Летящ и блестящ старт на новогодишния музикален фестивал в НДК

Операта – мюзикъл „Калас и Онасис” на Варненската опера очарова публиката в пълната зала 1. Мнения на композитора Христос Папагеоргиу. Разнообразна и стойностна програма на НМФ

Летящ и …блестящ старт получи тазгодишният Новогодишен музикален фестивал в НДК със софийската премиера на операта- мюзикъл „Калас и Онасис” от гръцкия композитор Христос Папагеоргиу.

Летящ, защото вдигна много високо летвата за цялото 37-о издание на традиционния фестивал с пълната зала 1 на НДК и присъствието на президентите на България и Албания Румен Радев и Байрам Бегай с техните съпруги, посланици, директорът на Националната опера и балет на Албания г-жа Абигейла Вощина и др.

Блестящ старт, защото постановката на Държавната опера - Варна /същата вечер операта бе отличена с „Кристална лира”/ е наистина блестяща във всеки един от своите компоненти – музика, солисти и хор, режисура /Петко Бонев/, оркестър под ръководството на Страцимир Павлов /негово дело е и аранжиментът/, хореография /Анна Пампулова/, сценография /Ася Стоименова/.

Неслучайно изборът на международно известния гръцки композитор, пианист и продуцент е паднал върху Варна да постави именно там своята творба .Мюзикълът е несъмнено един от най-трудните жанрове в музиката – подчертава Христос Папагеоргиу. – Той съчетава в себе си опера, танци, филм, речитативи, поп- и рокмузика, джаз. България има учудващ потенциал и опит в представянето на мюзикъла. Моята агенция направи обстойна проверка, къде би могла да постави най-добре «Калас и Онасис» и избра именно България и Варна.”

Ева Перчемлиева /Мария Калас/ и Мариос Андреу /Аристо Онасис/ в сцена от операта - мюзикъл

Щом мюзикълът е сред най-трудните музикални жанрове, то „Калас и Онасис” е безспорно един от най- най-трудните за изпълнение мюзикъли. Първо, той следва почти документално истинската история на огнената, изпепеляваща любовна връзка между оперната дива Мария Калас /на 2 декември т.г. се навършиха 100 години от нейното рождение/ и Аристотел Онасис, гръцки милиардер и известен като един от най-богатите хора и плейбои на ХХ век.

Тази връзка наподобява на трагедия от Древна Елада – страстна любов и предателство / от страна на алчния богаташ заради женитбата му с Жаклин Кенеди през 1968 г./, разбито сърце на великото сопрано от тази измяна и връхлитаща смърт – гибелта на 24-годишния син на Онасис, Александър при самолетна катастрофа. Едно нещо в тази драма на поврати е постоянно и категорично ясно –

и за двамата това е любовта на живота им.

Както за Мария, която подчинява на своята голяма любов дори звездната си артистична кариера, така и за Аристо /Онасис/, въпреки многобройните му афери.

Второ, в чисто музикално и певческо отношение „Калас и Онасис” е изключително труден и неслучайно е определен като „опера- мюзикъл”. Та на сцената е Мария Калас – „най-високият връх в певческото изкуство на ХХ век” по думите на самата Райна Кабаиванска. Редува се оперно пеене на италиански и английски с пеене в „стил Броудуей”. За автентично изграждане образа на Онасис /в ролята Мариос Андреу, кипърски грък/ и на другите гръцки персонажи пък композиторът Хр. Папагеоргиу вплита също традиционна гръцка музика и танци.

Истинските Калас и Онасис в разгара на тяхната любовна връзка

Солистите и целият колектив на Държавна опера Варна, подпомогнати и от оркестранти и хористи на Националната опера и балет на Албания, се справят прекрасно с огромното предизвикателство. Ева Перчемлиева блести в ролята на митичната дива с великолепни вокални качества – изящна фраза и височини, както и с невероятна физическа прилика с Мария Калас.

Кипърският грък Мариос Андреу също много убедително изгражда противоречивия образ на енергичния и спекулативен, безцеремонен и ненаситен магнат, но и страдащ като баща, Онасис. На всичко отгоре почти всички солисти и особено Валерия Василенко /като Тина Ливанос, първата съпруга на Аристо/, Ева Перчемлиева, Борислав Веженов / Александър, син на Онасис/ и др. говорят и пеят на отличен английски език.

Разговаряйки с автора на мюзикъла Христос Папагеоргиу за трудните и тежки характери на прототипите на неговите герои – истинските Калас и Онасис, го попитах, кои са според него основните причини за егоцентризма и недружелюбното отношение на „Божествената” към нейните колеги на сцената и за алчността и наглостта на „гръцкия вълк”.

В отговор той сподели: „Основната причина, според мен, е трудното детство и на двамата – нещо, което може би ги е й свързвало. Мария израства в бедно емигрантско семейство, без майчинска обич. Напротив, нейната майка дори не я забелязва, преди да усети, че може да използва за себе си Божия дар на своята дъщеря – нейния уникален глас. Тогава студената и сурова Лица /б.а.- майката на Мария/ започва да контролира всяка нейна стъпка, да „менажира” ранната й певческа кариера, а по-късно направо да я изнудва. Лишена от обич, Мария търси любов и затова така всецяло се отдава на Онасис.

На свой ред Аристотел расте в условията на Гръцко- турската война /1919-1922 г./, освобождава едва 15-годишен себе си и баща си с дребен подкуп от турски арест в родната Смирна /Измир/ и скоро след това емигрира в Аржентина.

Още от юноша той свиква да се бори сам с трудностите в живота и всичко това прави от Аристотел един безмерно амбициозен вълк единак. Затова моята концепция за тази опера- мюзикъл беше да се фокусирам върху образите на Мария и Аристо и техните сложни взаимоотношения извън оперната сцена, върху личния им живот. …”

„Калас и Онасис” няма да бъде обаче единственият мюзикъл в

богатата и разнообразна програма

на Новогодишния музикален фестивал /НМФ/ .Още на 20 декември/сряда/ от 19.00 ч. отново в зала 1 на НДК столичани и гости на столицата ще могат да се насладят на софийската премиера на хитовия мюзикъл от Броудуей /излязъл там през 2010 г./ „Семейство Адамс”. След доста адаптации за „белия” и „синия” екран, сега за първи път ще видим у нас на сцена творбата на Андрю Липа с включване дори и на изкуствен интелект.

Всичко това благодарение на Държавна опера – Пловдив, която чества своята 70-а годишнина. Режисьорът Петър Одажиев прави една добронаме-рена пародия на черната комедия, а в образа на порасналата Уенсдей се превъплъщава популярната Керана.

За седма година подред броени дни преди да вдигнем чашите с шампанско за Новата 2024-а в зала 1 на НДК ще звучи като искрящо шампанско красива романтична оперетна музика. „За първи път обаче – подчерта директорът на Националния музикален театър Еделина Къневанашият традиционен Новогодишен оперетен бал е включен в рамките на този фестивал.

Макар че театърът ни е единственият в България, профилиран в жанра не само на оперетата, но и на мюзикъла, ние няма като колегите от Варна и Пловдив да представим някой от нашите мюзикъли.

С много любов подготвихме „опияняващ коктейл” от арии, дуети, валсове от „царете на оперетата” в Австро- Унгария – Йохан Щраус-син, Франц Лехар, Имре Калман и др. На сцената ще излязат много наши известни солисти, като: Олга Динова и Добрина Икономова, Марчо Апостолов и Пеньо Пирозов /също и сценограф на спектакъла/, Богомил Спиров и Христо Сарафов и др.

Зрителите сигурно бурно ще аплодират и популярния динамичен Танц със саби от балета „Гаяне” на Арам Хачатурян. Хореографските идеи на Татяна Янева са наистина впечатляващи.”

Плакат на Новогодишния оперетен бал

Впечатляваща е и цялата програма на 37-ото издание на НМФ, която предлага на вярната си публика 14 прояви. Тя е разнообразна,

обхваща различни музикални жанрове и формати

класика, фолклор, вече споменатите мюзикъл и оперета, джаз, камерни, симфонични и хорови концерти, спектакли за деца. При цялото си разнообразие програмата е много балансирана, стегната и стойностна. Учудващо е как само за месец и половина, откакто е в екипа на Националния дворец на културата, Боряна Николова е съумяла като програматор на фестивала да се справи така добре с тази трудна и много отговорна задача.

Очевидно е, че НДК /негов изпълнителен директор е Пени Раева, отдала много години от трудовия си живот на тази институция/ се стреми не само да съхрани фестивалната култура, нейните традиции и ценности, но и да ги надгради съобразно времето.

Така например, първият частен професионален ансамбъл в България – «Чинари», създаден от Асен Павлов през 1993 г., ще отпразнува своя 30-и рожден ден на сцената на НДК /19 т.м. от 19.30 ч./ с голям фолклорен концерт. На него темпераментните артисти от ансамбъла ще представят най-доброто от свои емблематични спектакли.

Хористи и балет на Държавна опера- Варна в сцена от "Калас и Онасис"

На другия полюс е Биг бендът на Националната музикална академия /Консерваторията/ «Проф. Панчо Владигеров», ръководен от Михаил Йосифов, който прави «Брас разходка по Коледа» с песни и джаз стандарти от репертоара на Франк Синатра, Нат Кинг Коул, Ела Фицджералд и др., а вокалистка е Хилда Казасян.

Кой любител на хоровото изкуство не си спомня за професор Васил Арнаудов, за неговата свръхвзискателност, но и огромна харизма като диригент. На 90-ата годишнина от неговото рождение е посветено матине на 27 т.м. /сряда/ от 11.30 ч. в зала 11 на НДК. То ще започне с концерт на «свидното му чедо» - Софийския камерен хор /тогава «Любомир Пипков», а сега носещ неговото име/ под палката на проф. Теодора Павлович.

Ще следва прожекция на документалния филм «Васил Арнаудов – диригент на света» на режисьора Георги Тошев. Продуценти на лентата, която иска да излезе на екраните на редица фестивали на документалното кино, са синът на диригента, Андрей Арнаудов и неговият творчески и бизнес партньор Иван Христов.

Проф. Васил Арнаудов

Много добра традиция е Новогодишният музикален фестивал /НМФ/ да обръща

специално внимание на подрастващите.

Така те трябва да се привличат от малки към стойностната музика и култура, а не да попадат отрано в плен на …чалгата. В тазгодишната програма на НМФ има пет събития за деца или от деца: фолклорен концерт на детския ансамбъл „Росна китка”, обичаният мюзикъл за деца и възрастни „Приключения опасни със герои сладкогласни” по текст на поета Недялко Йорданов и музика на Хайгашод Агасян /в неделя, 17.12.

Театрално –музикалният продуцентски център- Варна изнася дори две негови представления от 11.00 и 17.00 ч. в зала 2 „Азарян”. Предстои Коледен концерт за деца, в който оркестър и хор на Националното музикално училище „Любомир Пипков” /диригент Славил Димитров/ и негов Брас бенд /дир. Велислав Стоянов/ ще представят богата палитра от български и чуждестранни популярни Коледни песни и мелодии – в диапазона от Добри Христов до Вили Казасян и от Франц Грубер до Лес Рийд и Хосе Фелисиано.

"Приключения опасни със герои сладкогласни" - мюзикъл за деца и възрастни

 

И все пак кулминацията в програмата за деца ще бъде вероятно очакваният винаги с интерес концерт на отрупания с отличия Детски хор на БНР. Неговият главен диригент Венеция Караманова грижливо е подбрал от огромния репертоар /над 800 творби от всички епохи и стилове/ Коледни бисери. Ще ги чуем на 21 т.м. /четвъртък/ в зала 3 на НДК от 19.00 ч. под мотото „С червените ботушки…”.

Прочутият Детски хор на БНР

Плакат на джаз концерта

Финалните акорди на 37-ото издание на НМФ

ще прозвучат на 1 януари 2024 г., така както той е започнал на 1 януари 1987 г. по идея на неговия основател, покойния наш голям диригент Емил Чакъров. За празничния концерт от 18.30 ч. в зала 1 старателно се готвят солистите Минчо Минчев и младият българо-белгийски виолончелист Сион Найман и Фестивалният симфоничен оркестър под палката на Емил Табаков, известен със своя изискан музикален вкус и работохолизъм.

Видимо в добро настроение, Маестрото малко „открехна завесата” на подготовката : „ За разлика от Виенската филхармония, която доста повече от век изнася всяка Нова година приблизително една и съща програма от валсове и полки, основно от семейство Щраус, ние поднасяме различни неща на родната публика.

Този път ще прозвучат някои малки и не толкова популярни творби на Панчо Владигеров – например Фокстрот, оркестриран от Милчо Левиев. В репетиционния процес се натъкнахме и на някои куриози. Оказа се, че партитурите на увертюрата на „Хубавата Елена” от Жак Офенбах са с …различно времетраене. Сменихме я с увертюрата на друга негова творба „Орфей в ада”.

Оказа се, че оригиналът на „Хумореска” от Антонин Дворжак, която ще изпълни виртуозният ни цигулар Минчо Минчев, бил за …пиано и сега правим нейна нова оркестрация.”

Така или иначе, можем да бъдем сигурни, че Новата 2024-а ще започне с прекрасна музика!

БОРИСЛАВ КОСТУРКОВ

Снимки - Архив на НДК и Държавна опера- Варна

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук