Мамма миа! Какво е това?
В екипа на режисьора Пламен Карталов се появи продуцентът Живко Ботев
Започваме с "Мамма миа" - знаменитият мюзикъл на Катрин Джонсън премиерата е на 18 юли, под режисурата на Пламен Карталов - казва Живко Ботев
Да припомним, че Живко Ботев е първият български продуцент, който успя да вземе правата за мюзикъла „Сънсет булевард” , изигран миналата година на сцената на Музикалния театър пет дни преди премиерата му на Бродуей. Пак чрез него успяхме да видим на българска сцена тази пролет оригиналния спектакъл „Христос - суперзвезда” със самия актьор Тед Нийли в главната роля. Живко Ботев е живял 17 години в Лондон, там е учил актьорство и режисура, там е участвал в мюзикъли и сам е правил постановки. Канен е в Канада и Италия за музикални проекти. Българинът е пристрастен към мюзикъла, поставил си е цел да го присади на родна сцена, и то чрез най-високите постижения в жанра. А кои са образците? Тези, които се играят в Лондон и на Бродуей в Ню Йорк .
Продуцентът Живко Ботев се надява,
че добрият вкус за музика у младите ще пълни залата
- Дни ни делят от премиерата на мюзикъла „Мамма миа” на сцената на Националната ни опера? Как стана, че започнахте да работите в тандем с академик Пламен Карталов?
- Идеята е да привлечем младата публика в Националната опера. С Пламен Карталов се срещнахме на един прием. С жена ми , оперетната певица Деница Шопова, тъкмо се бяхме върнали от Лондон и бяхме щастливи, че успяхме да получим правата за представлението на „Сънсет булевард” от офиса на компанията на царя на рок-операта барон Андрю Лойд Уебър. Само се спогледахме с Деница и вече знаехме, че няма друг, който би поставил най-успешно в Музикалния театър мюзикъла „Сънсет булевард”. Спряхме се при Пламен Карталов и веднага му казахме за предложението да стане режисьор на постановката в Музикалния театър. А както всички знаем, той няма прегради в своята работоспособност и въпреки заетостта си в Националната опера направо се зарадва.
- Така започна съвместната ни работа. Той направи преведеният от мен „Сънсет булевард”, аз пък докарах след това оригиналните продукции „Историята на Саймън и Гарфънкъл” и „Исус Христос Суперзвезда”. Преди пет седмици Карталов ме покани в екипа си в Националната опера, а аз не мислих дълго – приех. Съвпадат ни вкусовете, а и двамата сме малко луди. Да работиш с най-успешната българска арт институция, Националната опера и балет, си е направо привилегия.
- Защо американските мюзикъли имат такава огромна публика ?
- Всяко време си има своя сценичен изказ – в 18-и и 19-и век операта е доминирала, 20-и век е векът на киното и зараждането на мюзикъла, а днес той е безапелационният победител в света на шоу бизнеса. А мюзикълите не са само американски. Най-модерните са британски и френски по авторство. Американците просто ги осъществяват много успешно.
- От какво идва привлекателната им сила?
- Съвременни са по сюжет и звучене. Близки до хората и перфектно разбираеми. Те са най- добрата еманация на поп културата.
- Чувала съм след поредния мюзикъл как много хора си припяват мелодии от него. Все пак трябва да има най-напред отличен композитор. Надявате ли се у нас да се появи такъв?
- Всичко по реда си - първо да научим зрителите да ги обичат и очакват, а след това съвсем скоро предстои да се запалят и родните композитори. Има вече няколко не лоши опита.
- Как ще накарате младите да ходят на представленията?
- С мелодии и теми близки до вкуса им. Друг начин няма.
- С вашата жена Деница Шопова имате еднакви възгледи относно предлагането на хубава музика и спектакли, които да се превърнат в част от живота на нашите големи градове? Как да стане това, без да се чува постоянният припев "няма пари"?
- Все още за съжаление има значение къде се предлага даден сценичен проект. София е ОК, но в страната обикалят само евтини комедии, съмнителни музикални проекти. Парите са в публиката - поискайте им ги елегантно и качествено.
- Каква е най-близката цел, която сте си поставили?
- „МАММА МИА” започва своят живот на 18 юли и дай Боже да издържи дълги години на сцената на Операта и в цялата страна. Зимата в Музикалния театър ще се радваме на шедьовъра „Фантомът на операта”. С голяма радост го очаквам, след като го договорих за България преди 2 години в Лондон с агенцията на знаменития му автор барон Андрю Лойд Уебър.
Целият състав на новото представление , мюзикъла „Мамма миа”
на сцената на Националната ни опера и балет ще има премиера на 18 юли
Савка ЧОЛАКОВА