Соня Йончева – световната звезда, която остана… земна

Гала спектаклите на „Бохеми” очароваха публиката в Софийската опера и балет. Оперната „дива” отговаря на въпроси специално за Blitz.bg. И най-големият глас трябва да проявява търпение. Предстоят нови участия на Соня Йончева на родната сцена

Най-сетне се сбъдна лелеяната дълги години мечта на приятелите на оперното изкуство в България у нас да видят на родна сцена в цялостен спектакъл прославилото ни по цял свят прекрасно сопрано СОНЯ ЙОНЧЕВА, при това в една от коронните й роли – на Мими в „Бохеми” от Джакомо Пучини.

Разбира се, далеч не всички от горещите почитатели на красивата пловдивчанка успяха да се доберат до заветния билет за едно от двете гала представления в Софийска опера и балет на 29 февруари и 2 март. Аз имах това щастие и изпитах наистина огромно удоволствие от целия спектакъл.

Лекотата, с която Соня Йончева пее от всякакво положение на тялото – права, седнала на стол, легнала на смъртното ложе на Мими в последното действие, е просто невероятна.

Без каквото да било усилие и при най-трудните височини, с възхитителна фразировка – все едно рецитира. Изключително красивият и богат на нюанси тембър, вродената артистичност на голямата ярка звезда на световния оперен небосклон й помагат да пресъздаде много емоционално образа на главната героиня в „Бохеми” – от нежно влюбената в поета Рудолф бедна парижанка до искрената и смела Мими, която ясно съзнава и открито „говори” за неизбежната си смърт.

Естествено не мога да не да изтъкна и уникалната мощ на лиричното сопрано, чийто глас, благодарение и на високата й музикална култура, се чува кристално не само от последния ред в партера на Софийска опера и балет. Чува се очевидно и от най-далечните места в огромната Метрополитън опера с нейните 4065 зрители. Защото именно от легендарния нюйоркски „Мет”, именно с Мими от „Бохеми” започна неудържимият полет на Соня Йончева към оперния Олимп.

Соня Йончева, академик Пламен Карталов и диригентът Боян Виденов по време на срещата с журналисти преди галата

Само 4 седмици след появата на бял свят на Матео - първата рожба на Соня и нейния съпруг, диригента от Венецуела Доминго Гарсия Хиндоян, директорът на „Метрополитън” Питър Гелб й звъни по телефона в късната есен на 2014 г. с гореща молба да замени колежка като Мими в „Бохеми”. Младата майка помисля, че става дума за в бъдеще.

Шокирана е, когато разбира, че е за …веднага?! „Поради бременността си бях спряла да пея в шестия месец и половина. Стоях си само у дома. Сцената отново ме привличаше като магнит. Искаше ми се пак да пея, поех риска и се съгласих.” Рискът се превръща в небивал триумф. „Сензационно изпълнение” – така флагманът на печата в САЩ в.„Ню Йорк таймс” оценява нейния триумф. Най-голямата оперна сцена в света е в краката на 32-годишната /тогава/ красива пловдивчанка. И следващият сезон 2015/2016 на „Мет” е открит през октомври 2015 г. именно със специалното участие на …Соня Йончева, вече като Дездемона в „Отело” на Джузепе Верди.

Големият успех сега на „Бохеми” в София се дължи обаче не само на впечатляващия гастрол на Соня Йончева, а и на целия творчески и технически екип. Защото оперното изкуство е колективно дело.

Соня Йончева /Мими/ и Липарит Аветисян /Рудолф/ във финалната сцена на "Бохеми" от Дж.Пучини

Основният сценичен партньор на Мими, поетът Рудолф бе блестящо пресъздаден от младия арменски тенор Липарит Аветисян. Роден в Ереван, той също вече шества по световните оперни сцени – Ковънт гардън в Лондон, Берлинската държавна опера „Унтер ден линден”, Болшой театър, Земпер опер в Дрезден, Дойче опер – Берлин, Опера Австралия, Цюрихската опера, Баварската държавна опера и др. Красивото белканто на Аветисян и лекото му преодоляване на височините ми напомниха много за нашия отличен тенор Калуди Калудов през най-добрите му години, само че с още по-подходяща фигура за тази роля.

Соня Йончева /Мими/ в мансардата на бохемите - първо действие

Основният тандем Йончева – Аветисян беше много убедително подкрепен и във вокално и в актьорско отношение от втория тандем - сопраното Станислава Момекова /„Мюзета е един от любимите ми характери” по думите на самата Момекова / и баритона Веселин Михайлов в ролята на художника Марсел. Станислава Момекова аплодирахме само преди седмица като Глауче в „Медея” от Луиджи Керубини. Син на изявената солистка в Софийска опера и балет Мария Белчева /сопрано/, Веселин Михайлов също неотдавна направи успешен дебют в трудната партия на барон Скарпия от „Тоска” на Дж. Пучини.

Генетично свързан със Софийска опера и балет е и младият диригент Боян Виденов. Макар че целият му съзнателен живот досега е преминал в чужбина – първо в Италия, а после в Германия, където основава и ръководи Манхаймската филхармония, той е роден в София през 1987 г. в музикално семейство. Неговият баща Любомир Виденов е бил през 80-те години водещ баритон в първия ни оперен театър.

Както обеща Виденов- младши още преди спектаклите на „Бохеми”, той наистина вложи „нещо от своята все пак и италианска душа, за да се прояви още по-ярко духът на Пучини” в тези спектакли. Като отдавнашен приятел на Соня Йончева, младият диригент е допринесъл чувствително по думите на амбициозния и вечно търсещ директор на Софийската опера и балет акад. Пламен Карталов за привличането на оперната „дива” за гастролите в „Бохеми”.

Овации за изпълнителите на "Бохеми" /2.03. 2024 г./

Впрочем самата постановка на „Бохеми” – дело на театралния и оперен режисьор Бойко Богданов и възстановка на Вера Петрова, е много динамична и интересна, пасва на натюрела на Соня Йончева и стимулира целия състав към силни изяви. Сценографията на Светослав Кокалов не е условна, а отговаря вярно на епохата, каквито са и костюмите на Петя Стойкова.

По щастлива случайност се озовах през ноември 2012 г. на първата изява в София на все още малко познатата Соня Йончева – оперен концерт в зала «България» в съпровод на Пловдивската филхармония. Тя поднесе тогава страхотен коктейл от оперни арии, арии от оперети, песни от мюзикъли и самата искрено се забавляваше на подиума, щедро пръскайки своя талант и чар сред възторжената публика.

Соня Йончева благодари на публиката за радушния прием

Тогава написах кратка, но също възторжена, рецензия, предричайки й бляскаво бъдеще в най- скоро време на световните оперни сцени. Оказах се добър „пророк”. Затова сега на срещата с журналисти преди гастрола на Соня Йончева в „Бохеми” я попитах за агенция Blitz.bg, дали има време при тъй напрегнатата й програма да изнася отново подобни концерти с т.нар. крос-оувър (преливане) на жанровете?

И наистина оперната прима още си спомня с умиление за своята първа вокална педагожка Нели Койчева, за топлите й майчински грижи за нея, за жертвите и лишенията, които нейното скромно и задружно семейство е трябвало да понася особено в първите най-трудни години на прехода, за да може тя, Соня да върви по своя път в изкуството. Сподели ми после в личен разговор, как при гастрол в Япония веднага е потърсила и се е срещнала с г-жа Койчева, която сега живеела в «страната на изгряващото слънце».

Оперната "дива" пред плаката за "Бохеми"

Отново за новинарската агенция Blitz.bg запитах този път не само Соня Йончева, но и 36-годишния диригент Боян Виденов, който почти от бебе живее в чужбина:

По време на своя престой в София на церемония в резиденцията на френския посланик у нас Н. Пр. Жоел Мейер Соня Йончева беше удостоена с високото отличие „Офицер на Ордена за изкуство и литература" на Франция заради нейния значим принос за разпространението на френската култура и изкуство в световен мащаб.

Соня Йончева вече е кавалер на престижния френски орден

Соня Йончева и авторът на тази публикация се познават още от 2015 г.

За наша радост пък ни очакват нови срещи със „земната ни звезда” на световната оперно изкуство. Неуморимият маестро Пламен Карталов е договорил вече нов неин гастрол през януари 2025 г. в „Тоска”. Предвидени са бъдещи участия на Соня Йончева и в „Медея” и „Мадам Бътерфлай” от Дж. Пучини.

БОРИСЛАВ КОСТУРКОВ

Снимки: Фотоархив на Софийска опера и балет, Стефан Марков (BulFoto), Виктория Вучева и Авторът

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук