Учени и експерти потресени от бездействието на властта за азотния апокалипсис край “Яйлата”
Специалистите сочат огромна опасност от отравянето на миди, риби и всякакви морски обитатели
Защитената местност “Яйлата” и цялото ни северно крайбрежие са заплашени от азотен апокалипсис, ако заседналият до скалистия бряг кораб “Vera Su” не бъде изваден от плитчините и се разцепи от започналото бурно вълнение. За това предупредиха пред “Труд” експерти и изследователи на Черно море.
А специалисти по морско право, капитани и пом.-капитани на търговски кораби, както и военни анализатори, бяха категорични пред “Труд”, че бездействието на служебното правителство в лицето на МВР, военно министерство, МОСВ и всички структури на транспортно министерство и морската администрация, е създало риск за националната ни сигурност.
Специалисти по екология са потресени от проточилото се цяла седмица бездействие на институциите, защото има опасност от отравянето на миди, риби и всякакви морски обитатели.
“Замърсяването е най-опасно за дънните риби, а в годишния ни мониторинг се сочи наличието на малки калкани, което със сигурност ще им се отрази зле”, каза пред “Труд” директорът на Института по океанология при БАН доц. д-р Николай Вълчев.
Според него азотът действа като невротоксин на рибите. Хрилете им загниват и това може да е фатално особено за младите екземпляри.
Пасажните видове като лефера, хамсията, сафрида могат да се спасят от токсичната среда, но не и дънните организми. Мащабно замърсяване в района би било пагубно за рапаните и за мидите, които са филтратори на морската среда, допълни доц. Вълчев.
“Прогнозите са до 7 октомври вятърът да е североизточен. Ще има силни крайбрежни течения в посока север-юг и замърсяването може да стигне до Балчик. Затова в районите на теченията е нужно да се правят регулярни проби”, посочи още доц. д-р Николай Вълчев.
Плаващият под панамски флаг 32-годишен товарен кораб заседна на 20 септември призори на метри от брега на “Яйлата”. В хамбарите му още има близо 2800 тона урея. Други 200 тона бяха претоварени с плаващ кран на баржа, но не пакетирани по утвърдения от МОСВ план, а в насипно състояние.
При операцията в понеделник през нощта в морето се изсипа известно количество тор, а още преди това от екоминистерството оповестиха, че проби от района край кораба са дали индикации за замърсяване с нитритен азот.
В крайна сметка служебният екоминистър Асен Личев принудително прекрати дейностите по претоварване, а опитите “Vera Su” да бъде изваден от плитчините с влекачи във вторник по обяд се провалиха, тъй като времето се влоши.
Единственото решение е корабът да бъде укрепен с още 4 котви, каза пристигналият на мястото на инцидента служебен транспортен министър Христо Алексиев.
Североизточният вятър, който вдига вълни и може да запрати кораба в скалите, няма да утихне скоро, твърдят притеснени за поминъка си местни рибари. И се надяват, че теченията ще разнесат попадналия в морето азотен тор, за да не умре уловът им.
Катастрофата е предизвикана от неадекватно поведение на дежурния офицер и рулевия, заяви часове по-късно Румен Николов, шеф на ГД "Аварийно-спасителна дейност" в ИА "Морска администрация". Добричката районна прокуратура образува проверка по случая.
Прогноза
Бурно море вдига вълните до 5 метра
Влошаването на времето, което ще продължи чак до понеделник, ще затрудни максимално операцията по изтеглянето на заседналия плавателен съд.
Очаква се влошаване на времето по Северното Черноморие и няма да е подходящо за извършване на операциите, които са необходими за изваждане на кораба от плитчините. За това предупреди пред “Труд” метеорологът Петър Янков.
“Днес ще има облаци по цяло Черноморие, в четвъртък отново ще вали слабо. Ще бъде облачно, вълнението ще се задържи умерено. От четвъртък то вече ще се усилва до бурно, като вълните ще достигат до 4-5 метра”, обясни той.
“Вятърът ще е засилен, между 8 и 10-12 м в секунда от североизток”, допълни Янков. По думите му успокоение на вълнението ще има чак от понеделник.
Доц. д-р Николай Вълчев, директор на Института по океанология при БАН, пред “Труд”: България е абсолютно неподготвена при подобни бедствия
Азотният тор е биогенен елемент, който осигурява хранителна среда за фитопланктоните, а те са в основата на хранителната верига в морето.
Прекомерното му наторяване обаче може да предизвика бурен цъфтеж на фитопланктон, който се утаява и гние на дъното, причинявайки смъртта на дънни организми. Сега вероятността това да се случи е сравнително малка, тъй като водата вече изстива и има вълнение.
Но има някои родове фитопланктон, които цъфтят в студена среда. Надявам се екокатастрофата да не се случи, но стана ясно, че България е абсолютно неподготвена да реагира при подобни опасни кризи.
Адвокат Владимир Владимиров, експерт по морско право, пред “Труд”: Валят заповеди, които са взаимно изключващи се
Как е допуснато кораб да се движи в грешен курс, насочен към брега?
Изненадан съм, защо се пропусна толкова ценно време, изчаквайки действията на собственика. Няма яснота кой е каско-застрахователят на този кораб, кой е застрахователят, който покрива рисковете от замърсяване и други подобни извънредни рискове.
България, по силата на двустранна спогодба с Турция, би трябвало веднага да задейства всички възможни механизми за преустановяване на засядането на кораба в този район.
Опасявам се, че ако този кораб, който е около 3000 тона, се удари в подножието на скалите, той ще размести половината от пластовете на долните скали и отгоре може да се получи срутване.
Логично е да се зададат и въпросите защо и как е допуснато този кораб да се движи в продължение на над 2 часа в абсолютно грешен, ненормален курс, насочен към скалите и брега на България. Всеки кораб държи вахта, която е 24 часа, на мостика има дежурен капитан, рулеви моряк, корабът е снабден със съвременни радари, GPS-системи, със система за автоматично идентифициране.
За мен е необяснимо как на този фон, радарите във военното поделение както в Шабла, така и в Балчик не го засичат, защо не реагират?
Всичко това става в реално време, вижда се, че корабът се движи неправилно и се насочва опасно близо до брега и не променя курса.
Веднага трябваше да се свържат по аварийния канал и да проверят какво се случва, а ако не получат отговор - да се прати хеликоптер.
Само да допуснем, че това е един военен кораб, който е решил да навреди на България и на българските интереси - той влиза във възможно най-опасните зони на вътрешните води.
Българската морска администрация и най-вече държавното предприятие “Пристанищна инфраструктура”, поддържа една изключително съвременна електронна система за проследяване на трафика в реално време на всички кораби в българското крайбрежие. Но и по този въпрос се мълчи. Никой не казва и какво прави този кораб там - каква е тази навигационна грешка?
Ако корабът идва от североизток и е насочен на югозапад, той трябва да премине под сигналите на два фара - Шабленският и този на Нос Калиакра. Какво прави този кораб в този толкова известен с контрабандата си район?
Да не би на брега да са слезли определена група от хора? Без да засягам криминални теми, но на този въпрос отговор не се дава, даже темата не се засяга.
Цялата съвкупност от обстоятелства трябваше да бъде разгледана още в първите 24 часа, вземат се документите на кораба, слага се български компетентен морски специалист, който да стои на борда на кораба, за да следи какво става - да не се фалшифицира корабния дневник, машинният дневник.
Всичко се фотографира и е необходимо да е в Добричката прокуратура.
Защо още не виждаме бонови заграждения, които дори да ограничат замърсяването, а такова има вече от понеделник? Една след друга валят заповеди, които са взаимно изключващи се. И си задаваме въпроса за националната сигурност.
Значи, един кораб спокойно може да отиде и да се забие в българското крайбрежие, а ако беше Слънчев бряг или Златни пясъци? Пак ли ще кажем, че не сме гледали монитора?
Трябва да се обезпечи държавното вземане по разноските на кораба от освобождаването му от засядане, да се обезпечат разходите на фирмите, които са ангажирани, да се обезпечи сигурността на хората, които участват в операцията и да бъдат възнаградени. Да се обезопаси морската среда, защото товарът е с азот.
Наблюдаваме пълно мълчание и неведение, което е недопустимо. Обикновено в такива случаи се прави щаб, който не да разследва, а да координира и оперативно да действа моментално. Говоря за екстрени действия, това е бърза помощ в корабоплаването.
“Vera su” е построен през 1989 г.
Плава под флага на Панама
Според актуалните данни на vesselfinder, корабът “Vera Su” е бил на 18 септември в украйнското пристанище Южний.
“Vera Su” е построен през 1989 г. Корабът за генерални товари е с вместимост 3217 тона. Дълъг е 86 м и е широк 13 м. С IMO номер 8611219.
Плава под флага на Панама, но е собственост на турска компания, която през 2014 г. го е преименувала. На 18 септември корабът е отплавал от украинското пристанище Южний към Варна, където е трябвало да разтовари 3000 тона урея. Деветчленният му екипаж не е пострадал при катастрофата.
Кризата в развитие
20 септември
В 1,54 ч сутринта 32-годишният кораб за насипни товари “Vera Su” с 9-членен турски екипаж поема курс към българския бряг. Той пътува от Южна Украйна към Варна с 3000 тона урея на борда. До 4,15 ч плавателният съд не променя курса си.
Вместо да завие в южна посока, той се движи право към сушата, където засяда в скалите на 4 м от стръмния бряг на национален археологически резерват “Яйлата”, разположен на 2 км южно от живописната местност Камен бряг и на 18 км североизточно от Каварна.
22 септември
Направен е водолазен оглед на кораба, който установява множество пробойни. Започват преговори за спасителна операция.
23 септември
Временно изпълняващият длъжността капитан на пристанище Варна кап. Валентин Джамбазов дава срок на турския корабособственик да направи план за изваждането на “Vera Su” до 27 септември и да го извади от плитчините до 15 октомври (заповедта бе публикувана от Maritime.bg три дни по-късно).
24 септември
ИА “Морска администрация” и турският корабособственик не постигат споразумение за плана за операцията по разтоварване и изваждане на кораба от скалите. Предложеният вариант за изхвърляне на над 1000 т тор в морето е отхвърлен от МОСВ.
25 септември
Басейнова дирекция “Черноморски район” взема проби от водата край кораба, независими водолази алармират след оглед, че той се е наклонил и част от товара изтича в морето. От Моряшкия профсъюз декларират, че в случая има престъпна безотговорност на институциите, а в социалната мрежа се организира група с искане за оставката на изпълнителния директор на “Морска администрация” кап. Живко Петров.
26 септември
Министърът на околната среда и водите Асен Личев призовава ИА “Морска администрация” да поеме организацията на спасителната операция, след като собственикът и застрахователят на кораба не са го сторили до момента. И да им представи сметката. Транспортният министър издава такава заповед.
27 септември
Плаващ кран “Антей”, катери и баржи пристигат в района. От МТИС съобщават, че в района няма замърсяване. Минути по-рано от МОСВ съобщават, че има индикации за такова, тъй като в морето са открити наднормени нива на нитритен азот.
27-28 септември
По план трябва да бъдат прехвърлени около 1000 тона от товара. Операцията започва късно вечерта. Пакетиращата машина аварира и част от прехвърлените 200 тона урея изтичат в морето. МОСВ прекратява акцията, защото тя не тече по одобрения план.
28 септември
Два влекача правят неуспешен опит да изтеглят заседналия кораб от плитчините. На мястото пристига транспортният министър Христо Алексиев, който нарежда “Vera Su” да бъде укрепен с още 4 котви.
Алексиев каза, че е използвал лични контакти с представители на холандската фирма “Салвиш”, участвала в спасяването на подводницата “Курск”, която да изготви план за изтегляне на “Vera Su”.