Тамара Георгиева - лице на „Овация - 2018”: Поведението на шофьорите трябва да се промени!

Продължаваме съвместната рубрика на Национално движение „Овация за отговорни млади шофьори” и Агенция БЛИЦ. Инициатор и организатор на проявата е тв водещата и журналист Миглена Ангелова и продуцентска къща „Зенит ТВ продукции”. Лице на кампанията е Мис България 2017 и Мис Планет 2018 Тамара Георгиева. Инициативата „Отговорни млади шофьори” за повече безопасност по пътищата за нашите деца подкрепят още топпевиците Гери-Никол и Дивна. В автомобилното състезание „Овация 2018”, проведено на 7 октомври до Национален стадион „Васил Левски”, участваха десет млади и красиви популярни дами. Медиен партньор е информационна агенция номер 1 в България – БЛИЦ, а основен партньор – Столична община, както и „Сейфти драйвинг академи”, „Академия за отговорни шофьори” на „Петрол” АД „Спиди”, „Булстрад”, „Пандора България”, „Фуудпанда” и „БМВ Груп”.

 
Тамара Георгиева завършва Италианския лицей в Горна Баня, а впоследствие и Художествената Академия. Занимава се с изкуство, подкрепя различни социални каузи. Тя е „Мис България 2017” и „Мис Планет 2018”.
 
 
 
- Какво ви даде участието в авто състезанието „Овация – 2018”? Вие преминахте първа като водач на автомобил през всички етапи. Виждате ли някаква разлика в поведението си зад волана преди състезанието и сега, след него?
- Винаги се стремя да съм максимално концентрирана, докато шофирам. Наясно съм и с отговорността, и с рисковете. Опитвам се максимално точно да преценя пътната обстановка, да предвидя, доколкото това е възможно, ситуациите, които могат да възникнат. Отново подчертавам: доколкото това е възможно. Поставям предпазния колан веднага, когато седна зад волана. Когато се возя като пасажер, също го правя, независимо на коя седалка седя. Правя го, без да се замисля, мисля, че е устойчив навик. Не смятам, че при мен има драстична разлика в поведението като шофьор преди „Овация” и след състезанието. Но има разлика в това, че сега още повече се замислям за реалните опасности от невнимателно и рисковано шофиране. Пред очите ми постоянно изплуват моментите, когато бях надолу с главата в симулатора за преобърната кола, както и на седалката на симулатора за челен сблъсък. Изключително въздействащо е, защото нито колата се върти толкова бързо, както това се случва в реални условия, нито е голяма скоростта, с която седалката на симулатора за челен удар се движи. Това са само 7 км/ч и въпреки това усещаш всичко – - и действието на камшичния удар, и неотвратимостта на случващото се, и си изключително благодарен на колана, който те задържа плътно на седалката – изключително сигурно.
 


- Кои бяха най-силните емоции, които изпитвахте по време на авто „Овация - 2018”?
- Много бяха и емоциите, и усещанията. И много, и силни, и различни от всичко, което ми се е случвало досега зад волана. Беше и забавно, но в същото време мисля, че беше повече поучителното. Когато преминаваш през етапите за придобиване на шофьорска книжка, никой нито ти казва, нито ти показва важните факти, които бяха демонстрирани чрез двата симулатора. А това, което научихме - всички, които участвахме в „Овация”, е много важно! Имаше моменти, в които изпитвах страх - именно тогава си дадох сметка колко е важно наистина да поставяме предпазните колани. Един от най-силните и запомнящи се моменти за мен беше излизането от обърнатата по таван кола. При това не излизахме, разчитайки само на себе си, защото до всяка от нас имаше инструктори, които обясняваха поредността на действията, помагаха ни. Въпреки това, истината е, че треперех, когато слизах и от двата симулатора. Силно се надявам никога, никога, никога да не се налага да прилагам наученото по време на обучението!

- Звучи страшно! Почти като: „заричам се никога повече да не приближа симулатор, свързан с пътната безопасност”...
- Неее, независимо от страха, за който споменах, и при мен, а убедена съм, и при другите участнички в състезанието, емоциите бяха предимно положителни. Да, наистина се уплаших много и на двата симулатора, но това по никакъв начин не успя да окаже влияние на настроението ми. Силни вълнения, забавни моменти, важни уроци - така бих могла да обобщя деня на състезанието. Приемах всички предизвикателства с усмивка, нямам търпение за следващите!
 


- От колко време карате кола?
- Шофирам от около седем години. Вече имам и солиден стаж в километри. Обичам да карам – в София малка, компактна, удобна за паркиране кола, а за отдалечените дестинации предпочитам по-големите, стабилни и сигурни коли.

- Най-страшната ви шофьорска история
- Веднъж, още в началото на кариерата ми като водач, ми се случи… Колата ми прегря. Спря. Много се уплаших. Случи се на един от централните софийски булеварди. Карах колата на моя приятелка, с ръчни скорости. Оказа се, че не съм освободила ръчната спирачка и така… Колата спря, предизвиках задръстване, другите участници реагираха… не беше много приятно. Един човек ми помогна, защото аз напълно бях блокирала. Не исках да преча на никого, но се случи.
 


- Какво е колата за вас?
- Моята кола е… няма да е пресилено да кажа, че е като втори дом, само че на колела. Мисля, че за повечето съвременни хора автомобилът е втори дом, втори офис, дори не е удобство - необходимост е.

- Високата скорост ви…
- Напоследък високата скорост ме плаши. Преди ми харесваше, но напоследък, признавам, ме плаши. Предполагам, промяната се дължи на повечето знания. Възможно е и да е резултат от успешното приключване на етапа „екзалтиран, самоуверен, неотдавна изкарал курса млад шофьор”. Това отдавна премина.
 


- Какво бихте посъветвали хората, които ви имат доверие, и често пътуват в автомобилите си?
- Моля, никога не забравяйте да поставите предпазния колан. Не е за вярване колко е важен и каква страхотна работа върши. Много хора са чували статистиката - правилно поставените предпазни колани повишават шансовете за оцеляване с над 60%. Вярвайте, съвсем друго е да се убедиш лично, а аз се убедих, че е възможно да висиш надолу с главата, пристегната единствено от предпазния колан към седалката, и да не падаш, въпреки земното притегляне. Това е незабравимо. Поставяйте предпазните колани, независимо на коя седалка седите. И другото важно е – забравете за мобилните телефони, докато шофирате. Те са причина номер 1 за ПТП при младите хора. Вижте в канала на „Авто Овация” в Ютуб как караме, когато не си гледаме в телефоните и каква ни е концентрацията зад волана, когато ни караха да пишем СМС-и.

- Защо подкрепяте Движението Овация за Отговорни Млади Шофьори? Вие сте и един от учредителите на движението.
- Участието в авто състезанието „Овация”, а и изобщо всичко, което е свързано с „Национално Движение Овация за Отговорни Млади Шофьори”, ми дава надежда, че можем да променим голяма част от негативните, грозни и ужасни картини по родните пътища. Дава ми надежда, че сме в състояние заедно, с общи усилия, да променим черната статистика, стига критически и конструктивно да се замислим за реалните последици от действията си и реалните си възможности като водачи. Сега съм още по-мотивирана да покажем на хората, че дори с някои малки промени в поведението си зад волана, можем да спасим човешки животи.

Смятам, че движението „Овация” би могло да бъде много полезно за всички, стига да сме достатъчно разумни и наясно с това, че винаги има още какво да се научи. Трябва да се промени поведението на шофьорите, крайно необходимо е да бъдем по-толерантни на пътя, по-търпеливи и да забравим за агресията! Достатъчно човешки животи са погубени, не желая да слушам всеки ден по новините за нови и нови катастрофи и жертви, стига вече! За мен е чест да бъда лице на „Овация” и се отнасям към това с огромна отговорност. Старая се самата аз да бъда един по-добър пример за останалите, да бъда ОМШ - Отговорен млад шофьор. :)
 
БЛИЦ-ВЪПРОСИ:
 
Черен джип?
- Мутра
Жена, която паркира?
- Тайфун
Блондинка зад волана?
- Аз
Пет приятелки в една кола?
- Парти
Жена до спукана гума?
- Бедствие
Кола, която завива, без да даде мигач...
- Жена
Премигваща кола зад вас...
- Нахалник
Кола, която ви изпреварва…
- Бързи и яростни
Кола, която вие изпреварвате...
- Охлюв
 
 
 
Подготви: Анелия ПОПОВА
Снимки: Дико ЙОРДАНОВ
FB, YouTube, Instagram: Auto Ovacia