Автокрадци продават крадени джипове преди зимата на цени около 600 лева. Всъдеходите не били първа младост, но имало търсене особено в планинските райони, където придвиждането след падането на снега става по-трудно, съобщава "Монитор". Това е показало разследване на полицаи от София-област, които откриха 7 джипа с пренабити номера, един откраднат „Фолксваген Пасат“ 4 и кросов мотор.
Операцията била проведена в петък, като били претърсени адреси в Ботевград и селата Трудовец и Врачеш. Шест от всъдеходите са от марката &bdquo;Сузуки Витара&ldquo;. Единият от тях полицаите открили без номера в село Врачеш. Проверка показала, че е задигнат на 7 ноември и е обявен за издирване от столичното Девето районно. Возилото било намерено на адрес на 28-годишен мъж, който фигурира в регистрите на МВР и носи прякора Текезара. Освен търсеното &bdquo;Сузики&ldquo; на същия адрес имало&nbsp;още 3 джипа от същата марка,&nbsp;които били с пренабити номера.<br /> <br /> Според разследващите возилата не са минавали КАТ, а са били карани с документите на свалени от отчет автомобили. Така например в близост до гробищата в Ботевград бил намерен &bdquo;Фолксваген Пасат&ldquo; 4, който според представените документи от собственика му е произведен през 1999 г., а според маркировката колата е излязъл от завода през 2003 г.<br /> <br /> &bdquo;Намират документите на бракувана кола или кола, претърпяла тотална щета и си карат крадената покупка с тях. Преди това обаче возилото отива при човек, който се занимава само с пренабиване на номера. Така на шасито и двигателя се заличават старите и се изписват цифрите, които фигурират в талона на бракуваните автомобили&ldquo;, разказаха разследващи. Разминаванията в годините се получавали, когато не извършителите не можели да открият бракувана кола на същата възраст и взимали документите на по-стари.<br /> <br /> В част от случаите купувачите на подобни возила са били&nbsp;хора от криминалния контингент,&nbsp;които много добре са знаели какво купуват. Цената винаги варирала, като зависело дали колата се купува с цел да се разфасова и продаде на части, или ще се кара. Фолксвагенът, който полицаите намерили, не струвал повече от 1000 лева в суров вид без документи. Преди време пък автокрадец продавал задигнато БМВ Х5 за части срещу 1500 лева.<br /> <br /> &bdquo;И той доволен, че взима бързи пари, и собственикът на моргата доволен, че ще успее да изкара добра печалба от частите му&ldquo;, коментираха още криминалисти.&nbsp;Според разследващите откритите коли са били задигани от София и са карани към Ботевград. Намерения &bdquo;Фолксваген&ldquo; и сузукитата не били нови, като се предполага, че крадците са разполагали с по-стара техника за запалване, чиято цена значително падна през последните години.<br /> <br /> <strong>Пласират част от возилата в Сирия</strong><br /> <br /> Заради доста по-високите пазарни цени част от крадените коли у нас се пласират в Сирия. Там стойността на джиповете и луксозните коли стига до 40 и 50 хиляди долара. Ако у нас автомобилът струва 5000 лева, в Близкия изток цената му е около 10 000 долара. За всеки курс българските шофьори получавали по 800 долара за легална кола и по 200 отгоре за крадена. След това колата била купувана от сирийските бунтовници.<br /> <br /> Когато колата се издирва в България, тя не излиза през Капитан Андреево, откъдето може да минат редовните, а се изнася през Кулата към Гърция и след това от там влиза в Турция, разкриха полицаи. Винаги обаче се минавало в смяната на определени митничари или граничари.<br /> <br /> В същото време Сирия била атрактивна за каналджиите, тъй като полицейското сътрудничество с българските служби е затруднено и рядко се връща обратна информация за издирваните BG возила. Почти всяка от силните групи за кражби разполагала с хора, които имат канал за изкарването на колата към Близкия изток.&nbsp;/БЛИЦ