След "Икарите" със стъпки бързи идат … "Аскеерите"
Обявени бяха номинациите за „Аскеер 2012”. Известен е вече първият лауреат – режисьорът Асен Шопов за цялостен принос в театралното изкуство.
За 22-и път в самото навечерие на най-българския празник – 24 май, във винаги препълнения салон на Театър „Българска армия” актьори и публика ведно ще подемат „Върви, народе възродени”. Безсмъртният химн на родната просвета и култура по музика на Панайот Пипков и текст на Стоян Михайловски бележи апотеозът на церемонията по наградите „Аскеер”, която също по традиция е винаги на 23 май.
Благородната, но много оспорвана, надпревара за тези престижни театрални награди навлезе във финалната си права днес (11 април) с обявяването на номинациите за „Аскеер 2012” в 12 категории. За да се стигне обаче успешно дотук, «моторите» на това голямо културно събитие – председателят на фондация «Академия Аскеер» Милен Миланов, шефът на нейното настоятелство Васил Михайлов и директорът на Военния театър Мирослав Пашов (и тримата актьори в ТБА) и журитата за отделните категории са извършили много, макар и понякога невидима, работа. Достатъчно е да споменем, че са изгледали над 100 (?!) представления в София и в почти всички извънстолични театри. Та нали 108 са били предложенията за номиниране. За да се стигне до по три номинации във всяка една от 10-те спектаклови категории.<br /> <br /> Един победител е вече известен. Академия «Аскеер» удостои с <strong>Голямата награда за цялостен принос</strong> към театралното изкуство «Аскеер 2012» видния наш режисьор <strong>Асен Шопов</strong>. Творил години и на сцената на Театър «Българска армия», Асен Шопов е известен със своя изискан естетически вкус, високи изисквания към актьорите, но най-вече към себе си, с дълбокото си уважение към драматургичния текст, особено този на класиците. Чужда му е «модната» тенденция да «осъвременява» техния текст и образи, както до неузнаваемост правят някои негови колеги. Дори в момента с успех се играят негови постановки, като :»Да се провреш под дъгата» от Георги Марков в Народния театър, «Железният светилник» по Димитър Талев в Армията.<br /> <br /> Съперниците за „Аскеер-2012” в 12-ата категория<strong> „Съвременна българска драматургия"</strong> бяха обявени (по азбучния ред на имената на авторите на текста) преди седмица: „Ковачи” от Алек Попов, „Завръщане във Витенберг” от Георги Тенев и Иван Добчев, „Златните мостове и Секвоя” (театрален триптих) от Константин Илиев.<br /> Анализът на обявените днес номинации в 10-те категории, сред които за водещи и поддържащи роли, режисура, сценография и др., показва, че девет от номинациите за «Аскеер 2012» се покриват с номинации и за наградите «Икар 2012» на Съюза на артистите в България. <br /> <br /> Петима от номинираните от Академията дори вече грабнаха в ръцете си статуетката «Икар 2012»: Мая Новоселска за главна женска роля в моноспектакъла "Едно малко радио" на сцената на Сатирата, Леонид Йовчев (доскорошен "кадър" на Армията) за поддържаща роля в "Ръкомахане в Спокан" от Мартин Макдона, Даниела Олег Ляхова за сценографията й на "Рицар на Светия Дух" от Боян Папазов и "Завръщане във Витенберг" от Георги Тенев и Иван Добчев в "Сфумато"., самият спектакъл "Рицар на Светия Дух" в Народния театър за най-добро представление (реж. Маргарита Младенова). <br /> <br /> Петият номиниран от Академия "Аскеер" с възможност за "дубъл" след "Икар 2012" е Калин Николов, макар и този път за друга театрална музика – към "Ръкомахане в Спокан" в Народния театър и също там за "Нощна пеперуда" от Пьотр Гладилин (реж. Явор Гърдев, номиниран пък за режисура). <br /> <br /> В това известно повторение на номинации няма по принцип нищо лошо. То показва близки и дори горе-долу уеднаквени художествено-естетически критерии на членовете на журитата на "Икар" и "Аскеер", но най-вече творчески постижения на родната сцена, които са се откроили и правят впечатление. Обект на внимание на "Аскеер 2012" са били представления и техните създатели през периода между два "Аскеер"-а, т.е. между 15 април 2011 и 10 април т.г.<br /> <br /> В отговор на мои въпроси, дали номинациите за наградите "Аскеер" имат наистина повече "столична насоченост" (както твърдят някои наблюдатели на театралния живот у нас) и дали не е редно те да обръщат повече внимание и на частните театри и независими продукции, <strong>председателят на Фондация "А’ Аскеер" Милен Миланов</strong> бе категоричен: "А' Аскеер" не е социално-благотворителна институция, а творческо обединение, което изтъква и отличава постижения. Цели девет независими проекта бяха тази година в полезрението на журитата. Що се отнася до извънстоличните театри, то спектакли или колеги в седем от тях са сред номинираните – в Пловдив, Благоевград и Враца".<br /> <br /> А кои от номинираните ще издигнат високо статуетката на воина с маслинено клонче в ръка и вечно падаща каска, ще узнаем на 23 май вечерта от 20.00 часа на тържествената церемония в Театър «Българска армия». <br /> <br /> <br /> <strong>Найден МАРИНОВ </strong><br /> <br /> На снимката: Васил Михайлов, Милен Миланов и драматуржката Розалия Радичкова по време на обявяването на номинациите за «Аскеер 2012» <br /> Снимка Иван Дончев<br /> <br /> <br /> <br />