Шефът на НКЖИ: Влакът влиза в Хитрино с 21 минути по-рано, машинистите са млади момчета, не мога да си обясня скоростта им

На входния светофор са светели две жълти светлини, което означава, че влакът влиза в отклонение, обяснява Милчо Ламбрев

Генералният директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" Милчо Ламбрев дава подробности днес в интервю пред в. "Телеграф" за инцидента, почернил шуменското село Хитрино.

- Г-н Ламбрев, какви са били обстоятелствата при инцидента в Хитрино?
- На нас са ни известни обстоятелствата дотолкова, доколкото чух от Станко Станков, собственика на превозвача „Булмаркет ДМ“ ООД, че при негов разговор с машинистите те са потвърдили, че са карали с по-висока скорост. Всъщност близо двойно по-висока скорост от позволената. Това потвърждава и първоначалните констатации на звеното, което разследва на място.

- Каква сигнализация е получил влакът преди самия инцидент?
- При влизането на влака на входния светофор са му светели две жълти светлини, което означава, че влакът влиза в отклонение и следващият изходен светофор е затворен. Машинистите са подписали такъв протокол на директора на „Предприятие сигнализация и телекомуникации“ - Горна Оряховица, че входният светофор е светел две жълти. Знаели са, че трябва да влязат в отклонението със скорост до 40 км/ч с готовност за спиране. За съжаление това не се случва. Влакът минава през първата стрелка, по която не се забелязват никакви наранявания и проблеми. Заради характера на кривата там няма толкова голяма центробежна сила и влакът остава на релсите. При втората стрелка обаче има отклонение наляво и там вече влакът не успява да се впише в кривата с толкова голяма скорост.

- Как точно протича дерайлирането?
- Двата локомотива и пет вагона успяват да преминат. Там става скъсването на влака и от шестия вагон нататък започва дерайлиране.

- От кой вагон е започнал пожарът?
- Не можем да кажем това, защото все още нямаме достъп до самите вагони.

- Колко вагона са се запалили?
- Няма изпепелени вагони. Има обгорени вагони заради теч и запалване на запалителната течност в тях. От там е и взривът. Около двадесет вагона са с пропилен и от тях е тръгнало запалването.

- Подреден ли е бил правилно влакът?
- Да. И в двата края на влака е имало т.нар. охранителни вагони, които са празни. Спазени са изискванията.

- Снабден ли е участъкът с автоматична локомотивна сигнализация (АЛС)?
- АЛС дава информация в машината каква е скоростта на движение в междугарието и в гарата. Тя показва какво сочи следващият светофор още преди той да е в полезрението на машинистите. АЛС също така може да намали скоростта на локомотива до разрешената. За съжаление в участъка няма такава система.

- Локомотивът с какъв вид тахографско оборудване разполага?
- С компютър е, не със скоростомерна лента.

- Какво сочи този компютър относно скоростта?
- Скоростта е била 70-72 км/ч.

- Тази скорост би ли била законна, ако нямаше отклонение?
- Да, там ограничението при права линия е 70 км/ч.

- Т.е. можем да направим обосновано предположение, че машинистите са очаквали движение по правата, а не отклонение?
- Да. Това е така и аз нямам обяснение защо се е получило.

- Как опитен машинист ще влезе в отклонение със 70 км/ч?
- Няма логика. Точно както нямаше логика и на Калояновец (б.р. - инцидентът от август 2014 г.). Там пак имаше заблуда у машиниста, че влиза по правата, а всъщност беше в отклонение. Моите данни са, че машинистите не са били със сериозен опит, а са млади момчета. И другото, което прави впечатление, е, че влакът е влязъл в Хитрино с 21 минути предварение. Това значи, че в междугарието се е движел с над допустимата скорост.

- Защо се е стигнало до взрив?
- Към момента не мога да си го обясня, защото вагоните са след стрелковия пост, а ударната вълна там е била много силна. Добре че стрелочникът е успял да залегне под масата и така само ръцете му са пострадали.
Но това не е балон, да го пукнеш с карфица.
Цистерната дори и да се обърне, да се търкаля, не би трябвало да избухва и да се запалва.

- Нали това е безопасността всъщност?
- Не би трябвало и както виждате, не всички цистерни са се запалили.

- Към този момент колко служители на НКЖИ са загинали?
- По моя информация са двама – мъж и жена. И двамата са служители на НКЖИ, които не са били на смяна в този момент. Загинали са в съня си.

- Вие някаква отговорност чувствате ли за този инцидент?
- Не, ние нямаме никаква вина за случилото се и това ще се докаже.

- Сигурно ще ви искат оставката тези дни. Все ще се намери кой. Ще я подадете ли?
- Не. Няма защо да го правя.
 
ТОВА Е ТОЙ:
 
Бивш директор на дирекция „Управление на собствеността и кадастъра”
Генерален директор на НКЖИ от 2009 г.
Член на Националното сдружение на инженерите по железен път и на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране