Бившият шеф на АПИ Дончо Атанасов излезе от разпита за катастрофата край Своге и призна ...
Държавата няма механизъм, по който да накара фирмата да ремонтира пътя. Последният срок за ремонтиране на участъка бе на 15 август. Това заяви бившите шефове на Агенция „Пътна инфраструктура" Дончо Атанасов след разпита си, в националното следствие във връзка с трагичния инцидент с автобус край Своге, при който загинаха 17 души, предава Нова телевизия.
По думите на Атанасов, Агенция "Пътна инфраструктура" си е свършила работата в рамките на договорите, според които тя не може да задължи фирмата да ремонтира пътя, а само чрез кореспонденция да уведомява за проблеми. Атанасов е заявил още, че не чувства вина за инцидента.
"Не намирам пропуски в работата на АПИ, довели до трагедията край Своге. По завоя, където стана инцидентът, никога никой нищо не е коментирал. Има протоколи – всички документи са представени пред следствието. Никой никога не е коментирал за реконструкция на пътя този завой да бъде изправен“, каза инж. Атанасов и обясни, че договорът с фирмата изпълнител е по FIDIC. По думите му това са договори, които се изпълняват в целия свят. На въпрос дали държавата има механизъм да накара строителната фирма да си свърши работата, той отговори, че по договори по FIDIC това е трудно. „Тези договори са доста особени. Направили сме всичко, което е могло да направим, съгласно договорите за текущ ремонт. Ремонтирането е в гаранционен срок – т.е. трябва фирмата да го направи. Препоръките са достигали до нея - тя е била известена с писма. В рамките на договорите, които изтичат в края на 2018 г., е трябвало да има отремонтиране.“
Атанасов отрече за пропуски на АПИ, довели до трагедията.
„Сложи ли сме знаци, ограничили сме скоростта драстично. Според наши измервания обаче превишението на скоростта в този участък е с 30-40% от всички автомобили – и леки, и тежкотоварни, и автобуси. Откровено казано, не намирам пропуски в работата на АПИ, довели до трагедията“, коментира инж. Атанасов. На въпрос дали е излязъл от следствието като свидетел или обвиняем той отговори: "Като свидетел".
В четвъртък бяха разпитани регионалният министър Николай Нанков и повече от 30 чиновници. След разпитите стана ясно, че АПИ не отговаря за мантинелите в района, защото това било задължение на общината. Освен това, по думите на шефа на АПИ, Пътна полиция не написала в доклада си за отсечката, че е район с концентрация на тежки инциденти.
Междувременно, министрите Валентин Радев, Ивайло Московски и Николай Нанков поеха политическата отговорност за инцидента и подадоха оставка. Те са факт и са депозирани в деловодството на Министерски съвет. Това заяви на брифинг в Министерски съвет министър министърът на регионалното развитие Николай Нанков.