Черната кутия на разбилия се преди два месеца МиГ-29 край Шабла и досега не е изпратена в Русия за разчитане, съобщи БНР.


Информацията е позована на писмен отговор от Министерството на отбраната на въпроси, зададени от депутата от ГЕРБ Христо Гаджев. Писмото на министерството е с дата 6 август.

В него се посочва вече известната информация, че българските военновъздушни сили са поискали от руската страна да помогне за извличане на данните от регистратора. Вероятно черната кутия ще бъде проверявана в завода "Авиоавтоматика" в град Курск.

От министерството заявяват, че представителите на българските ВВС, Военната полиция и Военната прокуратура все още очакват издаването на визи. До момента те не са получили "съответните покани (приглашения)", твърдят от МО.

В писмото липсва отговор на въпроса на депутата Христо Гаджев защо за разчитането на "черната кутия" не е била предпочетена Украйна - страна, която е партньор на НАТО. Освен това, Украйна не е заинтересована да укрие данни за евентуална повреда по самолета, за разлика от руската страна, която е изпълнител на ремонтите на самолетите МиГ и съответно има интерес да не признае такава повреда, за да избегне поемането на отговорност.

От писмения отговор не става ясно дали Министерството на отбраната ще предостави на парламента доклада на Военната полиция за инцидента.

Министерството посочва серия от документи, които не са приложени към писмения отговор, макар че част от тях не са секретни. Съобщава се, че достъп до тях ще има само Христо Гаджев. Сред тях са препоръките за безопасността на полетите, алгоритъма на отстрелите и стрелбите с МиГ-29 и другите системи, заповедите за участие на личен състав в учението, сертификати за качество и инструкции за експлоатация на парашутната мишена.

При инцидента преди два месеца загина подполковник Валентин Терзиев. В доклад по случая се казваше, че инцидентът е възникнал след "пространствена дезориентация" на пилота. Освен това се отбелязваше, че групата за бойно управление и ръководството на стрелбите са оценили "неправилно риска при маневрата", като са продължили "насочването на пилота, въпреки високата скорост на мишената".

Припомняме, на 9 юни сутринта беше съобщено, че "при изпълнение на тренировъчна задача над морската акватория на Република България, самолет МиГ-29 от състава на българските Военновъздушни сили, пилотиран от майор Валентин Терзиев, е изгубил радиовръзка и е изчезнал от радарите в 00:45 ч.
На 10 юни военният министър Георги Панайотов съобщи, че майор Терзиев е загинал. Той беше повишен посмъртно в чин подполковник. 

На 24 юни черната кутия черната кутия на самолета беше  намерена на дъното на Черно море и извадена с подводен робот. Стана ясно обаче, че тя е частично повредена от водата и има лентов кабел за подмяна, а поставянето на нов крие риск от компрометиране на информацията. По тази причина военните препоръчаха да се потърси съдействие от производителя.

На 1 юли стана ясно, че черната кутия на падналия край Шабла изтребител МиГ-29 ще бъде разчетена в лаборатория в Русия. Преди това обаче се появи информация, че тя е произведена в Украйна. До момента това противоречие не е изяснено.