Тежки времена за Boeing след новата трагедия в Индонезия
Катастрофата на самолета в Индонезия, превозващ над 60 души, се случвa в трудни времена за авиационния гигант, чиято репутация беше засегната преди години заради разследвания на смъртоносни инциденти
Катастрофата на самолета в Индонезия, превозващ над 60 души, се случвa в трудни времена за авиационния гигант Boeing, чиято репутация беше засегната преди години заради разследвания на смъртоносни инциденти, предават световните осведомителни агенции.
Властите все още търсят причината за катастрофата край Джакарта в събота на 26-годишния 737-500 на Boeing. Моделът в центъра на скорошната криза, погълнала компанията, беше 737 MAX, по-късна версия с проблеми по софтуера, които доведоха до две смъртоносни катастрофи.
Какво предизвика катастрофата на Boeing в Индонезия?
Все още причините за катастрофата не са ясни. Полет 182 на Sriwijaya Air, който е пътувал от Джакарта за Понтианак, излита в проливен дъжд след закъснение заради лошото време. Минути след това той изчезва от радарите. Преди да изгуби контакт с диспечерите, самолетът е бил засечен над Яванско море.
Екипажи, използващи хеликоптери, самолети и спасителни кораби, са прекарали деня в търсене на останки от машината в Яванско море. Те са открили части от човешки тела, като се очаква да бъдат проведени ДНК тестове, за да се идентифицират жертвите, съобщи говорителят на полицията в Джакарта, цитиран от The Wall Street Journal.
Разследващите вече са установили локациите на двете т.нар. черни кутии от полета на Sriwijaya Air. Индонезия, архипелаг с хиляди острови, е силно зависима от въздушния транспорт и има дълга история на авиационни инциденти. Самолетът, който катастрофира в събота, е бил опериран от Sriwijaya Air - компанията няма фатални инциденти след началото на дейността ѝ през 2003 г., отбелязва The New York Times.
Какви са разликите между 737-500 и 737 Max?
Самолетът на Boeing, който изгуби контакт в събота, малко след излитането си от Джакарта, e модел 737-500, който е разработен през 80-те години на миналия век. Машината от катастрофата в събота оперира от 26 години. Тя е използвана от Continental Airlines и United Airlines, преди да бъде доставен на Sriwijaya Air през 2012 г.
737-500 не разчита на стабилизационната система MCAS на 737 Max, превърнала се в причина за катастрофата от 2018 г. в Индонезия на Lion Air, при която загинаха 189 души. Същата система беше посочена като причина за катастрофата на 737 Max в Етиопия през март 2019 г., която уби 157 души, информира Bloombergtv.bg.
Тези катастрофи доведоха до заземяването на Max в световен мащаб и криза в рамките на Boeing. Компанията уволни изпълнителния си директор и заяви, че рестрикциите по отношение на Max ще ѝ струват над 18 милиарда долара - тежък удар дори преди коронавирусната пандемия да опустоши индустрията.
Миналата седмица компанията заяви, че се е съгласила да плати 2,5 милиарда долара под формата на глоби и обезщетения във връзка с катастрофата на два самолета от модела 737 Max. В замяна американските власти ще преустановят наказателното производство срещу компанията в САЩ за конспирация с цел измама.