На „Киномания 2023” се откроява темата за жените, тяхната борба и стремеж към утвърждаване

37-ото издание е за първи път без Владимир Трифонов. Режисьорът Стефан Командарев върна с „Уроците на Блага” Ели Скорчева триумфално на белия екран. „Фестивалът на френския филм” показва прекрасен подбор

„Киномания- 2023” вече достигна своята кулминация и спокойно може да откроим акцентите на този винаги очакван с голям интерес фестивал. Да, програмата е по традиция повече от разнообразна, така че да има за всекиго по нещо, да бъде интересна за хора от различни възрасти.

Личи си почеркът на човека, който за огромно съжаление не можа да види 37-ото издание на любимия си фестивал, чиято програма той подготвяше заедно с Хермина Азарян с много любов и вкус близо две десетилетия. Владимир Трифонов ни напусна твърде рано и ненадейно в началото на октомври т.г. Неговата кончина покруси всички приятели на „седмото изкуство”.

И сега е пред очите ми неговата снажна фигура във фоайетата на кино „Одеон” или Дома на киното, посрещайки и изпращайки зрителите на поредната прожекция. Виждахме се нерядко и на Витоша, по пътеките или в някоя хижа. Владо бе наистина влюбен до болка в киното, изяви се като най-добрият програматор у нас, неслучайно го наричаха „Мистър кино”. Неговата липса тепърва ще бъде осезаемо почувствана в родната кинематография.

Незабравимият Владимир Трифонов, най-добрият програматор в родното ни кино

В богата програма все пак се откроява

темата за жените, тяхната борба и проблеми, (вътрешно подзаглавие)

стремежът им към утвърждаване . Неслучайно стартът на „Киномания 2023” /по хубава традиция с българска лента/ бе даден от филм, в чийто център стоеше жена – „Уроците на Блага”. Новата творба на известния наш кинорежисьор, сценарист и продуцент Стефан Командарев дойде на родния екран /в зала 1 на НДК/ вече със сериозно международно признание. Филмът бе спечелил Голямата награда „Кристален глобус” на престижния фестивал в Карлови Вари, а наградата за най-добра актриса в главна роля бе присъдена на Ели Скорчева.

Наистина Стефан Командарев и неговият екип направиха „голям удар”, убеждавайки и привличайки Ели Скорчева / отлична наша познайница още от „Адаптация” и „Ева на третия етаж”/ да застане отново пред камерата след близо 30 години почти пълно отсъствие от сцената и екрана. При това триумфално! Тя се превъплъщава в пенсионираната учителка по български език Блага, която става жертва на телефонна измама. Загубила така скътаните пари за надгробен паметник на своя съпруг и водена от своята обич и мъка по него, за да си възвърне парите, тя става …съучастник на измамниците.

Ели Скорчева в ролята на Блага

Стефан Командарев определено има афинитет към социалните травми в постсоциалистическа България. Достатъчни са дори само два примера от неговото творчество – „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде” и „Съдилище”.

Самият лекар по образование, дори психиатър, режисьорът дълбае надълбоко в психиката и промените в характера на Блага, която накрая стига до морален крах. Неслучайно «Уроците на Блага» е българското предложение за чуждоезичен «Оскар». Филмът бе изпратен с продължителни аплодисменти в зала 1 на НДК, а Стефан Командарев отново представи целия негов екип – от продуцента до осветителите, защото създаването на един филм е винаги колективно дело.

Творческият екип на "Уроците на Блага" - в средата са Стефан Командарев и Ели Скорчева

Лично аз имам известни резерви към забавения на редица места темпоритъм на творбата – твърде дълго камерата следи Ели Скорчева в гръб, крачейки по улиците на Велико Търново или шофирайки в мрака старичката си лека кола. Темата за жените и тяхната еманципация в обществото е водеща и във

Фестивала на френския филм, вътр. подзаглавие

който вече за 12-и път е неотменим раздел на „Киномания”. Организиран отново с активното съдействие на Френския институт в София /той предоставя за прожекции и своя салон на площад „Славейков” № 3/ , фестивалът включва тази година девет филма. Програмата му отдава почит на две свои икони от белия екран и техните юбилеи – 80-годишнината на Катрин Деньов и Жерар Депардийо на 75 години. Можем да гледаме все още на 29 т.м. от 19:00 ч. във Френския институт или на 3.12. от 16:30 ч. в Дома на киното техния общ филм „Последното метро”.

Именно в него световноизвестният режисьор Франсоа Трюфо събира за първи път двете звезди заедно. И резултатът е блестящ. Повече от три милиона зрители гледат „Последното метро”, лентата грабва 10 награди „Сезар”, включително на Деньов и Депардийо за най-добра актриса и най-добър актьор. Прекрасна е Катрин Деньов и в най-новия си филм – „Жената на президента”. Като че ли неподвластна на годините си, тя „влиза в обувките” на Бернадет Ширак, първата дама на Франция.

Оставена първоначално незаслужено в сянка от властния си съпруг, Жак Ширак, но с много такт, гъвкавост и дори женска хитрост, тя израства до неоспорима и обичана политическа фигура в Петата република.

Катрин Деньов изгражда този образ с фино чувство за хумор и дори ирония, характерни и за цялата драматична комедия /реж. Леа Доменаш/, включваща и архивни документални кадри. Жерар Депардийо се изявява сега на българския екран и в култовата си роля на Сирано дьо Бержерак по едноименната пиеса на Едмон Ростан. Тази лента от 1990 г. обира множество награди, вкл. Златен глобус за най-добър чуждоезичен филм през 1991 г.

Катрин Деньов като Бернадет Ширак в "Жената на президента"

Какво да кажем и за другите френски филми в „Киномания 2023” –за историческите „Жан дьо Бари: Фаворитката на краля”, на който амбициозната Майуен льо Беско е режисьорка и изпълнителка на главната роля и новата версия от 2023 г. на „Тримата мускетари: Д” Артанян” /в Дома на киното на 30 т.м. от 19:00 ч. и в „Люмиер” на 3.12. от 19:30 ч./ или пък за „Анатомия на едно падане” /днес, 28 т.м. от 19:30 ч. в кино „Влайкова” /, окичен със „Златната палма” в Кан за 2023 г. Изобщо целият подбор тази година за Фестивала на френския филм е напълно достоен за страната, дала ни бащите на киното – братята Огюст и Луи Люмиер.

Магнит за публиката на „Киномания 2023”

по традиция, както и в предишните й издания, е разделът „Фестивал на фестивалите” /с 18 ленти/. В основата му са филми, отличени като заглавия или с изпълнители и режисьори, отрупвани с награди в престижни кинофестивали. Италиано- белгийският „Аз, капитан” /можете да го гледате все още на 29 т.м. в Евросинема от 19:45 ч./ заслужи, например, тази година във Венеция „Сребърен лъв” за режисурата на Матео Гароне и приза „Марчело Мастрояни” за изгряващ актьор на младия Сейду Сар.

Младият талант Сейду Сар в кадър от "Аз, капитан" /реж. Матео Гароне/

Ветераните на британското кино Майкъл Кейн и Гленда Джаксън блестят с ярката си игра, жестове, мимики, перфектна дикция във „Великият беглец”- драма за възрастна двойка в късната есен на техния жизнен път, която обаче не натежава и не натъжава.

Майкъл Кейн в ролята на ветерана от войната Бърни Джордан във филма "Великият беглец"

Можем ли да забравим походката на Голда Меир със старомодната й дамска чанта, състареното й лице, слабия й вече, но твърд, глас и решителност от копродукцията САЩ- Великобритания „Голда Меир: Желязната лейди на Израел”?! Хелън Мирън /истинското й име е Хелън Лидия Мироноф с дядо руски руски аристократ и баща Василий Миронов/, носителка на „Оскар” през 2007 г. за главна женска роля в „Кралицата” – за реакцията на Елизабет Втора след смъртта на принцеса Даяна, сега отново се е преобразила до неузнаваемост.

Неподражаемата Хелън Мирън като Голда Меир в едноименния филм

Този път като Голда Меир, една от най-влиятелните политически личности на ХХ век, при това в момент на върховно изпитание – войната в Близкия изток от октомври 1973 г., започната от Сирия и Египет точно по време на големия еврейски празник Йом Кипур. Този филм трябва непременно да бъде гледан. Сега на „Киномания 2023” – на 30 т.м. в салона на G8, ул. «Гладстон» 8 и в Дома на киното на 2 декември от 18:30 ч. За Наполеон толкова много е писано, говорено и снимано, че почти всеки от нас има своя представа и мнение за този противоречив гений.

Хоакин Финикс /Наполеон/ и Ванеса Кърби /Жозефина/ в сцената на коронацията от "Наполеон"

Затова още по-интересна за зрителите е новата филмова версия «Наполеон» от 2023 г. на режисьора Ридли Скот с впечатляващи батални сцени, но и с фокус върху голямата му любов към първата съпруга Жозефина. Да не говорим за невероятното екранно присъствие на Хоакин Финикс в ролята на френския император, пестелив на думи и с приглушен глас, но излъчващ желязна решителност.

Освен с «Уроците на Блага», родното ни кинопроизводство е представено на 37-ото издание на «Киномания» и с новото дигитално реставрирано копие на «Георги и пеперудите» /от 2004 г./ на сценариста и режисьора Андрей Паунов - може би най-успешния български документален филм, заснет след 1989 г., както и с премиерата тази вечер от 18:00 ч. в «Люмиер» на късометражния 15-минутен филм «Обектът» /реж. Деян Цветков/.

Спазена бе и традицията по време на “Киномания” от екрана

да звучи и много музика.

Тази година има и специален повод и то какъв – 100-годишнината от рождението на Франко Дзефирели. Гледаме творби на бележития италиански филмов и оперен режисьор, като: « Отело» и «Палячи» , «Селска чест» и «Травиата». В тях се изявяват колоси на оперното изкуство: Пласидо Доминго, Катя Ричарели, Елена Образцова, Хуан Понс. Към тези щедьоври на операта са прибавени също филми като испанския « Застреляха пианиста» и френския «Дивертименто», предхождан от симфоничен концерт на Филхармония «Пионер» с диригент Любомир Денев- син.

«Киномания 2023» ще продължи до 3 декември в София, Пловдив и Варна, както и в Neterra TV+. Билетите за прожекциите са, както винаги, на умерени цени от 12 лв. и 10 лв. за ученици, студенти и пенсионери, а за някои филми - дори 10 и 8 лв. Единствено за прожекциите в зала 1 на НДК цените на билетите са по-високи – съответно 16 лв. и 14 лв.

Борислав КОСТУРКОВ

Снимки Фотоархив на «Киномания 2023»
 

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук