Социолог от "Маркет линкс" заплете голяма интрига за изборите, бомбата идва от...

По думите му нищо няма да е ясно до последния момент заради бъркотията около "Продължаваме промяната"

Трудно е за предвиждане какъв би бил изходът от изборите, но сегашните резултати до голяма степен възпроизвеждат картината от проучването през октомври 2021 година. Това заяви за БНР социологът от агенция „Маркет линкс“ Добромир Живков.

„Имаме почти сходни изходни позиции на основните политически сили, които бяха в последното народно събрание. ГЕРБ, БСП, ДПС и ДБ имат ясно очертан електорален профил. Те вече са мобилизирали голяма част от партийните си ядра и са близо до максималния електорален резултат, който биха могли да постигнат“.

Трудно предвидим е резултатът на ПП, обясни социологът. „При тяхната електорална подкрепа се наблюдава силна волатилност. Резултатът им варира от 17 до 22-23%“.

Към момента се очаква относително ниска избирателна активност, но имаме по-висок дял на хората, които не са решили за кого ще гласуват, съобщи Живков. 

„Български възход“ и „Има такъв народ“ са близо до бариерата от 4 процента, но не може да кажем кой е над и кой е под тази черта, обясни социологът. „Това са проучвания, в които винаги може да има отклонение“.

Политиците до голяма степен формират обществените нагласи и настроения, смята Живков. „Страховете, свързани с цените и инфлацията, са важни, но някои политици успяха да го използват умело. Има принизяване на тази кампания и нейните послания до събуждане на екзистенциалните тревоги на хората.

Това е примитивизиране на мисленето на българските граждани“.

Когато говорим за цени на енергоносители не са много хората, които могат да направят точни разчети какво означава да не ни е толкова евтино отоплението, обясни той. „Тук заиграването е по - скоро с някакъв имагинерен страх, че ще се случи нещо лошо. Ние всяка година преживяваме по една – две кризи.

Много хора вече възприемат ситуацията и в нейния не много реалистичен вариант и са подготвени, други не вярват, че ще преживеем толкова сериозна криза“.

Трудно е да се прогнозира колко хора ще гласуват, обясни Живков. „Кампанията в момента е вяла. Очаквам през последните две седмици да има по-висока степен на политизиране на обществото ни, което ще доведе и до по- висока избирателна активност. До момента дори не стигаме нивата, които имахме през есента на 2001“.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук