Колко често се сблъскваме с новината, че млад шофьор е катастрофирал тежко? Доста! Дори вече се повдигна обществен дебат как и с колко трябва да се увеличат часовете по кормуване, за да може младите водачи да излизат по-подготвени.

А всъщност дали изобщо трябва да става това? В крайна сметка отговорността на пътя се определя от всеки един, който е седнал в колата и така става част от автомобилното движение, пише dir.bg.

След като станахме свидетели на тежки катастрофи, причинени от млади водачи, се обърнахме към Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". Тя извършва проверка на учебния център, в който младият шофьор е положил изпит. И от тази проверка излизат интересни данни. Примерно, от кой път водачът е взел теоретичния изпит и после практическия.

"Статистиката за пътнотранспортните произшествия в България е от компетентност на МВР. Поради тази причина в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" не се получава информация за всички възникнали тежки ПТП. От създаването на Национален координационен център по пътна безопасност, в който освен служители на МВР има и служители на ДАБДП, АПИ и ИААА, от началото на месец ноември 2019 г. получаваме информация своевременно за всяко тежко ПТП с товарни автомобили и автобуси, както и с НОВИ водачи.

За всеки случай, за който получим информация, извършваме проверка на водача и на превозното средство, включваща правоспособност на водача, притежава ли валидна карта за квалификация и удостоверение за психологическа годност, превозното средство има ли валидно удостоверение за техническа изправност, в кой технически пункт е извършен техническият преглед и др", обясняват от Изпълнителната агенция.

За нов водач те извършват проверка за учебния център, в който се е обучавал, кога е издържал теоретичния изпит и от кой път, кога е положил успешно практически изпит и от кой път, кой е изпитващият, при който е положен изпитът и т.н.

"От началото на месец ноември 2019 г. има редица случаи на самокатастрофирали водачи. При някои от произшествията те са със стаж до две години - нови водачи, но не може да се каже какъв е процентът на произшествията със самокатастрофирали нови водачи от общия брой", поясняват от "Автомобилна администрация".

В следващите редове ви предлагаме фрапиращи примери за катастрофирали млади водачи, като при инцидента има или тежко пострадали, или са завършили със смъртен случай.

Ето и черната статистика:  

- На 31.12.2019 г. в 08.04 ч. на Околовръстен път на София, в района на езеро Суходол, водач на 19 г. с лек автомобил Ауди А3 се удря в спиращ на спирката на градски транспорт автобус по линия 111. Водачът на лекия автомобил загива на място. Загиналият водач е издържал изпита по теория на 26.02.2018 г. от първи път и положил успешно изпит по практика на 12.04.2018 г. от първи път. Обучението е проведено в учебен център в София на лек автомобил "Фолксваген Голф".

- На 25.12.2019 г. в 23.40 ч. във Варна на бул. "В. Левски" водач на 19 г., управляващ лек автомобил "Фолксваген Голф", се удря с лек автомобил "Шевролет Авео" с водач на 48 г., след което водачът на 19 г. губи управлението, преминава през мантинела и пада на другото ниво на кръстовището - ул. "Разлог". От ПТП е пострадал пътник на 19 г. който е изпаднал от автомобила и е с фрактура на таз, ляво бедро и травма на стомаха - с опасност за живота. Водачът на виновния автомобил, който е на 19 г., при проверка с техническо средство е установено, че управлява след употреба на алкохол, а уредът е отчел 1,7 промила. Водачът е издържал изпита по теория на 09.10.2018 г. от първи път и положил успешно изпит по практика на 05.11.2018 г. от първи път. Обучението е проведено в учебен център във Варна на лек автомобил "Пежо" 208.

На 24.12.2019 г. в 05.02 ч. във Враца, бул. "Втори юни", лек автомобил "Фиат Добло" управляван от водач на 18 г. поради загуба на управление се удря в сграда на механа. Пострадал е пътник от лекия автомобил. Водачът на лекия автомобил, който е на 18 г. при проверка с техническо средство е установено, че управлява след употреба на алкохол като уреда е отчел 1,18 промила. Водачът е издържал изпита по теория на 29.08.2019 г. от първи път и положил успешно изпит по практика на 03.10.2019 г. от първи път. Обучението е проведено в учебен център във Враца на лек автомобил "Тойота Ярис".

На 22.12.2019 г. в 21.30 ч. в гр. София на бул. "България" лек автомобил БМВ 520Д с водач на 19 г. самокатастрофира като се удря в стълб от уличното осветление. Загинал е пътник - жена на 20г., и е пострадал пътник - мъж на 19г. Водачът е издържал изпита по теория на 24.10.2018 г. от първи път и положил успешно изпит по практика на 23.11.2018 г. от трети път. Обучението е проведено в учебен център в София на лек автомобил "Сузуки Лиана".

На 21.12.2019 г. в 00.11 ч. на АМ Тракия на 15 км. в посока Пловдив водач на лек автомобил "Мерцедес" МЛ230, на 21 г., самокатастрофира като се обръща на пътното платно по таван. От ПТП няма пострадали. Водачът е издържал изпита по теория от първи път и положил успешно изпит по практика на 27.02.2017 г. от трети път. Обучението е проведено в учебен център в Пещера на лек автомобил "Сузуки Суифт" 1300.

На 13.12.2019 г. в 11.03 ч. в Монтана на ул. "Св. Климент Охридски" лек автомобил БМВ управляван от 18 г. водач на завой излиза от пътното платно и удря пешеходец на тротоара на 87г. Пешеходецът е починал. Водачът е издържал изпита по теория на 18.03.2019 г. от първи път и положил успешно изпит по практика на 17.04.2019 г. от първи път. Обучението е проведено в учебен център в Берковица на лек автомобил "Пежо" 207.

На 09.12.2019 г. в 00.10 ч. в обл. Разград на разклона за с. Гецово лек автомобил "Ауди" А3 управляван от водач на 19 г. поради движение с несъобразена скорост в гъста мъгла и мокра пътна настилка самокатастрофира като излиза от пътя и се удря в дърво. Пострадал пътник на 22 г. - с опасност за живота. Водачът е издържал изпита по теория на 25.06.2018 г. от първи път и положил успешно изпит по практика на 27.07.2018 г. от първи път. Обучението е проведено в учебен център с кабинет в с. Гецово, обл. Разград на лек автомобил "Фолксваген Голф".

На 28.11.2019 г. в 15.30 ч. във Варна лек автомобил управляван от 19г. водач се удря в спрял автомобил и след това в стълб. Пострадали са двама пътници от автомобила на 19 г. и на 20 г. като 19 годишният е с тежка фрактура на таза и с опасност за живота. Водачът е издържал изпита по теория на 25.02.2019 г. от втори път и положил успешно изпит по практика на 11.03.2019 г. от първи път. Обучението е проведено в учебен център с кабинет във Варна на лек автомобил "Ситроен С4".

- На 15.11.2019 г. в 01.38 ч. в София на бул. "Сливница" срещу бл. 124 лек автомобил "Фолксваген Пасат", управляван от водач на 20 г., притежаващ СУМПС от 22.10.2019 г., при мокра настилка и мъгла навлиза в насрещното платно и се удря в стълб. При ПТП е загинал пътник на 20 г. Водачът е издържал изпита по теория на 02.10.2019 г. от трети път и положил успешно изпит по практика на 09.10.2019 г. от първи път. Обучението е проведено в учебен център с кабинет в Слънчев бряг на лек автомобил "Мерцедес" Е 250.

На 06.11.2019 г. в 03.45 ч. във Варна, бул. "8-ми приморски полк", лек автомобил "Ауди" А3 с водач на 19 г. самокатастрофира в стълб. От ПТП са пострадали водачът на 19 г. с фрактура на бедро и пътник на 19 г. с опасност за живота. Водачът е издържал изпита по теория на 17.09.2018 г. от първи път и положил успешно изпит по практика на 25.09.2018 г. от първи път. Обучението е проведено в учебен център с кабинет в Силистра на лек автомобил "Ситроен" Ц 3.

- На 01.11.2019 г. в 8.26 ч. на пътя от Сливен към с. Чинтулово лек автомобил "Сеат Ибиза" управляван от водач на 20 г. - жена, самокатастрофира като се удря в дърво и се самозапалва. Водачът е загинал на място. Водачът е издържал изпита по теория на 04.07.2017 г. от първи път и положил успешно изпит по практика на 28.07.2017 г. от втори път. Обучението е проведено в учебен център с кабинет в гр. Сливен на лек автомобил БМВ 320 Д.

На 29.10.2019 г. в 12.56 ч. на пътя от Свищов към с. Царевец, лек автомобил "Форд", управляван от водач на 19 г., поради движение с несъобразена скорост навлиза в насрещното платно и се удря в товарен автомобил "Фиат Добло", с водач на 45 г. Водачът на лекия автомобил на 19 г. е загинал на място. Водачът на лекия автомобил е издържал изпита по теория на 05.09.2019 г. от първи път и положил успешно изпит по практика на 16.10.2019 г. от втори път и притежава СУМПС от 25.10.2019 г. /от 4 дни/. Обучението е проведено в учебен център с кабинет в Свищов на лек автомобил "Мазда" 3.

На 25.10.2019 г. в 7.00 ч. на главен път I-5 общ. Момчилград в посока ГКПП Маказа лек автомобил "Ситроен", управляван от водач на 19 г. - жена, съмокатастрофира като излиза от пътното платно преобръща се многократно и пада в коритото на р. Върбица. Водачът на 19 г. е починал на място. Водачът на лекия автомобил е издържал изпита по теория на 08.01.2019 г. от трети път и положил успешно изпит по практика на 16.05.2019 г. от първи път и притежава СУМПС от пет месеца. Обучението е проведено в учебен център с кабинет в Джебел на лек автомобил "Форд Фокус".

От началото на 2020 годинаима 2 тежки ПТП със самокатастрофирали нови водачи и два случая на блъснати пешеходци от нови водачи.

Самокатастрофиралите са:

На 03.01.2020 г. в 05.30 ч. в Айтос на ул. "Славянска" № 74 лек автомобил "Фолксваген Пасат", управляван от 19 г. водач, на десен завой и суха пътна настилка излиза от пътя и се удря в дърво. Водачът е загинал на място. Водачът на лекия автомобил е издържал изпита по теория на 15.10.2018 г. от първи път и положил успешно изпит по практика на 07.11.2018 г. от първи път. Обучението е проведено в учебен център с кабинет в Айтос на лек автомобил "Мерцедес" Ц 220.

На 13.01.2020 г. в 23.58 ч. в Гълъбово на ул. "Христо Ботев" лек автомобил "Сеат Ибиса", управляван от водач на 18 г. - жена, поради несъобразена скорост на завой се обръща на пътното платно. Установено е, че водачката е управлявала МПС след употреба на алкохол и наркотични вещества. Пострадала е пътничка на 15 г. - сестра на водачката, която е с травми и опасност за живота. Водачът на лекия автомобил е издържал изпита по теория на 24.04.2019 г. от първи път и положил успешно изпит по практика на 20.06.2019 г. от втори път. Обучението е проведено в учебен център с кабинет в Гълъбово.

Какво излиза?
"Причините за случаите на тежки катастрофи с нови водачи са управление на МПС с несъобразена скорост, употреба на алкохол и/или наркотични вещества, недостатъчен опит на водачите и подценяване на ситуациите на пътя. В някои от случаите катастрофите са възникнали в тъмната част от денонощието, при мъгла и мокри пътни настилки, което показва, че водачите не са подготвени и нямат нужния опит за управление на автомобил в лоши метеорологични условия.

В някои от случаите водачите притежават шофьорска книжка от няколко дни или месеци и самокатастрофират, пътувайки сами в автомобила, движейки се с превишена или несъобразена скорост. Преглеждани са записите от проведените практически изпити на всички нови водачи причинили тежка катастрофа. По време на изпита скоростта, с която се движи автомобилът, не надвишава 40 км/ч. и кандидат водачите се справят с управлението.

Придобивайки правоспособност и получавайки книжка, излизайки на пътя сами, същите не спазват правилата за движение, движат се с несъобразена скорост и в комбинация с недостатъчния опит и високото самочувствие се стига до тежки пътни инциденти", анализират от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация".