Експерт изброи 4 хипотези за трагедията със загиналото семейство в самолета
"Чесна" нямат черна кутия, обясни Христо Христов, директор на Специализирано звено за разследване на авиационни събития
Един самолет ако поиска кацане, никой няма право да му откаже. Всички радио разговори с пилота се пазят, съгласно международните изисквания. Според последните разговори пилотът казва, че има турболенция, но не казва, че иска кацане. Това обясни пред bTV Христо Христов – директор на Специализирано звено за разследване на авиационни събития относно самолетната катастрофа в Северна Македония, при която загинаха четирима българи.
„Той не е паднал в района на летището, а го е подминал и е прелетял над тази зона, бил е вече към българската граница – на 35 км от Скопие“, добави Христов.
В Северна Македония определиха като спекулация твърденията, че пилотът е поискал да кацне аварийно на летището в Скопие, но му е отказано.
Поради лошите метеорологични условия почти нищо от катастрофиралия самолет не е пренесено още от подножието на връх Солунска глава за допълнителни обследвания от разследващите.
Пилотът е имал над 300 летателни часа и е бил достатъчно опитен. Според авиационни експерти, лошото време е изненадало пилота, защото по план той бил предвидил да лети на много по-голяма височина.
Христо Христов обясни, че в този тип самолети – „Чесна”, няма устройство, подобно на черната кутия, което да пази данни. Според него любителите пилоти нямат достатъчно добра подготовка, за да анализират метеорологичната обстановка, но имат канал за връзка с РВД, които имат дежурни метеоролози.
В записа преди катастрофата се чува, че пилотът говори за турболенция, отбеляза още експертът.
„Когато се води разследване, имаме 4 хипотези – човешкия фактор, технически откази, метеорологическата обстановка, здравословното състояние“, уточни Христо Христов.
Според него пилотът е бил изненадан от метеорологичната обстановка. „Той е планирал полета на ешелон 163 – това са 4 900 м надморска височина. В този район най-високият връх е на 2 500 м – той е трябвало да лети много по-високо, пилотът определя сам височината, но не може да лети в облаците, лети под облаци. Ако този фронт го е пресрещнал, когато е търсил контакт със земята, е трябвало да лети 50 м под долната граница под облаците, за да има визуална ориентировка със земята. Предполагам, че времето го е принудило да снижи, там има вертикални течения които създават условия за пропадането на самолета”, обясни още Христо Христов.
Той уточни, че височината, на която е станала катастрофата, е 2200 м. Това означава, че самолетът е бил на 300 м под най-високата точка.
„Не изключвам още една вероятност – на тези височини от 2000 м нагоре при това време има условия за обледеняване. Самолетът е оборудван с противообледенителна система, но не знаем дали е била включена или не и дали е имало такава течност, която да спре обледеняването”, предположи още експертът.
Според Христо Христов не се изключва и факторът технически проблем.
Той обясни още, че според международните правила разследва държавата, в която е станало събитието. Ако тази държава не може да го направи, разследва държавата в която е регистриран самолетът – това в случая е Германия. На трето място е България, тъй като пилотът е българин.