Майстор по висш пилотаж назова причините за трагедията с лайнера SSJ-100 в Москва 

Ударите от мълния не бива да водят до такива последствия, обяснява Андрей Краснопьоров, летец-инструктор първи клас

Андрей Краснопьоров, летец-инструктор първи клас, майстор на спорта по висш пилотаж, назова пред НТВ съвкупността от причини, довели до катастрофата по време на аварийното кацане на SSJ-100 в летище Шереметиево в Москва.

- Известно е, че мълния е ударила самолета, това ли е основната причина? - Ударът от мълния може да е повредил цялата електронна система на самолета и конкретно системата за кацане. Но другите устройства са си работили. Вероятно пилотите, обучени да летят преди всичко с помощта на електрониката, са се развълнували повече от нормалното. 

Изчислението на кацането без електронна система, разбира се, е трудно. Може би са се приближили с по-голяма скорост, точно над пистата и са се опитали да го приземят. Поради това се е получило първоначалното грубо докосване до бетонната ивица, имаше грубо докосване. Следват още две и шасито се разпада, а самолетът ляга на едно от крилата си. 




- Защо изведнъж избухна такъв огромен пожар, довел до много жертви?
- На 28-та минута след излитането самолетът иска връщане на кацане, постъпва и сигнал SOS. В този момент той има пълно зареждане, самолетът е тежък и това е допълнителна трудност при кацане. В нормална ситуация самолетът просто ще кръжи над летището, докато изразходва горивото, за да осигури нормално кацане. 

Но в случая самолетът просто е бил претоварен поради факта, че е имал пълни резервоари). Може би заради това се случило и счупването на колесника. Тогава следва докосване до бетонната писта, горивото се излива, навсякъде хвърчат искри и избухва пожарът.

- Самолетът е нов, преминал е технически преглед през април, може ли върху него да се прехвърли вината? 
- Най-вероятно полетът за пилотите е бил повече или по-малко визуален. Ориентирали са се по видими неща, без да се отдалечават от пистата, за да не я изгубят от видимост. Както знаете, дори с тях нямаше връзка, те не можеха да докладват. 

Те са подали сигнал за бедствие. Сигнализацията при диспечера и той е длъжен да осигури така наречения зелен коридор: всички други самолети освобождават пистата и се дава предимство на този самолет. Екипажът е показал известна степен на героизъм, успявайки да приземи самолета, но все пак ударите от мълнии не бива да водят до такива последствия.

ОЧАКВАЙТЕ ПОДРОБНОСТИ В БЛИЦ