„Киномания” навърши Христова възраст

„Засукан свят” на Мариус Куркински даде старта на най-стария филмов фестивал у нас. За осми пореден път силна селекция от френски кинотворби.  Ще има и награда „Киноман на годината”

Най-старият филмов фестивал у нас навърши ...Христовата възраст.  33-ото издание на „Киномания” призовава директно зрителя със своето послание „Гледай!”.

Идейните „родители” на фестивала Владимир Трифонов и Хермина Азарян дори говорят за 33 ½  „издание”, защото още преди официалното откриване на „Киномания-2019” в салоните на „Люмиер Лидл” и „Одеон” вече се въртяха шедьоври, като: „Ромео и Жулиета”, „Укротяване на опърничавата” и „Хамлет” в памет на напусналия този свят през юни т.г. на 96-годишна възраст световноизвестен  италиански режисьор Франко Дзефирели, „Александър Невски” на легендарния Сергей Айзенщайн, филмът- балет „Спартак” (музика Арам Хачатурян, с колосите на балета Владимир Василиев и Наталия Бессмертнова в главните роли) и др.


ози мини, но висококачествен, фестивал предхождаше официалното начало на „Киномания-2019” и оттук идва и ½ издание.

Иначе официалният старт бе даден на 14 ноември вечерта в препълнената от любители на „седмото изкуство” зала 1 на НДК. По установена вече традиция тази чест бе отредена за премиерен български филм– „Засукан свят” на режисьора Мариус Куркински, който играе и главната роля в лентата и оператора Иван Тонев, който пък е и неин продуцент. Чест, защото и зала 1 е най-голямата кинофестивална зала поне в Европа.


На кратката церемония по откриване на „Киномания-2019”  председателят на Съвета на директорите на НДК Борислав Велков изтъкна, че докато най- просторният киносалон на „великата тройка” филмови фестивали – Кан, Венеция и Берлин, този в Кан има 2 300 места, то зала 1 на НДК разполага с цели 3 500! Нещо повече, почти в навечерието  на „Киномания-2019” зала 1 на НДК се е сдобила със специална машина от компанията „Кристи диджитъл” с лазерна технология за прожектиране, която позволява по-светли образи и по-наситени цветове на големия бял екран.



Екранизацията на „Засукан свят” е идея на големия почитател и популяризатор на творчеството на Николай Хайтов – Мариус Куркински. Самият той сподели „В моя моноспектакъл „Сътресение” по Хайтов играех дълго време и „Засукан свят” и винаги преоткривах този разказ.

Предложих на Емил Бонев, който по това време беше директор на Пловдивския драматичен театър и знаеше моето увлечение по големия наш писател, да направим филм по него. Емил прегърна моята идея и само след два месеца представи готов своя сценарий.

За негова чест продуцентът Иван Тонев също прие радушно тази некомерсиална идея и дори като оператор застана зад камерата на „Засукан свят”.

Изобщо творбата е дело на съмишленици, които работиха много по филма и за много по-малък хонорар от реалния, за да види този разказ от сборника „Диви разкази” бял ...екран.”

„Засукан свят” влиза умело в причудливия специфичен свят на Николай Хайтов. Мариус Куркински е затрогващ в ролята на малкия човек, „ранника” (заченат преди официалния брак на своите родители и родил се преди „законния” термин) Милю, осакатен нарочно от жестоката си баба Бона (Вяра Коларова след дълго отсъствие) именно заради този грях и останал куц за цял живот.

Много майсторски са както режисьорската, така и операторската работа, с много усет към светлината, чудните пейзажи на Родопите около село Мандрица и Ивайловград, но също и интериорните сцени.

Може би в 111-минутната лента малко натежава почти несменяемият поглед на Мариус – втренчено-унесен, без понякога да се съобразява с моментното емоционално състояние на своя герой. „Засукан свят” заслужено ще се радва на голям успех на родния екран. Така беше и в препълнената зала 1 на НДК.
 



Друг въпрос е, дали той е „конвертируем” в чужбина, дали би представил там добре България? Доста са битовизмите във филма, твърде груби и жестоки са нравите на героите – баба стъпква крачето на внучето си и го окуцява за цял живот, подготвя се набучване на кол на Милю и неговото печене на огън като агне, пребиване с чувал върху главата на жертвата  и др.

Все неща, които надали ще бъдат разбрани от европейския зрител и надали ще бъдат полезни за имиджа на България?!

Освен "Засукан свят" ,33-ото издание на "Киномания" ще представи и други творби от родния ни ...киносвят.(вътрешно подзаглавие)

На 27 т.м. от 20.30 ч. в «Люмиер Lidl” можем да гледаме вече отличения със „Златна роза” за дебют, наградата на ФИПРЕССИ (на филмовите критици и филмови журналисти) и други призове „Котка в стената”.

Тази комедийна драма (копродукция на България, Великобритания и Франция), режисирана от Весела Казакова и Мина Милева, хвърля интересен имигрантски поглед от българско семейство, живеещо в общински блок в Лондон, върху положението в съвременна Великобритания,  върху проявите там на расизъм и предразсъдъци.  

Несъмнено интерес ще предизвика нискобюджетният  „7”омнибус от седем късометражни филма, заснети от 8 режисьора в красивия старинен Пловдив с подкрепата на Европейската столица на културата за 2019 г.  Навършилите се 30 години от промяната на 10 ноември 1989 г. са повод за прожекцията на 30 т.м. в „Люмиер Lidl” на дигитализирано копие на „Аз, графинята”.

Този много титулован филм от бурната 1989 г. на режисьора Петър Попзлатев (Светлана Янчева и Ицхак Финци в главните роли) маркира пътя за изява в киното на цяло ново поколение режисьори, като Иван Черкелов, Емил Христов, Людмил Тодоров и др. Страстта към летенето, желанието да се чувстваш свободен като волна птица са в основата на 28-минутния Red Bull Acro Cross: Страст за летене”, в който в небето над лифта Сопот политат 13 от най-добрите парапланеристи в света, водени от българския смелчага Веселин Овчаров.

В истинско събитие се очаква да се превърне вечерта на световноизвестния български аниматор, работещ в Канада, Теодор Ушев под надслов „Нарисувай ми тъга” в зала 1 на НДК на 17 ноември (неделя) от 19.00 ч. Ще гледаме българската премиера на „Физика на тъгата” по романа на Георги Господинов, завоювала наградата за най-добра канадска анимация в Отава и специалния приз за късометражен филм в Торонто. Изключително оригинална е идеята за музикално- визуалния спектакъл „Четирите годишни времена” по знаменитите четири концерта на Антонио Вивалди от началото на ХVІІІ век. Анимацията на „Зима” е нарисувана отново от Теодор Ушев. Великолепната музика на венецианеца Вивалди ще звучи на живо в зала 1 в изпълнение на  „Quarto ансамбъл” със солист цигуларя Иван Пенчев.

Също на музикална вълна е и разделът „Музиката” от цялата програма от  56 филмови заглавия, подбрани отново с много вкус и любов от двата „стожера” на „Киномания” –Владимир Трифонов и Хермина Азарян. Ще видим документалния филм за звездния тенор Лучано Павароти  - „Павароти” на режисьора Рон Хауърд, направил лента и за „Бийтълс”.

„Кралицата на соул музиката” Арета Франклин ще оживее в Amazing Grace”, а бурният и изпълнен с драматични обрати живот на холивудската легенда Джуди Гарланд е в центъра на „Джуди” с блестящото изпълнение на Рене Зелеуегър в главната роля. Много музика има и в руския филм „Хачатурян: Танц със саби” за създаването от именития композитор Арам Хачатурян при много трудните военни условия на балета „Гаяне”.


Неразделна част от „Киномания” вече за осми пореден път е Фестивалът на френския филм,  организиран отново с активното съдействие на Френския институт в София.

Впрочем Франция е може би страната, която най-много устоява на заливащата и Европа американска филмова продукция и държи на своята „запазена марка”. „Всеки ден във Франция се прави нов филм – подчерта с нотки на гордост в гласа си новият директор на Френския институт в София Клод Шасен. - Поне два филма се разпространяват у нас всеки Божи ден. Така в мрежата от киносалони във Франция се разпространяват годишно 129 филми на САЩ срещу 350 наши родни кинотворби. Радвам се също, че в момента се снимат четири френско-български копродукции.”

И тази година на „Киномания-2019” много емоции ще поднесат на зрителите 9 различни по жанр филми от страната, дала на света бащите на киното – братята Огюст и Луи Люмиер.  Сред лентите е и новата творба „Истината” на японския режисьор Хирокадзу Кореедаза който той е привлякъл  Катрин Деньов, Жулиет Бинош и Итън Хоук в главните роли.

Ще припомним само, че с предишния си филм „Джебчии”  Х. Корееда грабна „Златната палма” в Кан. На играта на други техни любимци, като Даниел Отьой и Фани Ардан ще се насладят родните киномани в „Славни времена”.  Какво да кажем пък за трилогията на знаменития режисьор от френската „Нова вълна” в киното от средата на 60-те години на миналия век  Клод Льолуш?!

Повече от половин век назад ще ни върне култовият „Един мъж и една жена”, грабнал „Златна палма” и два „Оскара”. Ще проследим голямата любов на Ан и Жан-Луи (в ролите легендарните Анук Еме и Жан-Луи Трентинян) от млади години до дълбока старост – от 1966 г. , през „Един мъж и една жена: 20 години по-късно” (1986 г.) до „Най-хубавите години от един живот” (заснет през 2019 г.).
 

По традиция  силен магнит за публиката  

ще бъдат 16-е филма от раздела „Фестивал на фестивалите”. Това са филми, отличени  като заглавия или в отделни категории: актьори, режисура , операторско майсторство и др. с награди в престижни кинофестивали.

Достатъчно е да споменем испанския „Болка и величие” на световноизвестния режисьор Педро Алмодовар с Антонио Бандерас в главната роля, за която той спечели в Кан и наградата за най-добър актьор или новия  филм на Уди Алън „Един дъждовен ден в Ню Йорк”, смятан за най-романтичната му творба от години насам. Мултиталантът Уди Алън е известен с това, че почти всяка година снима по един филм. „Грехът на Микеланджело”, фокусиран върху терзанията на всепризнатия гений, ще ни срещне пък отново с творчеството на големия Андрей Кончаловски.
 


При толкова богата и наистина висококаратна програма не бих могъл да откроя  всички акценти в нея  (повече информация на www.kinomania.bg), но не бива да се пропусне раздела „Детско кино”. 

Той включва игралните филми: „Момчето и пеликанът” „Рока променя света”, „Чекър Тоби и тайната на нашата планета” и забавната анимация „Петсън и Финдъс 2 – Най-хубавата Коледа”. Само един от тях е дублиран, а останалите са със субтитри, защото филмите тази година са предназначени за по-големите деца между 9 и 13 г. Цените на билетите за тях обаче са старите – по 5 лв. за децата и 7 лв – за придружителя възрастен.
„Киномания-2019”, организирана от НДК, която и тази година се провежда с решаващото съдействие на Столична община и подкрепата на редица партньори, ни предлага и редица новости. Филми от нея освен в София, Варна и Пловдив, ще бъдат прожектирани т.г. и във Велико Търново.

За първи път тази година, както сподели председателят на Съвета на директорите на НДК Борислав Велков, ще бъде присъдена и награда „Киноман на годината”.  За нея могат да се борят всички приятели на „седмото изкуство”, които запазят своите билети от прожекции в рамките на „Киномания-2019” и после ги представят на организаторите от НДК. Победителят с най-много гледани филми ще получи безплатен достъп до всички прожекции на следващото издание на фестивала.

Наградата е посветена на Георги Ангелов, големия приятел на филмовото изкуство, дал името на фестивала – „Киномания”, който ни напусна неочаквано това лято. Познавах добре „Жоро киномана”, израснали сме в един столичен квартал „Цар Иван Асен втори”. Именно тук в доброто старо кино „Влайкова”, което през определен период на 60-те години беше филмотечно, Жоро се влюби в това изкуство, за да му остане верен за цял живот и за да се превърне в еталон за киноман.

„Киномания-2019” ще продължи в София до 30 ноемри 2019 г., а билетите са на миналогодишните цени – 10 лв. и 8 лв. за ученици, студенти и пенсионери.
                                                        

Борислав КОСТУРКОВ

Снимки: Архив на „Киномания-2019”