 милиарда, свали ги с 2 милиарда заради измислените такси за преноса на газ, които такси виждате ние се отказахме заради Шенген от тях. Но работата е там, че и тия 10 милиарда не може да ги използва изцяло, защото е обещал на общините поне 1 милиард, защото има неща, които наистина трябва да се направят. Но дори и да ги използва, са абсолютно недостатъчно.
Така че заемът, който се вземе догодина, няма да бъде 10,8 милиарда, а ще бъде много повече, и ще бъде с една огромна тежест. Освен това искам да уведомя вашите радиослушатели, че има дългове, които са скрити и които не са упоменати в бюджета. Вие знаете много добре, че с решение на Народното събрание всички печалби на държавните дружества бяха взети и 100% обрани, и вкарани в един фонд в помощ на енергетиката.
Да, така е. Освен тях, всички електродружества, независимо дали са частни или са държавни, също платиха данък "Свръхпечалба“ между 30 и 50%, а Лукойл 60%. Така че всички тези дружества са лишени от инвестиции за възстановяване, за реновиране, за обновление, защото техниката и технологията на българската икономика е нивото на средата на ХХ век и се нуждае наистина от сериозните инвестиции.
Няма да ги имат тези инвестиции от своите печалби, ще бъдат принудени да вземат заеми. Само че съм държавните заеми, които ще вземат, трябва има държавна гаранция.
Г-жо Зайкова, може ли да ни дадете един пример?
Да. Например, нали ядрената енергия е призната за зелена енергия и ние ще строим 7-и и 8-и блок. Строежът на всеки един от тях ще ни струва накъде около 30 милиарда. Още в 2024 години трябва ние да си платим за изследванията, за проекта на този блок, на 7-и блок, и само държавната гаранция е 1,5 милиарда. Това е един скрит разход, който не е отбелязва в бюджета.
Същото се отнася и за другите дружества, например ВиК, "Топлофикация“ и т.н., които също не са в добро състояние и ще трябва да се реновират. Така че тези държавни гаранции, които възлизат на много милиарди, не са отбелязани в бюджета, но ще трябва да ги платим от бюджета.
И понеже вече ви казах, че и в разходната част той е много щедър, но нерационално разпределен, ако започнем от здравеопазването, ще видите, че там са дадени 1 милиард повече или 8 милиарда има в ръцете на Здравната каса, и въпреки това българските граждани по изследване на Европейската комисия плащат над 53% от своето лечение.
Това го няма никъде по белия свят – ако си здравно осигурен, всичко ти се плаща. Разбира се, без извънредни ситуации, да речем катастрофи и т.н. Но българите продължават да плащат дори за да идат на редовния си преглед при своя лекар, продължават да плащат. Това означава, че няма идея, разбирате ли, няма обща идея, която да даде някаква политика за реформи и някакви мерки. Всеки сектор е сам за себе си, парче отделно и трябва да се справя сам със себе си. Същото е с образованието.
Да, за образованието също ще кажем. Но не смятате ли, че по този начин финансовият министър има някакъв стратегически интерес с този бюджет?
Не знам дали неговите интереси са стратегически, стратегически са вероятно на цялата му партия, защото така разпокъсвайки и раздробявайки бюджета, в който не знаеш кой пие и кой плаща, много лесно се краде. Извинявам се за израза. А вие знаете, че не ни пускат в Шенген именно първо, заради мигрантите, и второ, заради корупцията по високите етажи. Нали така? Така че нещата са вързани. Аз искам само да ви обърна внимание на следното: знаете, ние се превърнахме в страна на протестите. Така ли е?
Включително и имаше голям протест, да, на синдикалистите.
Защото парите не се рационално разпределени. Може ли хора с едно или две висши образование, с компютърна грамотност, да получават брутна заплата, социалните работници говоря, 1000 лева или 1200 лева? При брутна заплата 1000-1200 лева те получават по-малко от бъдещата минимална работна заплата, която също е брутна, защото от нея има и осигуровки, и данъци. Така че кой знае какво Асен Василев не е направил, защото чистата сума, която ще получат хората, ще бъде не повече от 750 лева.
При 1500 лева издръжка кажете ми 80% от хората, от домакинствата, получават доходи на човек около 1000 или под 1000 лева като доходи, и те не стигат. А да не говорим за пенсионерите, там нещата са трагични.
Но аз ще ви обърна внимание на следно, понеже говорихме за ядрена енергетика, в Агенцията за ядрена регулация 33% от хората са пенсионери или навършили пенсионна възраст.
И при тях заплатите са толкова ниски, че хората, младите специалисти, защото тука се иска много висока експертиза, не искат да отидат да работят там, макар че това е едно ниво доста високо, не искат да работят. Т.е. няма хора, които са заместят пенсионерите, и пенсионерите продължават да работят.
Същото приложение е и при лекарите. 70% от медицинските сестри са над 70 години, а лекарите са над 58 години. Т.е. младото поколение, което завършва висше образование, не иска да работи тука. А г-н Асен Василев ни обяснява как щял да върне хората, понеже щели сме да направим чудеса до небеса. Извинявайте, като вземеш инвестициите и ги хвърлиш в разни, нали в субсидии примерно, защото това ще се случи през 2024 ще раздават субсидии, на който трябва и на който не трябва, става въпрос за бизнеса, които нямат възвръщаемост, ти ги ползваш за текущи разходи. А текущите разходи не раждат висока добавена стойност.
Г-жо Зайкова, а има ли как реално с бюджета да търсим някакъв ефект на растеж на макроикономическо ниво?
Разбира се, че има. Има, защото ако ние използвахме по предназначение поне капиталовите разходи, ако ние давахме държавни гаранции, плащахме бюджета на фирмите, защото това са големи държавни фирми – БЕХ, АЕЦ "Козлодуй“ и т.н., за развитие, ние ще можем да привлечем. Ако ние направим пътищата, ако направим полицията си, ако направим администрацията си ефективна през бюджета и от там – и съдебната система, ние ще привлечем сериозни инвеститори. Те ще дойдат.
Никой не иска да дойде в България, нищо че премиерът си разправя, че ще имаме кой знае какъв приток от преки чужди инвестиции. Засега такъв не се вижда на хоризонта. И защо не идват инвеститори? Защото не са сигурни за парите си. Първо е криза, второ, тук няма върховенство на закона и човек не е сигурен за парите си.
Не знае, ако се случи нещо, как ще може да иде в съда и да се оправи. Така. Ние не плащаме дори униформа на полицаите, ами ги пращаме с летни униформи да пазят границата. Извинявайте, ама така не се влиза в Шенген, не може. Нито плащаме на социалните работници, а непрекъснато им даваме допълнително, и те искат даже минималното – искат хората 30%, мисля, че беше 30%, да. Да, 30%, да.
30% ръст на заплатите, искате очила, да ги преглеждат, защото работят по 12 часа на компютър. Извинявайте! Същото е и с транспортните работници. Бъдете сигурна, че ще останем не само без градски, а въобще без транспорт, защото се готви обща транспортна стачка. И хората са прави. И те не искат нищо кой знае какво, искат 20% увеличение на заплатите.
Същото е и с медицинските сестри, същото е и с учителите. Макар че при учителите, да ви кажа, аз съм малко по-строго гледам. Защото – извинявайте, искат увеличение на заплатите, ама видяхте ли резултатите от PISA, които са катастрофални? Може ли…
Видяхме ги, те наистина са… Съгласна съм с вас. Темата я коментирахме и в ефира ни. Бюджетът е разчетен при 3% бюджетен дефицит – така обобщи новата план-сметка Асен Василев, финансовият министър. Заложена е, по думите му, по-консервативна прогноза за инфлацията, а за последните 10 години 16 милиарда лева не са направени като инвестиции. Г-жо Зайкова, ако вие трябваше да предложите бюджетен дефицит, как щеше да изглежда този реален за вас бюджет?
Вижте, първо, не се прави бюджет само на дал и взел. Първо се слага идея за реформи, слагат се политики, които ще реализират тези реформи чрез определени мерки. Т.е. трябва да имаш обща идея. И този бюджет би изглеждал много по-консервативно. Съжалявам, защото не е първо да направиш едни разходи и после да надуеш едни приходи, които да се случат, а трябва първо, като кажеш откъде ще дойдат приходите, и на базата на реални приходи да направиш разхода.
И в никакъв случай дефицитът не трябва да бъде на тавана. Да, ние сме страна с отворена икономика. В момента има криза и при всички положения ще има дефицит, но той не бива да бъде повече от 1,5%, максимум 2%, пределно 2%, за да имаш все пак лаг от дефицит, с който ще можеш в някакви изключителни условия, защото не се знае кризата какво ще донесе, да го използваш. И най-вече – щеше да има буфери. Този бюджет буфери няма.
Има една касичка, която краде от бъдещето на нашите деца, и тя се казва "капиталови разходи“. Така не се прави! Инвестициите са на първо място. Ако има инвестиции първо от държавата и след това създадеш условия да дойдат реални инвеститори, тогава ще има и стоки и услуги с добавена стойност, тогава ще имаш износ, а не намален износ, тогава ще имаш и ДДС, ще имаш и събираемост.
Но разбира се, при една максимално свита корупционна обстановка. Само че по отношение на корупцията май никой не мисли нищо да прави, за съжаление. И затова искам да ви кажа, понеже говорим, че в нашата Конституция, в член първи е записано като първи приоритет – това е образованието и културата. 0,41% от брутния вътрешен продукт е заделен за образование тази година, 2024, като имате предвид, че през 2022 г. той е бил 0,44.
Същото състояние е и при културата.
Не може най-древната нация, с най-умните деца, защото те наистина са умни – виждате какви постижения имат по олимпиади, по шахмат и т.н. И не мога да кажа, че и учителите са ни лоши. Заради корупционни схеми се печатат учебници, каквито се сетиш. Неслучайно акад. Семов написа отворено писмо до министъра на образованието – не знам дали му е отговорил. В това писмо е изредил най-страшните неща, които се случват в нашето образование.
И затова аз мисля, че правителството трябва да прекрои генерално този бюджет, ако не правителството, то поне парламентът. Работата е там, че по-безхаберен парламент не сме имали, мила моя, и нямам надежда, че ще успеят. Да, там има и добри специалисти, не мога да отрека – както председателят на Бюджетната комисия, така има и професори, има добри специалисти. Само че ще ги чуят ли? Ето това е въпросът, ще ги чуят ли.
А дали продължаваме да доминираме, г-жо Зайкова, според вас в чуждата валута, заеми в Европейския съюз? Защото доскоро водехме, мисля, тази класация, най-висок относителен дял – като заеми говоря.
Да, така е, така е. Водихме и продължаваме да водим. Не е само това – ние водим във всички негативни класации, като започнете дали е щастлив българинът, или е нещастен, минеш през бедност и т.н. Във всички негативни класации! Може ли най-древната държава, която е дала азбука на половин Европа, тя да се намира в такова състояние?! Много съм притеснена, защото не виждам положителна тенденция, не виждам и намек да се подобри нещо. А подобряването трябва да тръгне от инвестиции, от там. Ако ние успеем да привлечем инвеститори, ще решим много, много въпроси. Ето това е.
Но как да ги привлечем точно тези инвеститори, след като изложихте у нас немалко проблеми?
Ами, ще ги привлечем, като създадем върховенство на закона, като направим реална, не измислена съдебна реформа. Това, което правят в Конституцията – извинявайте, 50 становища и нито едно не е положително, начело с Венецианската комисия. Аз не съм юрист, не мога да дам компетентно мнение, но самият факт, че 50 становища от всички видове гилдии и не знам какво си, начелото с Венецианската комисия, са отрицателни, значи трябва да се спрем.
А не да бързат сега – дай сега, ще работят и събота, и неделя, за да претупат Конституцията. И не само това. Преди малко чух, че бързат да подменят и състава на Конституционния съд, за да може по-лесно да мине, да не им върнат тъпотиите, дето са ги написали – извинявам се за израза. Но мисля, че депутатите, независимо от кои партии са, трябва да се обединят. И аз мисля, че има разумни хора, защото знаете, че България имаше и стабилни финанси, тя имаше най-малък дълг и затова сме с най-малък дълг, защото години наред имаше правителства, които мислеха за стабилитета на тая държава. Първо мислеха за хората, после мислят за всичко останало. Да, наистина, но по-страшно е това, че новите се научиха как да крадат по-добре и от старите. Ето това е цялата работа
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук