Зам.-министър: Матура от три части може да спре преписването
Учениците няма да излизат, докато не запечатат плика с отговорите, казва Диян Стаматов
Новият заместник-министър на образованието Диян Стаматов е бивш училищен директор и поредния управленец на средно ниво, който влиза във висшето ръководство на Министерството. В интервю за „Стандарт” той споделя своите разбирания за преодоляване на някои от слабостите на системата, критикувани отдавна.
<br /> <em><strong>- Г-н Стаматов, какво се вижда в образователната система от поста заместник-министър, което не виждахте като училищен директор?</strong></em><br /> <br /> - В моите представи министерството е най-високото място, което управлява нещата, свързани с образование. Първите ми дни показват абсолютно същото. Това, че познавам образователната система отвътре, ще ми даде по-бърза възможност да видя всички проблемни зони, а те не са малко.<br /> <br /> <em><strong>- Кои са?</strong></em><br /> <br /> - За мен най-важната посока е българският учител да има по-добро самочувствие, отколкото в настоящия момент, за да се чувства сигурен и уверен в промяната, която му се налага да покаже пред учениците. Това е свързано с няколко неща. Едното от тях е мотив, че промяната ще доведе до по-качественото образование на децата, до възможността самият учител да се чувства по-свободен. И до самото заплащане. Тези три неща са взаимно свързани, за да може учителят да промени своята нагласа към образованието, а оттук и към обществото въобще.<br /> <br /> <em><strong>- Срещате ли съпротива срещу промените при срещите си с учители и директори?</strong></em><br /> <br /> - Една промяна, в каквато и посока да е, се случва трудно. В момента българското образование е изправено пред много голяма необходимост от промяна, а в същото време тя би трябвало да се прави с малки крачки. След 6 месеца ще започнем да прилагаме новия закон с много нови стандарти, с много нови правила. Изведнъж в началото на септември всички ние трябва да сме подготвени за един нов начин на организация на управлението във всяко училище. Тези шест месеца са малко време, но от друга страна, са необходими, за да може законът да стигне до всяко едно семейство. Това е свързано с много срещи, много разговори, с разясняване на абсолютно всичко, което, съвсем естествено, не е стигнало ясно до всеки от хората.<br /> <br /> <em><strong>- Как ще разрешите болния проблем с новите учебници за първи и пети клас?</strong></em><br /> <br /> - На първия учебен ден учениците ще имат учебници. Букварчетата и математиките за първи клас са двата учебника, които са с ново учебно съдържание. За пети клас това са историята и българският език и литературата. За тези четири учебника трябва доста бързо да вземем решение. Срещите, които проведохме заедно с г-жа Кунева с издателите, ще продължат. В посока да имаме качествени учебници, всичко в тях да е написано разбираемо и да се намали онзи проблем, който много пъти е поставян - че нещо е тежко в учебника, друго не е написано както трябва. Да няма излишни упреци към издателите. Мисля, че до две седмици ще имаме твърда яснота за тези четири проблемни ситуации. Задължително обаче образователното министерство трябва да спази законовите срокове за издаването на учебниците, тъй като това касае много голяма група хора. <br /> <br /> <em><strong>- В началото на годината бе лансирана идеята матурата да се състои от модули, така че да се намали възможността за преписване. Ще поддържате ли тази идея?</strong></em><br /> <br /> - Проблемът е матурата по български език и литература и той може да се разреши, като изпитът се състои от три модула. Както и създаването на възможност зрелостникът да излиза от стаята само след като е приключил със съответния модул и е запечатал плика си с отговорите. Така няма да има възможност да се върне към тях след това, за да прави корекции.<br /> <br /> <em><strong>- Кои могат да бъдат трите модула - въпросите със затворен отговор, тези с отворен и <br /> написването на текст ли?</strong></em><br /> <br /> - Да. Самата специфика на трите модула е проблем, който самите експерти ще решат в детайли, а техническата част, която трябва да бъде ясна на зрелостниците, е свързана с това да няма разсейване и търсене на помощни средства точно тогава, когато трябва да покажат нещо елементарно. <br /> <br /> -<em><strong> Като училищен директор се сблъсквате с проблема при записването на първокласниците, когато списъкът на кандидатите е много по-голям от бройката, която може да приеме училището. Като заместник-министър виждате ли решение?</strong></em><br /> <br /> - Този проблем касае няколко училища в София, които са най-търсени - може би около 20. Както и по-големите училища в някои областни градове. Всъщност правилата за определяне на приема в първи клас е ангажимент на педагогическия съвет на даденото училище. Там децентрализацията е факт много отдавна. Педагогическият съвет е този, който определя количеството на учениците, които ще бъдат приети, както и критериите за записване на ученици. Било на принцип местоживеене, било на други принципи, които самото училище прецени. Аз лично винаги съм смятал, че основен критерий трябва да бъде местоживеенето. Най-близкото училище трябва да бъде предпочитано заради обстоятелството, че това е начален етап, учениците трябва да могат бързо да бъдат доведени до училище и лесно да се върнат, ако е необходимо. Въпреки желанието на всички родители да изберат най-популярното училище, близостта е много важна. Още през декември екипът на министерството е разпратил препоръчителни писма до регионалните инспекторати по образование. В София-град това вече е факт - отправено е като препоръка до всички училища. <br /> <br /> <em><strong>- Кога ще бъдат готови останалите учебни програми?</strong></em><br /> <br /> - Моето мнение като професионалист винаги е било, че учебните програми трябва да бъдат качени за обсъждане в пълен комплект, когато са готови абсолютно всички. Аз и министър Кунева заварихме ситуация, в която вече имаше предложени за обсъждане програми за втори, шести и осми клас и оттук нататък можем само да работим за финализирането на процедурата при тях. Но извън тях всички готови стандарти и останалите програми ще бъдат качени на сайта на министерството в пълен комплект, след което ще тръгне обсъждането им. Откъде дойде бързането до момента? Учебните планове за първи и пети клас според закона трябва да бъдат приложени сега, от август. А необходимостта програмите във втори, шести и осми клас да бъдат предложени малко по-рано от другите учебни програми идва от факта, че съвсем скоро трябва да бъдат пуснати процедурите за подготовка на учебници за тези класове. За да не изпаднем в същата ситуация като при първи и пети клас, всъщност се наложи те да бъдат предложени отделно от другите. Но направихме малка корекция по отношение на обсъждането на програмите в тези класове. Организирахме поредица от срещи с учители, директори и граждани от няколко града - тази седмица във Враца, Сливен, другата в София, Пловдив и Благоевград. Целта ни за тези учебни програми, които към момента са в процес на интензивно обсъждане, е да получим максимална обратна връзка, повече информация от страна на обществеността, за да може чувствителните места да бъдат коригирани, ако е необходимо.<br /> <br /> <em><strong>- Има ли корекции от страна на учителите?</strong></em><br /> <br /> - Новото е, че започнаха да пристигат предложения по отношение на предложените програми. Убеден съм, че до крайния срок - 22 февруари, ще получим още. Те ще бъдат обсъдени и едва тогава ще стигнем до варианта на тези програми, който ще предложим на отраслов съвет и на министъра за утвърждаване.<br /> <br /> <em><strong>- Преди време в едно интервю казвате, че реформата ще се случи, когато се премахне остарялата класно-урочна система на преподаване. Ще се опитате ли да предложите нови модели?</strong></em><br /> <br /> - Това е другата голяма стъпка, за която министърът на образованието ми е поставил задача да приложа максимално бързо. А именно квалификацията на учителите, която е свързана с промяна на стандартния начин на преподаване -класно-урочната система. И с възможността за показване на различни модел, които и в момента ги има в отделни училища. Но показването им сред по-големи групи учители е най-добрият начин да ги запалим да преминат на друг начин на преподаване, различен от традиционния. Възможностите са най-различни - децата могат да бъдат разделени на групи в класната стая. Могат да им се поставят като задача различни проекти. Могат да бъдат изведени извън стандартната класна стая - така наречената "класна стая на открито". Учениците от професионалните гимназии могат да бъдат заведени в съответните професионални звена - дори в малко работещи цехове и заводи. А на много места има интензивно работещи бизнес организации, които могат да направят много, за да се промени абсолютно всичко. /БЛИЦ<br />