Политолог хвърли бомба: Петков и Василев готвят безскрупулна коалиция с ГЕРБ, а стари политически лисици ще...
От ПП могат да обърнат мнението си в името на властта - впрочем те сами разбиха митовете за себе си, категоричен е доц. Стойчо Стойчев
"Новият служебен кабинет на президента Румен Радев ще е по-мек с ГЕРБ и ДПС", това мнение изрази политологът доц. Стойчо Стойчев.
"Не мисля, че новият служебен кабинет ще е реваншистки като правителството на "Продължаваме промяната" (ПП), които дойдоха с идеята да чегъртат, да се борят с мафията. Не вярвам да има политически репресии", допълни той.
Ето какво още каза доц. Стойчо Стоев в интервю за "Марица":
- Доц. Стойчев, как оценявате четвъртия служебен кабинет на президента Румен Радев?
- Присъствието на проф. Велислав Минеков като министър на културата не е знак за толерантност. Но кандидатът за вътрешен министър Иван Демерджиев ми се струва по-мек по отношение на ГЕРБ - не е инкарнация на предшественика си Бойко Рашков, който беше острието на предишния кабинет.
Не мисля, че новият служебен кабинет ще е реваншистки като правителството на "Продължаваме промяната" (ПП), които дойдоха с идеята да чегъртат, да се борят с мафията. Не вярвам да има политически репресии. А и ПП, и "Демократична България" (ДБ) просто нямат актив в по-малките селища, които да бъдат подлагани на гонения.
Премиерът Гълъб Донев е секретар на Радев, най-близък съветник на Радев поема отбраната в служебния кабинет.
Това си е директно президентско управление. От разпускането на Народното събрание (НС)С и назначаването на служебния кабинет де факто премиерът се казва Румен Радев, без значение кой конкретно от антуража му заема поста. Президентът е пряко отговорен за изпълнителната власт. Сега Радев явно ще вземе на автопилот управлението.
Министрите от червените среди са все опоненти на Корнелия Нинова, включително правосъдният министър Крум Зарков, бивш претендент за лидерския пост в БСП. Това е знак, че президентът продължава да дестабилизира Нинова и това, което е останало в БСП.
Оценката за работата на служебния кабинет ще дойде от броя на хората, които ще отидат пред урните на 2 октомври
- Могат ли действията на служебния кабинет да намалят щетите от газовата криза?
- Смятам, че служебният кабинет може да се справи с газовата криза - и с доставки от САЩ, и с договаряне с "Газпром". Възможно е служебният кабинет дори да подпише нов договор с "Газпром", тъй като старият изтича. По-скоро съм оптимист, варианти има.
- Подготовката на честни избори ли е най-важната задача на служебното правителство?
- Да. Очаквам президентът да поеме отговорност и да гарантира широко участие в следващите избори. Така ще измие срамната страница с миналогодишната рекордно ниска активност.
Но задачата на този кабинет е да върне доверието в изборния процес, да заведе 3-3.5 млн. души да гласуват. Аномалията ниска активност ни доведе дотук. Ако има 3.5 млн. активност, това ще е успех за служебния кабинет.
- Предизборните коалиции ли ще са хитът на вота през октомври? Доколко това е реалистичен модел в български условия?
- Трябва доста да се калкулират нещата. Като цяло в България практиката показва, че невинаги тези сметки са правени с кръчмар и понякога не водят до желания ефект. Дори по-скоро водят до обратен на желания ефект. Въпросът е кой и с каква цел ги прави.
- Най-очакваната коалиция е между ДБ и ПП. Доколко тя ще се случи и какви са шансовете подобен алианс да се превърне в категоричен победител на изборите?
- Шансовете за подобно обединение са около 65 процента в момента. А е и по-правилният избор - няма да се разпилеят гласове. Тяхното обединение е вид инструмент да се обедини електоралното тяло. Смятам, че 350 000 гласа е таванът на тези две партии, ако се явят заедно на избори.
Това са долу-горе половината, отколкото са получили поотделно на миналите избори. Но при активна кампания тези 350 000 гласа могат да се разширят докъм 400 000, в зависимост дали избирателната активност ще е 2.2 милиона или 3.2 млн. души.
От друга страна обаче, лидерите на ДБ винаги са притеснени за т.нар. избираеми места, за това как ще се употребят преференциите. Ако електорално ПП е три пъти по-силната от двете партии, това означава, че при добре организирана кампания е възможно гласовете на ДБ да бъдат взети от ПП и кандидатите им да не бъдат избрани. И от обратната страна очакваме абсолютно същото.
Някои калкулират, че като по-стари политически лисици ДСБ и "Да, България" ще направят по-организирани кампании за преференции. И съответно по-голямата маса гласове ще идва откъм ПП, но преференциите ще са за ДБ и те всъщност ще успеят да вкарат повече хора, отколкото електорално тежат. Може би това е към момента логиката, по която се движат ДБ, които предложиха явяване заедно.
Не е ясно обаче дали подобен алианс ще е категоричен победител, защото при формации като ПП изненади винаги са възможни. Миналия ноември те получиха много повече, отколкото им даваха социолозите, този път може да получат по-малко от сегашните прогнози.
Не изключвам и обрат в позициите, защото тези партии слушат външни центрове на политически идеи, тинк-танкове, амбасади. А и ПП май все още нямат съдебна регистрация, което ще ги принуди да се явят в коалиция, като използват като носител регистрирана партия като "Волт" на Нестимир Ананиев или някой друг.
Но сериозният електорален удар върху ПП е от това, че те вече не са партията на президента. Той дори ги обяви за шарлатани. Това е силен удар - създателят да се откаже от теб. Впрочем те сами разбиха митовете за себе си.
Голяма част от успеха миналия ноември на ПП се дължеше на авторитета и популярността на президента. Поне половината им гласове, около 300 000, съм склонен да отдам изцяло на адвокатството на президента за тази партия. Доста хора, които вярват на президента като лидер и политик, са склонни да подкрепят неговите фаворити за парламента в тоя вот. Така че изборът и стратегията на президентството по отношение на тия избори ще са определящи за това как ще сработи евентуално коалиционно обединение.
Но има и друг проблем - ако ДБ и ПП се обединят и влязат в НС като една парламентарна група, с кой ще се коалират, ако евентуално БСП отпадне. ПП се изолираха и сведоха възможностите си до коалиция само до тази с ДБ и БСП.
- Какви са шансовете за евроатлантическа коалиция между ПП и ГЕРБ, която предложи Бойко Борисов и за която лобират и отвън?
- Няма никакъв проблем. А що се отнася до дърпането на ПП и ДБ, те и преди са променяли рязко мненията си. Докато миналия ноември възхваляваха Румен Радев като достойния кандидат президент за втори мандат, ДБ бламираха собствения си кандидат Лозан Панов, за да гласуват за Радев още на първи тур. 4 месеца по-късно същите хора обявиха Радев за позор, при положение че позицията му за Крим и на конфликта Русия-Украйна, която изрази на предизборния дебат, не и променяна от 2014 г.
Безпринципните в тази ситуация бяха господата Кирил Петков и Асен Василев, не президентът.
И няма да се изненадам, ако те през ноември обявят Борисов за голям евроатлантик. Тези хора са безскрупулни и могат да обърнат мнението си в името на властта. А и да не забравяме външните влияния върху хората от ПП. А през ноември има междинни избори в САЩ, на които се очаква републиканците да си върнат контрола в законодателната власт, което би бил много силен знак. Да не забравяме, че сегашната доктрина на президента Байдън доведе хората от ПП на власт, както и нови играчи не само у нас.
Такива коалиции са възможни в следващия мандат, както впрочем и кабинет на малцинството. Борисов е играл този сценарий през 2009 г. със 117 депутати и подкрепата на Синята коалиция с Иван Костов. Възможен е подобен сценарий - кабинет на ГЕРБ, подкрепен от широко проатлантическо мнозинство, без участие на министри от ПП. Или обратно, ГЕРБ да подкрепи кабинет на ПП. Но преди изборите това са спекулации, всякакви метаморфози можем да наблюдаваме, всички сценарии са еднакво вероятни.
- Възможно ли е ляво обединение по оста "Възраждане"-БСП-"Български възход"?
- Не. Докато Нинова е обсебила властта в БСП, партията има алогично поведение, насочено единствено към личното добруване на лидера. А "Възраждане" и "Български възход" имат по-голям интерес да привлекат президента като патрон, отколкото Нинова.
А Радев буквално изсмука живителната сила на БСП от 2016 г., защото гласуващите за БСП харесват много повече президента, отколкото Нинова.
- Как войната на Нинова с Радев ще се отрази на изборните резултати на БСП?
- Наистина, партията може да изпадне от парламента, защото войната на Нинова с Радев кара все повече хора, традиционно гласували за БСП, да гласуват за партията, която Радев обяви за своя. Нинова е загубила войната за престиж и лидерство с Радев, като той иззе постепенно ролята ѝ на основен опозиционер и критикар на управляващите. Тя изпадна в периферията, а електоралните резултати на БСП се сгромолясаха от 950 000 през 2017 г. до 250 000 гласа.
А амбицията на Радев да е фактор в политиката далече надскача президентската институция. На него винаги са му трябвали партии за реализиране на програмата му. Неслучайно направи Стратегически съвет и Стратегия за управление на България. Иска да остави следа в българската история. Не успя чрез ПП, подлъга се по двамата авантюристи предприемачи. Предстои да видим коя ще е партията, с която ще осъществи стратегията си.
- Могат ли ИТН да успеят да влязат отново в НС?
- Могат, но прогнозата отсега е трудна, когато си на ръба на 4-те процента. А може да се окаже, че те са изборът на президента, което не е изключено - Трифонов много ключово подкрепи президента за втори мандат, когато ИТН бяха първа политическа сила. Възможно е сега ИТН да обявят Стратегията на президента за своя управленска програма.
- Какъв е шансът следващ редовен кабинет да издържи година-две?
- Това е добър срок. Първото условие да стане е висока избирателна активност, която ще даде много по-висок кредит на доверие на НС. А и партиите, формиращи мнозинство, ще имат много по-голяма социална база, а не страната да се управлява с 10 процента от гласоподавателното тяло от 5.1 милиона.
Важно е да отпадне арогантното говорене, стигматизирането на опонентите, които никога не са вършили работа при коалиционни системи като нашата. Саморадикализирането в управлението е най-грешното, защото разрушаваш собствените партньорства, сам се изолираш. Това направиха Петков и Василев. Печелившата тактика е споделянето на властта.
А честото провеждане на парламентарни избори е нормално - позволява корекции на управлението, предполага приемственост и национален консенсус.
Кой е той?
Доц. Стойчо Стойчев е завършил политология в Централния европейски университет в Будапеща. Преподава „Анализ на политически риск“ в Катедра „Политология“ на Софийския университет. Ръководител на Лабораторията за изборни системи и технологии (ЛИСТ). Изследванията му са в областта на политическия риск, корупцията, организираната и битовата престъпност.
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук.