Български разкази обхващат първите 20 години на хилядолетието

20 разказа от водещи български писатели излизат в сборник със съставител Александър Шпатов

През март месец 2020 г. Сдружение за градски читални стартира онлайн платформата  „Декамерон 2020“, включваща подбрани български разкази от едни от най-утвърдените имена в жанра.

На прага на поредното предизвикателство, с което да изпратим 2020 г., на пазара се появява сборникът „Първите 20“ (изд. „Сиела“) – своеобразно продължение на инициативата под съставителството на автора на „#НаЖивоОтСофия“ Александър Шпатов.

20 от най-изявените ни разказвачи се включват с 20 истории, превърнали се в своебразни хроники за първите 20 години от новия век – един добре очертaн период, започнал с фойер­верките за началото на третото хилядолетие, през приобщаването ни към Европейския съюз, до неговия финал с глобалната пандемия от 2020 г.
 



На страниците на това забележително издание читателят ще открие текстовете на Деян Енев, Георги Господинов, Здравка Евтимова, Михаил Вешим, Калин Терзийски, Елена Алексиева, Васил Георгиев, Радослав Парушев, Богдан Русев, Ангел Игов, Йорданка Белева, Оля Стоянова, Захари Карабашлиев, Александър Шпатов, Кристин Димитрова, Людмил Станев, Иво Иванов, Мирослав Пенков, Петър Делчев.

Сборникът бяга от определенията „антология“ или „най-добрите български разкази“, но със сигурност предлага литературни постижения, превърнали се в ярък портрет на периода, в който са създадени. Някои от тях вече живеят свой собствен живот на голям екран, други завладяха социалните мрежи, трети са оставили ярка следа и на международната литературна сцена. Като „Сляпата Вайша“ от Георги Господинов, чиято анимационна  екранизация получава номинацията за „Оскар“, или „Как купихме Ленин“ – про­бивът на Мирослав Пенков на английски език, селектиран в антологията „Най-добрите американски разкази 2008“.

Забавни, смешни, тъжни или граничещи с журналистическия очерк, всички тези истории представят жанра на разказа в цялата му многоликост. А „Първите 20“ се превръща във виртуозен витраж не само на литературния живот в България през първите години на новото хилядолетието, но и спасително напомняне в едни опасни за духа времена, че още от времето на Бокачо литературата  и по-конретно разказите са най-сигурното убежище в дни на изпитания.