Авиоексперт посочи какво точно ще научим от "черната кутия" на падналия МиГ-29
Липсата на нетренираност на пилотите не е по тяхна вина, а е вина на непрестанното оправдание на политиците за липса на средства
Намериха "черната кутия" на падналия на 9 юни изтребител МиГ-29 край бреговете на Шабла. Записващото устройство беше изпратено за сваляне на данните в авиобаза "Граф Игнатиево". Какво се съдържа в тази кутия и ще станат ли ясни причините за инцидента, при който загина майор Валентин Терзиев? Отговор на този въпрос дава журналистът и пилот Александър Богоявленски в ефира на Bulgaria ON AIR.
"Не може да ни помогне веднага, но със сигурност ще има най-сериозен принос за разследването на този авиационен инцидент. Ще зависи в какво състояние се намира тази кутия, все пак е престояла на дъното на морето доста време. И доколко е възможно да се разчете самият самописец вътре, като данните ще бъдат извлечени в максимална степен ,надявам се", заяви Александър Богоявленски.
Според него няма как да разберем точните действия на майор Терзиев, но до някаква степен можем да ги разчетем от параметрите на полета."Те могат да бъдат разгадани на база на тези параметри, които се записват в това устройство. Това са основните параметри на полета - каква е била скоростта, височина, състоянието на някои от аеродинамичните елементи", обясни Богоявленски.
Отговор на въпроса дали изтребителят се е взривил във въздуха, или се е разпаднал във водата не може да се даде без разчитане на "черната кутия", а всякакви спекулации по темата биха попречили на разследването, категоричен е журналистът.
"Затова изчаквахме този момент. Откриването на "черната кутия" е добра новина, следващата е, че са разчетени данните. Следва дълъг анализ на данните, който също трябва търпеливо да изчакаме, за да можем наистина да открием първопричините", посочи Богоявленски. В авиацията най-важното е да се открият причините за едно произшествие, за да не се повтаря, особено ако става дума за грешки в управлението, техническото състояние на изтребителя, връзка с екипаж и наземни служби, стана ясно от думите му.
"Историята и правилата в авиацията се пише, за съжаление, на базата на такива произшествия", изтъкна гостът в студиото.
Почти всяка година вече и в българските ВВС се случва по едно произшествие, а корените на проблема, според Богоявленски, трябва да се търсят в политическата сфера."До разрухата на българските ВВС доведоха точно следните решения, бих ги нарекъл политическа недалновидност - Започнахме с откровено идиотско решение да бъдат нарязани почти всички български самолети, оттам тръгна разрухата.
Трагични СНИМКИ на почти нови български изтребители „Миг-23“, нарязани на парчета
Липсата на нетренираност на пилотите не е по тяхна вина, а е вина на непрестанното оправдание на политиците за липса на средства", завърши журналистът.