Калин Сърменов пред "ШОУ": Чалгаджийката Деси Слава е по-добра актриса от колежките ми!
Протежетата на Стефан Данаилов и Стоянович са за убиване
• Соня Колтуклиева е малоумна! • Толкова объркваме младите, че те не знаят дали Джорджано е добър или Васил Найденов
<br /> <em>Когато Калин Сърменов говори за положението на родните театри и изобщо в културата, обикновено думите му са наситени с такава острота, че почти са способни да „отрежат глави”! В първоначален повод да го потърсим се превърна широко коментираното клипче с рекламата на България, в което участие вземат световноизвестни кинозвезди. И после стана тя, каквато стана...<br /> </em><hr /> <br /> <strong>- В скорошно тв гостуване попаднахте, със сигурност без да искате, защото силно ви личеше, в ситуация буквално да се чудите как да се измъкнете от „лапите” на Соня Колтуклиева…</strong><br /> - Точно така се получи, да<em> (смее се)! </em>Ситуацията е просто под всякаква критика! Но аз казах и на колегите в телевизията, и на главната редакторка: „Съжалявам, но проблемът е изключително ваш. Не може да каните такива боклуци по такава сериозна тема…”.<br /> <br /> <strong>- ...А темата беше яростно коментираната напоследък реклама за България, която правят в клипче световноизвестни звезди от ранга на Силвестър Сталоун, Джейсън Стейтъм, Салма Хайек и др. Всъщност аз не успях да разбера докрай вашата теза?!</strong><br /> - То беше невъзможно да я разбере някой, защото просто нямаше как да я изразя. И все пак казах каквото можах. Положих усилия, оттам нататък нивото беше такова, че не можеше да се коментира. Ужасно! Но в България е това – те искат да се случват някакви миризливщини, каквито на тях им харесва. Но за съжаление това не помага...<br /> <br /> <strong>- Предполагам обаче, че сте били наясно предварително с подбора на гостите по темата?</strong><br /> - Да, аз знаех, че Соня Колтуклиева ще присъства, затова ги и предупредих, че за мен е важно да се разбере тезата ми по този въпрос, защото темата е изключително сериозна. И от телевизията ми обясниха: да, да, вие ще си кажете, каквото решите, но тя има друго мнение. Такива били настроенията в интернет…<br /> <br /> То даже и скандал не мога да го нарека. По-скоро е жалко присъствие на духа! Защото ние сме много жалки, това е големият проблем. И това е една вкиснала ситуация. Тази жена и подобни на нея, на които непрекъснато се дават трибуни – това е истинският проблем! Защото сме завистливи, не искаме да признаем, че някой нещо е направим. А това е факт! На мен например може тази министърка <em>(Николина Ангелкова, министър на туризма, бел. ред.) </em>да ми е най-неприятната на света, но това не значи, че не трябва да признаем, когато нещо се е случило.<br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>А то се е случило без пари! </strong></span><br /> <br /> За мен това е най-важното и е на най-високо ниво.<br /> <br /> <strong>- А подобен клип все пак сме наясно, че струва скъпо...</strong><br /> - Струва изключително скъпо, да не говорим, че чисто професионално седи впечатляващо добре. Хората са положили усилия.<br /> <br /> <strong>- Упрекът е, че зад този клип всъщност стои корпоративна реклама на „Ню Бояна”, маскирана като национална реклама за България...</strong><br /> - С една дума – опорочен е трудът на хората. А дори и да е корпоративна – да, това е нашият филмов център! Хубав-лош, но е нашият! А това, че ние сме го дали на някой друг да го мениджира, а не сме си го запазили и не сме се справили сами, това значи, че не можем! Но ние нямаме друго какво да предложим на света. Нямаме друг вариант! Няма как да кажем на света: „Елате да снимате кино в България, но не снимайте в киноцентъра, а снимайте…”. Къде??? Няма къде! Да не говорим, че нито един от тях не казва „Елате да снимате”, всички казват „Елате в България” – много е яко!<br /> <br /> <strong>- Като човек, който се занимава с реклама от 20 години, със сигурност имате професионален поглед относно качествата на подобен клип?</strong><br /> - Меко казано. И аз смятам, че рекламата е изключително добре таргетирана. Така деликатно завоалирана е основната цел, която всъщност използва министерството. Не ти натрапват нашето Черноморие, не ти обясняват колко са страшни пистите ни, храната колко е вкусна. А едни хора, които са живели тук и които ги обича цял свят казват – мястото е България, елате!<br /> <br /> <strong><br /> - В такъв случай как си обяснявате атаките към рекламата?</strong><br /> - Целта е проста - ние сме в избори и трябва да покажем, или някои хора трябва да покажат как тези, които са на власт, са пълни идиоти, за да могат те да дойдат на власт. И понеже ние, българите, позволяваме това нещо - някакви маймуни да взимат решения и да бръщолевят напред-назад. В цивилизования свят качествата или постиженията на някой се оценяват, защото хората мислят в перспектива. И не забравят, че след тях остава държавата, народът, децата, и се развиват. Докато ние тук… Никой от тези, които се поставят по този начин, не поставя проблемите на нашата страна или общество на първо място! Те слагат собствените си проблеми на челна позиция! <br /> <br /> <strong>- „Ако клипът беше с Джорджано, българската държава нямаше да плати милиони за излъчването му”, отвърнахте през смях и с ирония на Колтуклиева в един момент…</strong><br /> - (смее се) Точно така. Нашето ниво е това. Този Джорджано нали така го направиха звезда?! Проблемът на този свят са медиите. Няма морал. Те го правят звезда, като го показват по телевизията, после хората го познават и се превръща в пример. Децата слушат неговите песни, знаят ги… аз гледам какво се случва с малките деца, които вече припяват неговите песни. Това не е възможно да допуска едно общество, което има перспектива за развитие! Не е възможно! Има някакви морални ценности все пак. Толкова объркваме младите хора, че те не знаят какво е вече истина. Дали Джорджано е добър или Васил Найденов? Кой? Васил Найденов ли е професионалистът или този?! <br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>То е ад! Ад!</strong></span><br /> <br /> <strong>- Успяхте някак да се измъкнете по тон от залитанията на опонента си в студиото. Цитат на Колтуклиева гласи: „Нека ви пипна! Може ли да си направим селфи по-късно?”, а ще прибавя и предложението за секссцена, което тя ви отправи минути по-късно. Как си обяснявате това нейно поведение спрямо вас? Освен с репликата „Това ще е моята тегоба!”, която чух да казвате в ефир…</strong><br /> <em>- (смее се)</em> Точно така си е. И самите водещи не знаеха как да реагират, защото това бе част от глупостта, която самите те вече бяха направили. Не знам и аз как си обяснявам това й поведение, тя е просто малоумна! Нищо не мога да кажа. Това е човек, който няма самоуважение. Това е човек, който няма грам аналитичен мозък! Това е човек, който изобщо… несериозна работа! И ако ние даваме думата на всеки малоумник, докъде ще стигнем?! Когато бях директор на Сатирата, бях влязъл в един режим на оправдания, защото се дава думата на всеки кретен. И аз в едно интервю веднъж казах точно това: извинявайте, но когато давате право на всеки малоумник да говори, после ме питате мен защо го е казал?! Аз как да отговоря… То просто си има лечебни заведения, в които трябва да се грижат за тия хора. <br /> <br /> <strong>- А как ще обясните изказването, че откакто „Ню имидж” притежава Киноцентъра в Бояна, не са платени данък печалба и на практика студиото се води на загуба?</strong><br /> - Да, чух твърденията на Колтуклиева, но това е, меко казано, несериозно. Всеки може да каже така – имам едни приятели в Америка, едни в Шанхай и те сега ще ми кажат някои неща. Абсолютно несериозно! Представителните извадки и документите са нещо съвсем различно. С други думи – пълна манипулация и думи, извадени от устата на един човек, който е дълбоко несъстоятелен! <br /> <br /> <strong>- Споменавате, че сте били в оправдателен режим, докато сте били директор на Сатирата. Сега вече не сте, но има ли според вас стъпка напред в развитието на театъра оттогава?</strong><br /> - Стъпки ли?… Напротив! Там всеки ден се правят страшни бели! И в основата на това за съжаление седят хората, които поддържат този човек <em>(Здравко Митков - б.а.) там</em>. Аз мога само да дам интервю, както правя сега, по този въпрос и нищо повече. Този театър загуби абсолютно облика си – всичко, което бях успял да направя за тези 14 месеца, вече е напълно изчезнало.<br /> <br /> <strong>- Какво по-точно визирате?</strong><br /> - И финансовото положение на театъра е сринато, и чисто художественото положение. Стига се дотам, че фасадата на Сатирата, буквите отпред, не светят вечер, когато има представление, защото… <br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>нямало пари за ток?! </strong></span><br /> <br /> Такова нещо и думата „няма” по мое време не е съществувала! Този човек просто е такъв – не става! И Стефан Данаилов продължава да твърди, че той трябва да остане.<br /> <br /> <strong>- Защо? С какъв мотив?</strong><br /> - Стефан не е разговарял лично с мен по този въпрос, разбира се. Не знам мотивацията му, но знам друго. Този човек е от Държавна сигурност – това е достатъчно. Неговият псевдоним е агент Василев! Така е разпределено навсякъде – всичките са от ДС, с някои малки изключения, за които поне аз не се сещам в момента. Подредени са. Когато Стефан дойде, мен някак си ме изпуснаха в системата. И аз направих всичко възможно това да не се повтори.<br /> <strong><br /> - От всичко, което илюстрирате с думите си, излиза, че убиват Сатирата!...</strong><br /> - Ами да - това е! Там се правят представления с публика от 35-40 човека максимум. Артистите се покланят на три реда хора, огорчени и обидени. На всичкото отгоре и заплатите им са едни стотинки. Но това е положението. Бездарна работа! Сега е направил „Рейс” на Станислав Стратиев, който е под всякаква критика. Даже не е и любителска постановка. И това е резултатът за съжаление. Хората не ходят там. Ходят на нашето представление „Вечеря за тъпаци”, но за да ми отмъсти на мен, Митков го слага един път в месеца. Махна на пълен салон и представлението, което направихме с Калин Врачански по Илф и Петров „Златният телец”.<br /> <br /> <strong>- То това е абсурд! Представлението „Златният телец” е свалено изобщо ли? Нали споменавате, че се е играло пред пълен салон?!</strong><br /> - Разбира се! Възможно ли е Калин Врачански и моя милост да не напълним салона?! Няма как да стане! Но ето, че този човек сваля това представление – при това на двама класици като Илф и Петров. Прави го само и само да покаже, че той решава нещата. Доста жалка личност! Мизерник! Но даже той не е виновен – виновникът е този, който му дава баницата! Това правителство, което беше с онзи жалък министър Стоянович и всички протежета там на Държавна сигурност, и на Стефан<em> /Данаилов - б.а./</em>, те са за убиване! Това е кадруване, нищо повече. Какво направи например Сашо Морфов с Народния театър?<br /> <br /> <strong>- Опита се, но не успя и си тръгна.</strong><br /> - Така, да, но това пак бяха хора на Стефан Данаилов. И Сашо Морфов каза същото след това: че който и директор да отиде на неговото място, ще е представител на това чалга правителство! И кандидатите, с които той се яви на конкурса, бяха двама – и двамата крайно несъстоятелни. Тоест ние нямаме директор на Народния театър. Дотам го докараха, че никой от можещите не иска да стане. Цветана Манева си е подала документите, след което си ги е изтеглила. А тя е един много логичен човек. И тя се е погнусила. Сашо много говореше, дадоха му възможност, стана директор и видя, че не е чак толкова просто – <br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>и си би камшика! Абдикира! </strong></span><br /> <br /> Къде е моралът тук?! Той със сигурност е много талантлив, но тук говорим за морал. Професионален морал към хората, с които заставаш, към това, което вършиш. Не става иначе. Да, жив абсурд е, както казваш, но артистите мълчат.<br /> <br /> <strong>- Вероятно смятат, че към момента нямат друг избор?</strong><br /> - Онзи ден при мен дойде един актьор от Сатиричния театър – оплакваше се: как може това, как може онова, а когато се върне в театъра – мълчи! Казвам му: „Ти пред мен си голям герой, а трябва там, като се случат нещата, да станеш герой!”. Не го правят. Тяхното е мизерия. Живеят с 400 лева.<br /> <br /> <strong>- Защо е този страх? От какво? При положение че както описвате ситуацията, едва ли може да стане по-лоша…</strong><br /> - Защото това е логиката, която през годините им създадоха – по-добре с 400 лева, отколкото без тях. И толкова. Те му казват – получаваш тези 400 лева, седиш тук и изпълняваш, иначе няма къде да отидеш, защото няма пазар. И в България къде наистина да отидеш, ако не си в София – няма нито един театър, с изключение да речем на Пловдив и Варна, всички останали театри са пълен провал.<br /> <strong><br /> - Съвсем наскоро Йоана Буковска напусна Театъра на Армията, а преди нея същото действие направиха Алекс Сърчаджиева, Иван Ласкин и Явор Бахаров.</strong><br /> - Така е, но ето, те все пак отиват в други театри.<br /> <br /> <strong>- Буковска е вече артист на свободна практика!</strong><br /> - Ами ето, това е достойно поведение на човек, който иска, когато се погледне в очите, да се уважава. Защото цялото ти достойнство иначе отива на кино. Плюс това тези хора <br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>се обграждат с такива червеи, каквито са самите те</strong></span><br /> <br /> И съответно си назначават такива.<br /> <br /> В България всяка година на пазара излизат около 300 артисти. И нямат къде да отидат. И в началото, когато изгарят от професионален ентусиазъм, са готови на всичко – само и само някой да ги забележи и да им даде нещо да играят. И това се използва от тези мръсници – и се унищожава всичко - и талантът, и човешкото в тях. Ти като си гнида, какъв Хамлет ще изиграеш или Отело?! Те ги унищожават, след което викат: ами то няма артисти в България! Ами няма да има! А и качеството е толкова ниско, че във ВИТИЗ вече приемат куцо, кьораво и сакато. Да не говорим какви са преподавателите, които са отдавна извън играта. Те не мислят съвременно. Аз бях преподавател там един семестър, и се отказах.<br /> <br /> <strong>- Защо се отказахте?</strong><br /> - Защото видях, че си говорим на различни езици. Нямам място там, те разсъждават в 50-а година. Не знаят какво се случва днес!<br /> <br /> <strong>- Предишния път, когато разговаряхме, точно бе минала премиерата на филма за Левски, а вашият коментар бе, че филмът е „много слаб и правен от бездарни хора”. Лентата обаче се оказа една от селектираните за Международния фестивал на историческите филми в Белгия, проведен наскоро…</strong><br /> - По-важното е кой е правил селекцията. То глупаци има навсякъде по света. Изследванията в рекламата показват например, че 96 % от населението е неконтролируем тъпак, а в цялото население на земята има едва 4 % мислещи!<br /> <br /> Аз този филм за Левски съм го гледал и това няма да промени моето мнение за тази бездарност. Това е даже жалко. И ако ние смятаме, че по този начин можем да покажем нашата история - много лошо. Посредствеността започна да изгражда една нова естетическа среда, която такива хора си я харесват. Все едно на първобитни хора да покажем Джокондата. Едва ли биха я оценили… А ние започнахме да се връщаме в каменната ера. И аз тук дори не говоря за фактологията, дали е истинно или не, а за един бездарен филм, с отвратителна актьорска работа, а режисурата даже не мога и да я коментирам колко е зле. Все едно дали на мен Максим Генчев ми е симпатичен или не, защото става въпрос за чиста проба бездарност! И извънземни да имаше вътре, ако беше направен хубаво, на мен щеше да ми хареса. Така имаше един филм навремето, казваше се „Малък голям” – и изведнъж си давам сметка, че гледам един уникален български филм на режисьор, чието име дори не знаех. Григоров, това запомних само. И операторът – един фотограф, с когото съм работил навремето – Темелко Темелков. А филмът е правен толкова без пари, че сигурно е сниман с фотоапарат. Но за мен е най-добрият филм, който съм гледал от новата история на българското кино! В същото време комисията стана и напусна салона, включително и Ваня Цветкова. Когато попитах защо си отиват, отговорът беше: „Ааа, това е ужасен филм, говорят мръсотии вътре, отвратително!”. И тоя филм не видя бял свят никъде. А аз в интернет навсякъде написах колко го харесвам. След време ми се обади режисьорът, едно младо момче, за да ми благодари. Отвърнах му – винаги ще те защитавам, защото смятам, че това, което си направил, е наистина страхотно. Сега разбрах, че е спечелил някаква субсидия за нискобюджетни филми и ще прави пролетта нов филм, което е много хубаво. Скъсаха се да го плюят, а филмът е уникален! Тъжна картинка…<br /> <br /> <strong>- Какво е посланието му?</strong><br /> - Той носи в себе си един дух на документалност – толкова силен, че аз се влюбих в историята, а се оказа накрая, че всичко е по сценарий и се играят роли. Тогава си казах – това момче е велико! Вътре една чалгаджийка, май се казваше Деси Слава, но те на мен всички са ми еднакви, така се беше справила с ролята си, че й станах фен – <br /> <br /> <span style="color: #800000"><strong>и ако я видя някой ден, ще й целуна ръка</strong></span><br /> <br /> Беше се справила изключително, за ужас на българските актриси. <br /> <br /> Аз гледах да помогна на този човек, защото той е мислещо момче. Един ден, докато седях в едно заведение, идва един, представя се и се оказва, че това е той – станах прав, казах му, че не мога пред него да стоя седнал. Сега, нали ще прави нов филм догодина, даде ми да прочета сценария и аз му казах, че съм готов всичко да играя – мога дори да му нося куфара. А той ми казва: „Нямам пари и не мога да ви платя хонорара”. Отвърнах: „Не съм искал хонорар, ще играя без пари!”. Той просто има нужда от помощ и аз искам да му помогна.<br /> <br /> <br /> <strong>Едно интервю на Анелия ПОПОВА<br /> <br /> <br /> </strong>