Истинска касапница, България е в траур
Според автомобилния състезател Иван Влъчков през зимата много от шофьорите подценяват избора на гуми, а някои дори карат с летни
И тази година експерти, политици и полицаи се опитаха да намерят успешната формула срещу войната по пътищата. За съжаление в края ѝ отново отчитаме завишаване на жертвите и пострадалите от катастрофи. Според данните на Европейския център за транспортни политики се увеличават инцидентите, свързани с превоз на пътници и товари заради завишения трафик, съобщава БНТ.
Ето какво показва и статистиката на МВР. От началото на годината са станали над 6 500 тежки катастрофи - загиналите са 524, а ранените над 8 хиляди.
И тази година България ще остане на едно от челните места в Европа по брой загинали на пътя.
"Само между празниците 12 души загинаха, а над 100 бяха ранени", каза Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики.
Анализ на "Пътна полиция" показва, че близо 80 процента от тежките катастрофи са предизвикани от неправилни маневри, несъобразена скорост и отнемане на предимство.
"Продължаваме да дълбаем в една спирала на неподготвените водачи, на лошите пътища и липсата на каквито и да било адекватни политики и мерки от страна на България", каза Диана Русинова.
Според пътни експерти друг проблем се оказва и поддръжката на автомобилите, особено през зимата. Почистени стъкла, регулирани фарове и проверка на налягането на гумите за по-добро сцепление са основни правила, които не всички шофьори спазват.
Според автомобилния състезател Иван Влъчков през зимата много от шофьорите подценяват избора на гуми, а някои дори карат с летни. При смяна експертите съветват винаги да се прави реглаж на преден и заден мост.
"При неправилно износване гумата не работи по точно определения начин, за който е създадена тя. Тя работи от 100 процента на 10", каза Иван Влъчков - автомобилен състезател.
Законът у нас позволява карането с летни гуми или всесезонни с дълбочина на протектора не по-малка от 4 мм., но е рискован избор.
"На първия по рязък завой или на първото по-рязко спиране колата има вариант да се завърти, защото грайферът на лятната гума е много по-малък. Ако една гума трябва да изчисти на даден път до 20 литра вода, защото когато се въртят те чистят пътя, като е износена тя ще чисти пет. Шансът за аквапланинг е много по-голям", каза Влъчков.
Научно изследване направено във Великобритания показва, че износените гуми понякога могат да са по-опасни дори от шофирането след употреба на алкохол. Консумацията на алкохол увеличава средно времето за реакция при спиране с 18 процента. При 110 километра в час увеличаването на спирачния път е с близо 4 метра. При износена гума с протектор от 1.6 мм спирачният път ще се увеличи до 27 метра заради лошото сцепление.
Не е ясно колко от катастрофите в България са причинени от износени гуми или заради небрежна техническа поддръжка.
"В статистиката все по-рядко се забелязва ПТП-а поради техническа неизправност на автомобила, ако автомобилите са неизправни, а ние търсим вината у водачите, ние никога няма да овладеем тази ситуация", каза Румен Дунев от Българска федерация по автомобилен спорт
Санкцията за шофиране през зимата с износени гуми е 50 лв.
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук