Социолог от "Тренд" с изненадваща прогноза за плановете на Радев и Слави за кабинет
Президентът може да даде третия мандат на ДБ, за да събира подкрепа за президентския вот
Анастас Стефанов е съосновател на агенция "Тренд" даде своя анализ и прогноза за политическата обстановка в страната и дали вървим към предсрочни избори. Ето какво каза той в интервю за "Марица".
- Увеличава ли се вероятността от предсрочни избори през лятото?
- В последните няколко дни като че ли се увеличава, но ключово остава какво ще направи "Има такъв народ" идната седмица. Тогава прожекторите ще се насочат към партията на г-н Трифонов и ще има по-голяма яснота какво ще се случва. Но е съвсем реална възможността през лятото да се намираме в процес на избори.
- Г-н Стефанов, неизбежно ли беше фиаското след първата ротация на парламентарната рулетка?
- Най-вероятно ГЕРБ ще върне днес получения мандат за съставяне на кабинет поради факта, че основните сили, които бяха идентифицирани като потенциални партньори - Демократична България и Има такъв народ, отказаха дори политически консултации.
Борисов извънредно обяви връща ли мандата ГЕРБ ВИДЕО
Така лека-полека достигаме до политическата кулминация на това, което наблюдаваме от изборите на 4 април насам - връчването на мандат на т.нар. kingmaker (фигура с влияние за политическата приемственост - б.р.) в 45-ия парламент, каквато се оказа партията на Слави Трифонов.
- Каква е вероятността Слави Трифонов да състави кабинет, какъвто всички останали играчи в този парламент са готови да подкрепят?
- Да, подкрепа е изразена, но имаме основания да мислим и в двете посоки - че Трифонов може да се опита да предложи правителство, но може и да не го направи, както се вижда от изказвания на зам.-председателя на партията Тошко Йорданов.
Вероятно г-н Трифонов и екипът му обсъждат различни хипотези от гледна точка на политическия интерес. Той може да се търси в съставянето на кабинет с кратък хоризонт с цел реализация на набор от оперативни цели, артикулирани от всички протестни формации. Но съществува и вероятността от отказ за съставяне на кабинет с мотива, че България е в патова ситуация и разположението на силите в парламента в момента не е достатъчно за генерирането на достатъчно подкрепа за радикални промени.
Г-н Трифонов вече обяви: Мажоритарен избор, когато имаме стабилен парламент! Може нещо подобно да се лансира при хипотеза, че "Има такъв народ" откажат съставянето на кабинет.
Не знаем обаче как би се случил подобен отказ - веднага при получаване на мандата или ще се изчака, за да бъдат направени усилия за кабинет.
Вече видяхме синхрон между трите партии на протеста при редица изказвания и гласувания в пленарна зала. Може да станем свидетели на политически консултации, от които да се роди нещо неочаквано. Струва ми се, че формацията около г-жа Мая Манолова не е много заинтересована от скорошни избори - тя е с най-крехък резултат, а при нов вот динамиката на протестния вот може да се промени.
- Ако се стигне до трето завъртане на рулетката, на кого е най-вероятно президентът да връчи мандат за съставяне на кабинет?
- Ако президентът не го даде на третата по големина политическа сила БСП, трябва да имаме предвид няколко политически съображения. Първо - президентът няма да даде мандат на партията, която по принцип го е издигнала и която на своя пленум наскоро го подкрепи за втори мандат. Има обаче и втора логика - президентът политически да намигне, като връчи третия мандат на Демократична България. Това със сигурност може да се възприеме от гледна точка на политическия интерес на г-н Радев при предстоящите президентски избори наесен.
Освен че са мажоритарни, при тях най-вероятно ще се стигне до балотаж, където всеки от кандидатите ще се нуждае от подкрепа от различни страни.
С днешна дата е твърде рисковано да се прогнозира дали консултациите, които Демократична България би провела, могат да дадат ползотворен резултат за съставяне на кабинет.
В началото изглеждаше много вероятно да вървим към нови ускорени предсрочни избори, след което се създаде усещане, че все пак има вероятност да се състави кабинет, който да реализира най-важните допирателни точки от дневния ред, заявени в парламента - ремонт на изборното законодателство, европейския План за възстановяване и устойчивост, нов състав на ЦИК. Политическата ситуация у нас в момента е също като променливото пролетно време, в което слънце и дъжд се сменят по няколко пъти на ден.
- Кой би загубил най-много от бързи предсрочни избори?
Има обаче и втора хипотеза - доколко между двата избора няма да повлияе демобилизационно на някои от политическите сили избледняването на образа на ГЕРБ като управляващи. Става въпрос за политически сили без твърди ядра, чиито избиратели на последните избори решиха да гласуват буквално в последните дни от кампанията.
Не знаем дали тези избиратели отново ще отидат да гласуват за същата политическа сила. Не знаем и доколко избирателите на някои от новите партии няма да се ориентира към Трифонов, т.е. да има консолидиране на протестен вот за сметка на друг протестен субект. Това са хипотези, валидни в различни сценарии.
Една от големите въпросителни обаче е дали нови предсрочни избори няма да възпроизведат същата или много подобна патова ситуация в парламента.
Тогава новите политически сили, които се брандират като антистатукво, няма да са вече толкова нови, ще се е изхабило политическото доверие.
В обществото ще започне да се трупа умора и съществува възможността новите политически сили да влязат в дилемата на затворника, в която, виждайки изчерпващия се кредит на доверие, да предложат някакъв кабинет. Т.е. едни нови избори са и възможност за партиите на антистатуквото, но са и сериозно предизвикателство.
- Изчакване ли е единственият ход на ГЕРБ оттук насетне?
- ГЕРБ получи много добър изборен резултат. Бяха длъжни на база на този резултат да покажат, че ще се опитат да съставят управление, че не бягат от отговорност. След петък обаче прожекторите поне за седмица-две ще се насочат към формацията на г-н Трифонов. След петък времето със сигурност не е враг на ГЕРБ.
Със сигурност не бих отписвал първата политическа сила в страната като електорално присъствие, при това политическа сила, която държи голяма част от местната власт, има сериозен човешки ресурс зад гърба си, има сериозен политически опит.
- Закачка ли беше заявката на Борисов да се яви на президентските избори, от която той се отметна?
- Със сигурност ще ставаме свидетели на изказвания тип лакмус - да се премерят обществените и медийните реакции. Не трябва да подценяваме опитните политици, които понякога тактически лансират някакво изказване.
- Могат ли Патриотите да влязат в следващ парламент?
- Не съм сигурен, че при скорошни нови избори ВМРО отново биха потърсили обединение, тъй като очевидно формацията взе линия на търсене на собствена физиономия. Тази линия донякъде даде резултат - ВМРО получи най-добрия резултат от всички формации в т.нар. патриотично пространство. Политическата логика и интерес е ВМРО да продължат тази линия, отколкото отново да се претопяват в предизборна коалиция.
- Кой е по-добър вариант за евентуален втори мандат на президента Радев - служебно или редовно правителство?
- Не виждам защо президентът би се притеснявал от съставяне на служебен кабинет сега. Служебното правителство, което г-н Радев състави в началото на мандата си през 2017 г., по никакъв начин не нанесе вреда на имиджа му. При толкова опозиционен актив, който е натрупал президентът вследствие на политическото си поведение, няма причина за негови притеснения от съставяне на още един служебен кабинет.
А и този кабинет би бил както отговорност, така и възможност - би показал г-н Радев като опитен управленец в ситуация на политически кризи. Силен състав на служебен кабинет, който организира легитимни избори, би бил добър атестат за президента.
- Как ще се отразят на едни нови избори готвените промени в Изборния кодекс, ако бъдат финализирани?
- Свикнахме да живеем в перманентен ремонт на изборното законодателство, което много често нанася по-скоро беди от имиджова гледна точка по отношение на легимността на самата ни система.
Машинното гласуване очевидно ще остане и може би ще се наложи като нормална практика, в което няма нищо драматично. Не съм сигурен обаче, че видеонаблюдение в 12 000 секции в страната е оперативно възможно, а и кой ще осъществява този контрол. Но вероятно политическите сили смятат, че с тези промени налагат нов политически дневен ред и артикулират промяната по-осезаемо.