Регистраторът (черната кутия на самолета) е предназначен да осигури на разследващите необходимата информация, за да се прецени дали е имало отказ или някаква друга нещастна ситуация. Това стана ясно на брифинг в авиобаза „Граф Игнатиево”.

„Предназначението на този регистратор е да съхранява информацията от системата датчици на борда на самолета. След всеки полет информацията от регистратора се сваля и се обработва със специален софтуер.

Целта е да се установи как са функционирали системите на борда, за да може да се прецени дали самолетът да бъде пуснат отново", стана ясно още по време на пресконференцията за медиите.

"Регистраторът не записва гласови комуникации. В него няма касети. Той няма никакви видове маяци – светлинен, звуков, радиомаяк, който да позволява да бъде търсен под водата със сонар".



„Това, което получихме вчера, беше защитният корпус на регистратора, от него беше откъснато блокче. Имаше нарушаване херметичността на здравия корпус, той беше пълен с вода. Имаме остатъци от петролен продукт, за който смятаме, че е керосин".


 
По време на пресконференцията стана ясно още, че в контейнера се намира паметта, от която може да се свали информация. Той е защитен. В модула на паметта няма касети и ленти.



„Когато отворихме регистратора, голяма част от защитния материал липсваше. Отсъстваше електрическият съединител и беше прекъснат лентовият кабел.

Има нарушения в целостта на модула на паметта. Притесненията ни бяха, че можем да създадем условия за загуба на информация. Препоръчахме на комисията, назначена за разследване на инцидента, да се обърнем към производителя на това устройство, за да избегнем всякаква загуба на информация".

Все още обаче не е установено кой е производителя, тъй като доставените регистратори в авиобазата са произведени в Русия.

Устройството се съхранява в подходящи условия и под юрисдикцията на разследващите. То вече е изпратено за съхранение в София.

„Параметрите на полета се виждаха на радара в нашия команден пункт. Там какво са имали – не знаем. Мишената е пусната на точната височина, на 20 км от брега. Били сме далеч от горната граница на скоростта при спускане.

Около Шабла си има команден пункт, ръководител полети и на могат да дам информация”, съобщи началникът на авиобаза „Граф Игнатиев” бригаден генерал Николай Русев.

„Последните секунди не е бил на малка височина. Но това, което имаме информация, е преди стрелбата. От информацията, която получаваме, е бил на средна височина”, каза още Русев. 

„Има записи на мишената. Няма как да знаем с каква скорост е падала. Задачата може да прекратена по 2 начина – или команда, или по решение на пилота. Никой не може да забрани на пилота да прекрати мисията, както и да катапултира.  

Изцяло в правото на пилота е да реши как да действа", посочи в заключение началникът на авиобазата.