Акад. Пламен Карталов повежда своята „армия” в три летни „кампании”
Премиери в „Музи на водата” на Панчаревското езеро. Де да имаше повече такива „ангели- хранители”, като Георги Спасов! „Опера на върховете” има най-величествения фон и декор – Белоградчишките скали. Програмата на „Опера в парка” е насочена изцяло към деца
Този човек не знае умора. За него думата „почивка” като че ли не съществува в речника. Той „изригва” идея след идея, подема инициатива след инициатива, хвърля се от една кампания в друга, а често и в две едновременно. На всичко отгоре притежава таланта да увлича и целия колектив –творчески и административно – технически след себе си, да ги възпламенява със своята отдаденост към операта и музиката.
Сигурно вече се досещате. Този човек е големият български режисьор и културен мениджър академик Пламен Карталов, директор на Софийската опера и балет. И тази година той повежда решително своята „армия” от солисти – певци и балетисти, хористи и корде балет, оркестър и технически служби в не една , а в три, летни кампании: на откритите сцени на Панчаревското езеро, край Белоградчишките скали и в Парка на Военната академия в София.
За софиянците и гостите на столицата несъмнено най- силен магнит за трета поредна година ще бъде фестивалът „Музи на водата”. От 8 юли до 21 август Панчаревското езеро – това водно огледало, сгушило се между Витоша и Лозенската планина и блеснало от лъчите на летните залези, се превръща в неподражаем естествен декор на спектаклите. А някои от заглавията, имат и „пряка връзка” с водата, напр. оперите „Летящият холандец” от Рихард Вагнер, „Жената от езерото” на Джоакино Росини и балетната класика на П.И. Чайковски „Лебедово езеро”.
„Най-голямата дързост е да отвориш въображението си така, че да възприемеш по нов начин една драматургия”, изтъкна академик Пламен Карталов. Очевидно това е кредо на режисьора –новатор и експериментатор ,не само при работата му върху премиерата на „Летящият холандец”, но в цялото му творчество, стартирало с камерни опери, за да стигне до суперпостановки на открити сцени, като на площад „Княз Александър I” /пред бившия Мавзолей/ и средновековния Царевец.
Главните „виновници” за третото издание на „Музи на водата” /от ляво надясно/: акад. Пламен Карталов, Георги Спасов, Николай Гюров, Биляна Генова – директор на Дирекция „Култура“ в Столична община, Росен Гергов и Татяна Янева, хореограф на „Летящият холандец” на фона на декора за Вагнеровата опера
Що се отнася до „Летящият холандец” – седмата поред „среща очи в очи” на директора на родната ни Опера с творчеството на Вагнер, то при нея режисьорско- сценографската работа на маестро Карталов е вдъхновена от култовата за модернизма английска художничка и скулпторка Барбара Хепуърт и нейното грабващо абстрактно изкуство. (б.а.- вижте на снимката декора на сцената в Панчаревското езеро с кораба и опънатите въжета ). Тази най-популярна и най- лесна за възприемане от слушателя опера на родения в Лайпциг през 1813 г. майстор на „музикалните драми” ще бъде играна 7 пъти през периода 8 – 17 юли т.г. от 20.00 ч. За тази цел се подготвят три състава.
Поглед от „зад кулисите” на „Летящият холандец” към трибуните за публиката
В главните роли на Холандеца ще видим Станислав Трифонов, Стефан Владимиров, както и германския баритон Маркус Марквардт, изпълняващ тази партия и във Фолксопер –Виена. Алчният норвежки моряк Даланд ще бъде претворен от басите Николай Петров, Петър Бучков, Бисер Георгиев и гастролиращата световна звезда Курт Ридъл, който през май т.г. направи в София и майсторски клас със солистите в тази „най-италианска” Вагнерова опера. Нежната и романтична Сента е поверена на сопраните Радостина Николаева, Лилия Кехайова и младата Диана Гуглина, спечелила през 2019 г. престижната „Мария Калас Трибют Прайз –Ню Йорк”.
Диригент на спектаклите на „Летящият холандец” е Росен Гергов. Бившият асистент на прочутия Сейджи Озава във Виена и главен диригент /до 2017 г./ на Симфоничния оркестър на БНР, е смятан за един от най-ярките таланти сред младите диригенти.
Поглед от сцената към водната шир на Панчаревското езеро, чиято прохлада ще привлече още повече публика
С лодка от водите на Панчаревското езеро ще изплава на лятната сцена и красивата Елена – главната героиня на „Жената от езерото”. Тази драматична и много интригуваща опера на Джоакино Росини бе представена за първи път в България именно тук през юли м. г. Сега отново ще можем да се насладим три вечери /28-30 юли/ на прекрасната музика на Росини и оригиналната постановка на акад. Пламен Карталов, който е и автор на сценографията.
Зрителите от доста удобните места на трибуната /тя е специално произведена в Италия/ до Националната ни гребна база ще могат да гледат и слушат т.г. още една опера на Дж. Росини – комичната „Пепеляшка”, както и класиките „Кармен”, „Мадам Бътерфлай” и „Евгений Онегин”.
Естествено силни изяви на вече много стабилната и нова /от миналото лято/ сцена в Панчарево ще има и балетният състав с новия си художествен ръководител Александър Александров . На 21 юли от 20.00 ч. /всички спектакли ще започват в този час/ първият ни балет ще ни изненада приятно с премиерата на „Сън в лятна нощ” от Феликс Менделсон- Бартолди. Общо четири представления /21-24 юли/ ще има тази творба по едноименната комедия на великия Уилям Шекспир. Лятната балетна програма ще бъде допълнена и от „балета на балетите” „Лебедово езеро” на П.И. Чайковски и предизвикалия истински фурор и превърнал се в хит след премиерата си в края на май т.г. „Хиляда и една нощ” от азербайджанския комозитор Фикрет Амиров. За тази уникална постановка обаче малко по-късно.
Бурни овации на премиерата на балета „Хиляда и една нощ”, който сега ще се играе и на откритите сцени
Разбира се, за такава амбициозна програма като „Музи на водата”, а също и на другите летни фестивали, не са достатъчни само визията и богатият опит на акад. Пламен Карталов, а е необходима и сериозна финансова подкрепа, както самият маестро подчертава . В случая с „Музи на водата” и „Опера в парка” /на Военната академия/ много важно е традиционното съдействие на Столична община – Календар на културните събития и се провеждат под патронажа на кметицата Йорданка Фандъкова. Надеждно рамо в организацията /транспорт, поддръжка, паркинги/ дава и район Панчарево в лицето на неговия кмет Николай Гюров.
„Музите на водата” имат вече трета година и един истински „ангел- хранител”. Това е бизнесменът Георги Спасов с интереси и основна дейност в гражданското въздухоплаване. Именно той предоставя закупения от него парцел край езерото на Софийската опера и балет, прегръщайки смелата идея на нейния директор Пламен Карталов да направи нещо „а ла Брегенц” и край София.
Запитах специално за агенция Блиц г-н Спасов откога и как се е зародила неговата любов към оперното изкуство и колко силна е тя, та да влага такива средства във фестивала – нещо, което малцина родни бизнесмени биха сторили за „високата култура”?
„Любовта ми към операта – сподели Георги Спасов – датира още от ученическите ми години. Често посещавах салона в сградата на ул. „Врабча” /тогава „Янко Забунов”/ № 1. Дори си спомням и един ужасен сън. Седя в гримьорната на Операта и изведнъж светва червената лампичка и се чува глас: „Спасов на сцената след три минути!”. Добре, ама аз не мога да пея! Слава Богу, че макар и от ужас, бързо се събудих. Посещавам много оперни спектакли у нас и в чужбина, най-вече на „Арена ди Верона”. Тежко понесох карантината заради Covid-19 и поради факта, че две години не можех да си доставя това удоволствие. Неотдавна закупих допълнителен парцел до лятната сцена и трибуната. И както виждате, тук бързо се издига кокетна сграда, в която ще има камерна зала, кафене и 50 квадратни метра повече площ за публиката. Разбира се, за това публично-частно партньорство благодаря и на енергичния кмет на Панчарево, Николай Гюров. Наистина съм убеден, че най-осмислената моя инвестиция досега е именно тази в „Музи на водата”.
Общ изглед към лятната сцена и трибуните за фестивала „Музи на водата” на Панчаревското езеро
Въпреки очакванията за хубаво и стабилно време ръководството на Операта има готовността и някои спектакли поради природни капризи да бъдат прехвърлени на закрито. За целта винаги в „бойна готовност” са два комплекта декори – на езерото и в сградата на „Врабча” № 1, което е доказателство и за отлични технически служби.
Помолих акад. Карталов отново за агенция Блиц да „повдигне завесата” малко повече и за другите два „по-старши” фестивала на открито – на Белоградчишките скали и „Опера в парка”.
„Репертоарът и сценичните решения за „Опера на върховете” /от 5 до 21 август/ са съобразени – изтъкна маестрото - с магическата красота на уникалния природен феномен Белоградчишките скали. По-величествен и привлекателен фон и декор надали би могло да бъде измислен. Затова и тук ще играем мащабни опери, като „Набуко” и „Аида” от Верди, а също историческата „Норма” на сицилианския /б.а. – родом е от Катания/ майстор на белкантото Винченцо Белини.”
Три вечери поред /12-14 август/ жителите на Белоградчик и района и гости на града ще могат да се потопят в приказния свят на Шехерезада и изживеят емоциите на балета „Хиляда и една нощ”. Напълно логично той веднага се превърна в хит. Пленителна и много модерно звучаща е музиката на Фикрет Амиров /Азербайджан/, който използва и богатството на арабската ритмика с голям брой ударни инструменти /диригент Борис Спасов/. Великолепна и силно впечатляваща е хореографията на Елдар Алиев, чиято кариера като балетист и хореограф преминава през най-реномираните сцени на над 40 държави /б.а.- имах шанса да разговарям с него по време на Международния балетен конкурс-Варна, на който той беше член на журито/. В главните роли на Шехерезада и могъщия султан Шахриар щастливците в Белоградчик ще могат да аплодират играта на Марта Петкова, Цецо Иванов, Никола Хаджитанев, а като Нурида, съпруга на Шахриар, поне в София като гост, блестеше със своята лекота и грациозност украинската балерина Екатерина Чебикина.
В подножието на Белоградчишките скали акад. Пламен Карталов е заложил още един свой връх – мюзикъла Мamma Mia, който е истински блокбастър и вече няколко години пълни салона и ...касата на Софийската опера и балет. След четири представления на тази творба на творческото дуо Бени Андершон и Бьорн Улвеус от легендарната шведска поп група АББА на 21 август /неделя/ ще угаснат театралните прожектори край загадъчните скали.
Тази година програмата на вече 13-ото издание на фестивала „Опера в парка”, което започна още на 25 юни и ще продължи до края на юли, е насочена изцяло към децата. Един безспорно мъдър ход, за да може постепенно и неусетно децата да се приобщат към качествената музика, а не към чалгата. Разбира се, тук много важна е ролята и на родителите.
Много радостни емоции ще има за децата в тазгодишното издание на Опера в парка”
Сред спокойствието и прохладата на Парка на Военната академия – зелен оазис в центъра на София, тук има по нещо за децата от различни периоди на тази крехка възраст. Като започнем с популярните вече Концерти за бебоци, преминем през детски опери и спектакли на композиторите Георги Костов и Юлия Кръстева, мюзикъли от Андрей Дреников, Александър Райчев, Александър Владигеров и стигнем до операта за деца „Хензел и Гретел” от Енгелберт Хумпердинк и адаптираната за деца „Вълшебната флейта” на В.А. Моцарт.
Сцена от мюзикъла „Трите прасенца” от Александър Райчев и зяпналите в захлас дечица
Представленията започват от 10.00 в петъчните дни и от 11.00 ч. в събота и неделя, като ще има и отворена каса на самия вход на Военната академия един час преди началото на всеки спектакъл.
Афишът с богатата програма за деца на „Опера в парка”
Допълнителна информация за всички прояви в рамките на трите летни фестивала можете да получите и на официалната страница във Фейсбук на Софийската опера и балет или на сайта www.operasofia.bg
Борислав КОСТУРКОВ
Снимки: Архив на Операта и Автора