Внимание: Голяма опасност дебне в планините, не правете следните неща
Риск от лавини в момента има навсякъде – и в Пирин, и в Рила, и в другите планини, възможно е падане на снежна дъска
Снегът най-сетне дойде. Чакахме го дълго тази зима, но миналата седмица наваля доста там, където най-много искат любителите на белите спортове - в планините и в зимните курорти. Време е за каране на ски и сноуборд, пише Телеграф бг.
Но многото сняг държи нащрек едни хора, които винаги са готови да рискуват своя живот, за да спасят чуждия. Планинските спасители са под пара, защото при толкова много сняг е неизбежен рискът от лавини. След снеговалеж винаги се увеличава лавинната опасност.
А това понякога се подценява от планинарите. И най-вече от тези, които търсят адреналина с каране на ски и сноуборд извън пистите. Те буквално си играят на руска рулетка с живота си.
Опасности
На около 1500 метра надморска височина снежната покривка започва от 30-40 сантиметра, за да стигне метър над 2000 м. Това е достатъчно основателна причина скиори и сноубордисти да не карат в опасни терени, по стръмни улеи под върховете, по склонове с дълбоки козирки.
Планинарите пък не трябва да минават под и по тях. В никакъв случай да не тръгват по летните пътеки, за да спестят време, защото те са по-преки от зимните.
„Да се ходи по ръба, по билото, а не под тях. При преминаване през склонове това да става в редица един по един. За да не се предизвика лавина.
Туристите да носят в себе си лавинни уреди, с които ще се знае къде се намират, ако върху тях паднат снежни маси.
Да не забравят сонди, с които могат да намерят затрупани под снега хора, както и лопати, с които да копаят при нужда”, предупреждава Георги Ботев, началник на отряда на Планинска спасителна служба-Благоевград.
Той уверява, че планинските спасители в страната са със сравнително добро оборудване. Разполагат с всичко необходимо – моторни шейни, ратраци, въжета, транспортни шейни, спасителни кучета, въжета, носилки, аптечки.
Проблемът е, че често туристите поемат в гората без подходяща екипировка и оборудване. Не вземат снегоходки, котки, а в момента, след като паднаха обилни снеговалежи, почти навсякъде лавинната опасност е от втора степен, а на места, където снегът е повече, е от трета степен.
Затова е хубаво да се избягват опасни склонове и местности, нужно е много внимание.
„В Алпите няколко човека загинаха от падането на лавини. Тук такива неща стават най-вече в зимните ни курорти. Защото се кара извън ски зоните.
Особено опасно е да се правят спускания в улеите под върховете. Риск от лавини в момента има навсякъде – и в Пирин, и в Рила, и в другите планини.
Възможно е падане на снежна дъска, това е свличане на снежна маса, отрязана като с нож, която е с различна дебелина. Може да се откъснат само 20 квадрата, но ако се изсипе това количество върху човек, който е сам в планината, може да е фатално за него”, твърди Георги Ботев.
Препоръки
Препоръката към скиорите и планинарите е да се движат в група, а не сами да излизат в планината. Групата да не се разкъсва, защото това се случва при силен вятър, при мъгла, при снеговалеж. Туристи често се губят, не знаят къде са, не могат и нас да ориентират къде да ги търсим.
А през нощта температурите са минусови, в много райони горите са почти непроходими заради паднали дървета и големи навявания от сняг. При дълги преходи човек се мокри от газенето в снега, няма как да изсъхне в планината и може да се стигне до хипотермия (измръзване).
Другото важно условие за безопасността на туристите е да не поемат по непознати маршрути. За височина над 2000 метра е задължителна добрата екипировка – топли дрехи и здрави обувки, течности, калорична храна, както и зимното оборудване - да имат туристическа навигация, заредени батерии на мобилните телефони, за да може да се обадят за помощ, ако стане инцидент.
„Ние сме в пълна готовност с колегите в Банско, за да реагираме на сигнали, но дано са по-малко и не са с фатални последици.
В никакъв случай да не се кара по улеите под връх Тодорка, за да не „събудят” скиорите и сноубордистите някоя лавина. Но истината е, че нито можем да вдигнем ограда в планината, нито пък да спрем тези, които карат извън ски зоните”, споделя Цветан Пчелин, шеф на отряда на планинските спасители в град Добринище.
Доверете се на професионалисти
За дълги и рисковани маршрути през зимата най-добре е да се наеме опитен водач. Може да се тръгне сутрин при ясно и слънчево време, но само след 2-3 часа всичко това да се обърне и планинарите да се окажат в гъста мъгла, брулени от силен вятър и засипани от тежък сняг.
Трябва да се знае, че някои маршрути се вземат за много по-дълго време в сравнение с лятото. Ако през лятото от точка А се стига до точка Б за 4 часа, то през зимата това време най-често се удвоява. Затова е важно групата да има водач. Такава услуга се предлага от Асоциацията на планинските водачи в България.
Не е шега да се стигне през дълбок сняг до хижа на 2000 метра надморска височина, че и отгоре, както и до високите планински върхове.
Затова е препоръчително да се наеме водач, при голяма група това няма да излезе скъпо. Водачът познава района, умее да взема решения под натиск и напрежение, той може да върне групата, ако прецени, че има риск за здравето и живота на хората. Имате ли водач, сте длъжни да го следвате и слушате безпрекословно, категорични са планинските спасители.
Планински спасители: Искаме хеликоптер
Планинските спасители имат различни проблеми, но един от тях ги тормози от години и е най-сериозният за тях. Това е липсата на спасителен хеликоптер.
България е единствената държава в Европейския съюз, която няма такава техника. Тук идват чужди туристи, претърпяват някакъв инцидент в планината, а в същото време имат застраховка за хеликоптер.
Спасителите пък им казват, че такова чудо в страната ни няма. И ще носят ранения чужденец часове наред на ръце през тежък терен и на практика рискът и за него, и за тях продължава.
„Нуждаем се от хеликоптер, който да е по-маневрен, по-мобилен, да може да стига до труднодостъпни места, до най-високите точки на планината.
Да е оборудван с лебедка с въже, която при неподходящо време и невъзможност за кацане на машината, да се пуска до пострадалия. Така спасителят ще може да помогне на ранения и да го качи на лебедката”, обяснява Цветан Пчелин.
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук