Апашите разкрити след вътрешен преврат между Турчина и Дългия
15 автокъщи са съдействали на бандата автоджамбази, кръстени условно от МВР &ldquo;Факирите&rdquo;. Ченгетата в момента са започнали мащабна проверка за наличието на вътрешни хора, които са осведомявали крадците за всяка нова сделка с по-лъскава кола. <br /> &ldquo;Факирите&rdquo; са крадели основно по поръчка и са действали съвместно със свои &ldquo;български колеги&rdquo;, работещи на територията на Испания и Италия. <br /> Автоджамбазите са се специализирали в няколко марки возила &ndash; &ldquo;Ауди&rdquo;, &ldquo;Мерцедес&rdquo; и най-вече БМВ. <br /> За тартор на групата се смята Стоян Дългия, който пък работел за Димитър Димитров &ndash; Турчина. Преди време автокрадците са били част от люлинската бригада на известните автоджамбази Ванко и Шопите. Решили да се отцепят самостоятелно, след като &ldquo;Шефовете&rdquo; започнали да ги навиват да се включат и в бизнеса с дрога. &ldquo;Не могат да се смесват двете неща &ndash; или крадеш коли, или продаваш дрога&rdquo;, твърдял Стоян Дългия. Така той станал тартор, а за него продължили да работят Георги Николов-Черния, Пламен Маринов-Пайко, Цветомир Иванов-Синигера и Александър Григоров-Енота. Всеки от тях бил строго специализиран. Енота например бил майстор на всякакви компютърни ключалки. Навремето <br /> <br /> <b>той се обучил при прословутите пазарджишки братя Домати</b><br /> <br /> които и до днес се считат за едни от най-добрите специалисти в кражбите на скъпи коли. <br /> Синигера се справял отлично със запалването на автомобилите. Той имал и техническо образование. Започнал да краде, след като кварталната му работилница за ремонт на коли фалирала. <br /> Пайко отговарял за техническото подсигуряване на кражбите &ndash; негово било задължението да доставя всякакви инструменти, които можели да помогнат на бандитите. <br /> Героги Николов &ndash; Черния пък бил експертът в бандата, която умеел да заличава номера от рамата на автомобила. <br /> Според разработката &ldquo;Факири&rdquo; Стоян Дългия осигурявал клиентите на бандата. <br /> Останалите от бандата също са имали строго профилирани задължения. Беззъбия например осигурявал гаражите, където след кражбата се скривали автомобилите. Синигера набирал документите за колите, а Младежа изготвял фалшивите договори за продажба. <br /> &ldquo;Те не са действали никога на сляпо, без предварителна уговорка с купувача. Преговорите са се водели от Стоян Дългия. Работели са и на разменни начала &ndash; ако даден модел се е търсел в чужбина, а е имало такъв наличен в България, крадците са го отмъквали и след прекарването му зад граница са го заменяли за друг&rdquo;, разкри източник на &ldquo;ШОУ&rdquo; от разследването.<br /> Част от крадените коли са били пласирани в Плевен, Благоевград, Монтана и Пловдив. <br /> Всички от арестуваните по време на акцията крадци вече са били задържани и пускани отново на свобода. <br /> <br /> <b>Бандитите са разработвани от поне три месеца<br /> </b><br /> в разследването са участвали и вътрешни хора, внедрени в групата на &ldquo;Факирите&rdquo;.<br /> Любимите модели на групата са били бензинови беемвета, произведени между 1999 и 2008 г. <br /> &ldquo;Прави ни впечатление, че също като групата на &ldquo;Наглите&rdquo; &ldquo;Факирите&rdquo; са заимствали много от методите си от киното. В случая техни учебни филми са били &ldquo;Да изчезнеш за 60 секунди&rdquo; и &ldquo;Бързи и яростни&rdquo;. Те всички са любители на високите скорости. Имаме наблюдения, че някои от кражбите са ставали буквално за минутки. Според оперативни данни групата е отнела и препродала около 120 возила само за последните 2 години&rdquo;, коментираха разследващи.<br /> Има подозрения, че самите продавачи от автокъщите са подсигурявали т. нар. 3-и ключ, който винаги остава при тях като застраховка. Вероятно те са съобщавали адресите на баровците, закупили скъпите возила. Нерядко кражбите са ставали в краткия период между сключването на самата сделка за автомобила и застраховката. Така подсигуровката е била пълна и в случаите губещи са били само клиентите. <br /> &ldquo;Факирите&rdquo; са имали цялостното компютърно оборудване, необходимо за отключването на скъпите автомобили. Имали са още скенери, които са <br /> <br /> <b>отваряли електронния код на автомобилите</b><br /> <br /> а след това и запалвали луксозните коли. След кражбата колите са получавали нови номера на рамите. За разлика от аматьорските апаши &ldquo;Факирите&rdquo; не са пренабивали номерата на шасито или рамата (това вече е лесно откриваемо и по този начин колата става проследима), а са сменяли цялата част на купето на автомобила, където е бил набит 17-цифреният идентификационен номер. <br /> В зависимост от годината на производство на колата са сменяли ботуша на амортисьора или дори цялата предна конзола под чистачките. След това автоапашите пребоядисвали изцяло подменената част с цвета на купето. <br /> Ако крадените автомобили е трябвало да бъдат продавани след това в България, &ldquo;Факирите&rdquo; са ги узаконявали в КАТ.<br /> През своите &ldquo;партньори&rdquo; в чужбина те са използвали номера на реално съществуващи коли в Европа и са декларирали колата като токущо внесена. Другият начин бил с &ldquo;клониране&rdquo; &ndash; през подставен човек в КАТ &ldquo;Факирите&rdquo; получавали номера на коли, които вече са катастрофирали и се водели бракувани. <br /> Някои от документите за регистрация пък били напълно редовни. Заради това ченгетата подозират участието на вътрешни хора в схемата, които след това получавали дял от продажбата на крадените автомобили. <br /> По време на обиските в жилищата и работилниците на &ldquo;Факирите&rdquo; полицаите са открили множество документи за регистрация на откраднати коли, готови <br /> <br /> <b>договори за покупко-продажба и пълномощни от трети лица<br /> <br /> </b>Интересна подробност е, че &ldquo;Факирите&rdquo; са имали и лимит за кражба &ndash; максимум по 4 коли на седмица. В случай, че някоя от сделките им се проваляла, те спирали дейността си до окончателната продажба. Така гарантирали, че няма да се стигне до препълване на складовете, което пък би довело до по-лесното им разкриване. <br /> В апартамента на Синигера са открити още различни инструменти и компютърни конфигурации за отключване на автомобилите. <br /> Открити са и няколко автомобила, подготвени за изнасяне зад граница - крадено &quot;Ауди А4&quot; с интервенция по рамата, за което се знае, че е изчезнало в София миналата година, както и &quot;Мерцедес 220 CDI&quot; с несъответствие в документите за регистрация. Открити са още &quot;Фолксваген Голф 4&quot;, &quot;Тойота Ярис&quot; и &quot;Мерцедес&quot; Е класа. <br /> Най-често бандитите са използвали стар канал за износ на крадени коли през пристанище Варна. В някои от случаите &ldquo;Факирите&rdquo; са наемали и нищо неподозиращи шофьори, на които е обяснявано, че трябва да извършат курсове до Румъния. Оттам автомобилите са били пренасочвани за Западна Европа, където пък са били продавани най-често на арабски бизнесмени. <br /> <br /> <b>Стара легенда<br /> <br /> </b>Тарторът на групата &ndash; хасковският бандит Митко Димитров &ndash; Турчина е един от най-легендарните автобандити у нас. <br /> През декември 2006 г. той се прочува като лидер на бизнеса с крадени коли срещу откуп. Действа заедно с други популярни автоапаши - Славчо Принца и Чавдар Омайски-Капитана. Смята се, че тримата са били основни посредници във връщането срещу откуп на откраднати автомобили в София. Тримата са били приближени и до структурите на застрахователни компании в столицата и така са получавали информация за всеки откраднат автомобил в столицата. Славчо Принца официално се занимавал със скотовъдство, но бил доста по-известен в амплоато си на автокрадец. <br /> По онова време Турчина разработил абсолютно нов за България бизнес &ndash; устройвал тайни търгове за крадени коли, като печелел този, предложил по-високата цена. <br /> След като приключил с този бизнес, Турчина се ориентирал към кражбата на коли по поръчка. Интересна подробност е, че той внедрил свой човек в една от американските фирми, специализирала се в изработването на компютърните продукти за заключващите системи на БМВ и мерцедес с представителство у нас. По този начин Турчина разполагал със секретна информация за това кои са най-слабите моменти в сигурността на автомобилите и знаел точните конфигурации, с които можело да стане отключването.<br /> <br /> <b>Осветяването </b><br /> <br /> Групата на &ldquo;Факирите&rdquo; е осветена от двама автоджамбази, които в миналото също са били част на бандата. След пререкание с другия бос &ndash; Стоян Дългия те са били отстранени. <br /> За да си отмъстят, автоджамбазите отишли в полицията и изпели всичко срещу гаранцията, че срещу тях няма да бъде повдигано обвинение. В момента и двамата са защитени свидетели. <br /> Разследващите не пропускат и възможността разкриването на &ldquo;Факирите&rdquo; да е станало след властови преврат от страна на Стоян Дългия. Според показанията на защитените свидетели той бил във все по-влошени отношения с шефа си &ndash; Митко Турчина. <br /> &ldquo;По следите му сме, вярваме, че до няколко дни и той ще се предаде&rdquo;, коментираха разследващи. <br /> <br /> <b>Мария Николаева<br /> </b>