„Танцът – дигиталност и еклектика“ - спектакъл от ново поколение
Хореографията, танците, 3D анимацията, светлинния дизайн на сценографията си взаимодействат, като инспирират нов културен продукт, който представя тема от света на европейските вълшебни приказки
Концепцията, изградена от позиция на танцьори, хореографи и сценаристи в танцовата инсталация, „Танцът – дигиталност и еклектика“ следва формата на спектакъл от ново поколение -метаморфоза в танца, в която ударната сила на експресиятар, променя темпоритъма си чрез ползването на системата моушън кепчър.
Танцът създава силно сгъстено субективно пространство. По този начин всеки зрител от аудиторията на танцовата инсталация и на анимационния филм, „Бетовен в Париж“, който създаваме би бил привлечен.
Хореографията, танците, 3D анимацията, светлинния дизайн на сценографията си взаимодействат, като инспирират нов културен продукт, който представя тема от света на европейските вълшебни приказки, пречупена през проблематиката на социума днес.
Николай Матев, д-р М. Ескандари Фард и Ефемия Фард
Художественото произведение, което се създава е в екип от професионалисти – режисьорът д-р М. Ескандари Фард – Араш, великолепния художник - аниматор и хореограф на движението в анимацията Николай Матев, младият и обещаващ сценарист и режисьор Джоузеф Ескандари Фард.
Идеята е по атрактивен и нестандартен начин, чрез аудио – визуалния език на дигиталните технологии да бъде представена танцовата инсталация и анимационния филм и интерактивно. Авторите са водени от изключителната убеденост, че проектът ще си взаимодейства с аудиторията, като създава нов код на взаимодействие на художествено съдържание от ново поколение с публиката.
Ефемия Фард – композитор, продуцент, сценарист и художник аниматор
Създателите на „Бетовен в Париж“ са инспирирани и творят изключително уютно в екипа от изтъкнати професионалисти в областите си, който са част от настоящия проект.
Вълнението на авторите ще се предаде на аудиторията, че колосите в българското кино подкрепят проекта: носителят на множество международни награди от фестивали за кино д-р М. Ескандари Фард- Араш, както и преподавателят по режисура на монтажа в Нов български университет – режисьорът Стефан Бояджиев.
режисьорът Джоузеф Фард – една от младите надежди за развитието на анимационното кино в България
Създава се културен продукт – танцова инсталация и анимационен филм,
които експлицират постиженията на технологиите и разпространението им в дигитална среда, както и на живо пред публика.
Важна цел е да се акцентира и въздейства върху съзнанието на зрителя и особено на съзнанието на младата публика с една атрактивна среда, обогатена с добавени реалности.
Привлечени са млади специалисти в областта на културните индустрии, като част от творческия екип по създаването на проекта „Танцът – дигиталност и еклектика“, с които са проведени уркшопове, за да се обогатят уменията и знанията им. Чрез това проникване на идеи и опит се постигна взаимно обогатяване и намиране на пресечни точки между наука, образование и изкуство.
Инсталацията и анимационния филм се представят на живо пред публика в една от най- атрактивните художествени галерии на София, галерия „Артемис“ на улица „Цар Самуил“№74 .
Николай Матев и д-р М. Ескандари Фард- Араш, Ефемия Фард и Стефан Бояджиев
По този начин се създаде творчески продукт, който обедини усилията на изтъкнати творци със студенти и ученици от Нов български университет –Ариан Моазени, от Национален учебен комплекс по култура /Италиански лицей/ - Бенджамин Фард, от Университета в Амстердам – Марио Кръстев, студент по специалността „Медия и култура“, от Националната търговско- банкова гимназия- ученичката Антоана Петрова, Медцински университет София – Джоузеф Фард.
„Танцът – дигиталност и еклектика“ представлява танцова инсталация, която е своеобразен акцент на сезон 2022. Мултижанровата структура на танцовия спектакъл разширява възможността той да бъде представен на различни български и международни фестивали (танцови, музикални). Сътрудничеството между режисьорите, сценаристите, продуцентите и композитор Ефемия Фард, изтъкнатите творци и студентите- танцьори, по проекта, има своето по-нататъшно дългосрочно развитие.
За интересуващата се от съвременен танц, визуални и сценични изкуства, публика са организирани открити дискусии по темата на танцовата инсталация. Това засили интереса на специализираната публика в социалните мрежи още по време на самия процес по създаването на танцовия спектакъл.
Проектите са създадени с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“.
Високата степен на информираност на публиката е важна предпоставка за приобщаването и към проекта „Танцът – дигиталност и еклектика“, чрез средствата на рекламното стратегическо планиране. Медийните партньори, както и цялата концепция за реклама и промотиране на танцовата инсталация, доведоха до огромно разширяване на зрителската аудитория. Като следваща стъпка, след провеждането на дискусиите в социалните мрежи, аудиторията има възможност да се занимава с различни техники в съвременния танц, които провокират емоции, свързани с темата на настоящия спектакъл – човешкото тяло и неговото взаимодйствие с дигиталните образи. Този подход, свързан с практическото умение да се движиш и да танцуваш е един от най-атрактивните начини в образованието на публиката, как да чете танца.
Стремежът на авторите е създаването на „иновативно културно събитие” чрез средствата на неконвенционалния продукт, който ще се характеризира с нестандартен новаторски подход-като се привлекат нови публики и се промени позицията на реципиентите от пасивни зрители в активни съучастници в събитието.
Николай Матев е хореограф, танцьор и аниматор. От неговото танцувално творчество е омаяна немската публика, а за успехите му като художник аниматор и създател на добавени реалности, са доказателство безчетните филмови фестивали, на които анимационният му филм „Дефектът Пигмалион“ е удостоен с награди от цял свят.
„Дефектът Пигмалион", Музикално- танцова драма с анимация 2021г.
Награди:
Номинацията на филма „Дефектът Пигмалион" за наградата „Златен Коперник" във Варшава на 12th Educational Film Festival EDUKINO.
Наградата на фестивала "Златен кукер" в София,
Наградата на „Славянска приказка" МФФ
„Дефектът Пигмалион" получи и Сертификат за наградата си от AWMIFF 2021 Аруба
Наградата за най- добър сценарий на МФФ в Киев, Украйна – на 25- тото издание на „Золоте курча".
Кратък обзор за фестивалите, на които представихме българското кино с филма „Дефектът Пигмалион“:
Noble International Film Festival And Awards - Индия
MAGICA Advertising Festival - Великобритания
Animae Caribe International Animation & Digital Media Festival- Южна Америка- Тринидат и Тобаго
EATSA ARTLAB Индонезия
First-Time Filmmaker Online Sessions САЩ
Lift-Off Online Sessions Великобритания.
ANIMART FESTIVAL - Гърция
African Women Mobile International Film Festival - Аруба
Iranian Film Festival – San Francisco - САЩ
Internacional de Dança - Imagens em Movimento- Са̀о Па̀уло, Бралзилия
12th Educational Film Festival EDUKINO Варшава, Полша /ZACHETA - National Gallery of Art - Warsaw Poland/.
FESTIVAL ANGAELICA - САЩ
Paus Premieres Festival
„Златна роза" – Варна
Magica Advertising Festival 2021 Лондон, Великобритания
Официална селекция Rofife Film Festival Турция Истанбул 2022
Official selection 4th Meihodo Festival USA 2022
Официална селекция Athens Digital Arts Festival в Атина 2022
Официална селекция The Fear Faire Film Festival в Лас Вегас, САЩ
Официална селекция Gagarin.Doc International Student Film Festival, Русия
Официална селекция Nisville Movie Summit - Nisville Jazz Festival
„Танцът - любимата метафора“ е най- новият мултимедиен танцов спектакъл, на уникалния и самобитен хореограф и танцьор Николай Матев. Единството на фабулата на вълшебната балетна история е изградено като история за човешката самота, обусловена от новата психологическа категория- „Ковид затваряне“. Пластиката на танца синтезира по необичаен начин: музика, драма, звук, манипулация на светлинната, лазерна сценография и 3D анимация, чрез експресията на експерименталност и иновативност.
„Потънете в усещането за безтегловност“ е слотънът на лазерното шоу.
Мултимедийният танцов спектакъл е определен като „послание, създадено от движението“.
Най – важният момент е, че спектакълът е надраснал родното пространство и ще бъде представен в Берлин, пред немската публика на 24 юни 2022г. в историческата сграда на Marienpark Berlin, която е построена през 1900 година и предлага алтернативни градски пространства, като иновативни сцени за изкуство и култура.
Историческата сграда на Marienpark Berlin
Николай Матев прави трансгранично представяне на спектакъла си и популяризира българското изкуство пред международна публика- в представянето му в Берлин, Германия по атрактивен и любопитен начин.
Уникалният танцьор ще представи една нова и атрактивна колаборация между танц, анимация и добавени реалности.
По този начин се надгражда кариерното му и художествено развитие, като танцьор в България, но и показва признанието, което Германия му дава.
Мотивацията му за осъществяване на танцовия проект е обусловена от желанието му да спомогне с творчеството си като танцьор за популяризиране на българското танцово изкуство по света. В центъра на вниманието на хореографския дизайн са добавени елементите - музика, звук, манипулация на светлинната, лазерна сценография и 3D анимация. Внушението, което постигат те, ще бъде възприемано като съставни части на единното художествено пространство.
Николай Матев - художник аниматор
Танцовият спектакъл е важен за Николай Матев като танцьор и аниматор, защото отдавна се интересува и професионално се изразява в експериментирането на свързването на дигиталното в еклектиката на хореографията.
Аниматорът Н. Матев създава творческата основа, върху която да се изгради един художествен образ в материалната обвивка на дигиталния файл, която във формата на танца трябва да достигне до аудитория и да се превърне в чакана и желана ценност.
Разпространението на спектакъла „Танцът – любимата метафора“, е подпомогнато от възможността му да се представя на живо пред публика, както и в интерактивна форма, което промотира целия екип- режисьорите, сценаристите, композитора – Ефемия Фард, д-р м. Ескандари Фард- Араш, които подкрепят спектакъла.
Усещането, което се постигна и след разработването на темата за алиенацията в тематиката за коронавируса и нагнетяването му в тази среда, въвежда рязко публиката в социалната проблематика на темата, но по начин, който ползва щадящата реторика на естетиката в танца.
Николай Матев в изпълнение на лазерно шоу
Приобщаването на публиките към дейностите по настоящия проект ще постигна като творец- танцьор и аниматор, чрез обединението на класически обичайни методи с дигиталните технологии.
Проектът е създаден с финансовата подкрепа на НФК.
В дигиталния свят от съществено значение е повторяемостта на съобщението. Изкуството в непрекъснато състезание за вниманието на преситения консуматор е интересът на публиката да бъде задоволен на етапи – с видеа, с тенденцията на вълшебното изживяване. Интерактивната дигитална презентация, е която съчетава изкуството на танца и визията.
Стратегия за разпространение на анимационните филми „Бетховен в Париж“ и „Двойно отражение“ е базирана на представянето им чрез рекламата като естетически формат в епохата на постмодернизма. Нещо повече - символните стратегии за представяне пред аудитории и публики на двата филма, доведе до огромно им разпространение. Създаването на филм за филма – мейкингите на „Бетховен в Париж“ и „Двойно отражение“ бяха инструментариума за изграждане на идентичност, културни и социални стереотипи в рекламата, развиващи зрители в сферата на силните социални послания.
Публиките успяха да “деконструират” кодовете на рекламните съобщения на двата филма и извършиха социалния прочит на посланията в тях.
Трейлърите на „Бетховен в Париж“ и „Двойно отражение“ включваха изцяло анимирани изображения, а също и сугестирана музикалната среда.
В дигиталния свят на анимационните 3 D филми от съществено значение за рекламата е синкретичността. Изкуствата вече не съществуват сами по себе си, те преливат от едно в друго, в непрекъснато състезание за вниманието на преситения консуматор. Интересът към филмите „Бетховен в Париж“ и „Двойно отражение“ продължава бъде надграждан на етапи – първоначално с тийзъри, обещаващи добро филмово изживяване. Впоследствие – с интерактивна дигитална презентация, в която се съчетават изкуството на визията, за да се стигне до чистото възприятие на готовия филм по филмовите фестивали. Това е нещо като символичен „божествен” път – от идеята до сътвореното, който зрителите изминават постепенно, за да влязат подготвени в света на анимационното кино.
Създадените текстове по двата филма, са интегрирани в дигитална среда. Самите текстове, свързани с филмите, са творчески прояви сами по себе си. Така вместо реклама аудиторията получава още художествено творчество. Критиката и анонсирането се превърнаха сами по себе си в изкуство.
Приобщаването на публиките към силната социална тематика на двата анимационни филма беше постигнато и продължава да се постига, чрез обединението на класически конвенционални методи с дигиталните технологии, както и процесите на взаимодействие между тях.
Дигиталната и интерактивната медийна среда, чрез ползването принципа на индивидуализма, се активираха чрез ползването на хоризонталните структури на комуникация и социалните мрежи.
Сериозно беше обърнато внимание на съвременния потребител, чиито пряк достъп до информация и изразяване на собствено мнение го активира да става разпространител на информация за анимационните филми „Бетховен в Париж“ и „Двойно отражение“. Обратната връзка в социалните мрежи, както и прекият контакт с всеки един отделен член на аудиторията е своеобразен ключ към успешна медийна кампания. Вдъхновяването на всеки отделен член на аудиторията да участва, споделя и създава съдържание в рамките на проекта е част от успешната медийна стратегия на двата анимационни филма.
В изследователската работа, предшестваща писането на сценариите на „Бетховен в Париж“ и „Двойно отражение“ бяха организирани срещи с преподаватели и студенти от НБУ. Резултатите от тези срещи, дискусии и проведените анкети продължават да бъдат публикувани в специално създадените профили в социалните мрежи – фейсбук, инстаграм и туитър , с активен форум за обратна връзка, което ангажира възможно най-широка аудитория.
За интересуващата се от 3 Д анимация, визуални и хореографски решения в 3 д анимацията и моушън кепчър системите, публика бяха организирани открити уъркшопове по начина на създаване на филмите. Това засили интереса на специализираната публика още по време на самия процес по създаването на филмите.
Като следваща стъпка, след провеждането на уъркшоповете, художник постановчиците в анимоционното кино Ефемия Фард, Николай Матев, Джоузеф Фард и д-р М. Ескандари Фард- Араш организираха в Галерия «Артемис» създаването на художествената среда за създаване на аватарите на двата анимационни филма. Привлечените студенти и ученици в тях имаха възможност да се занимават с различни техники в 3 Д анимацията, които провокират емоции, свързани с темата на двата филма – човешкото тяло и неговото взаимодйствие с дигиталните образи. Този подход, свързан с практическото умение на движението и пренасянето му върху анимационния аватар, е един от най-атрактивните начини в образованието на публиката как да се създава анимация.
Филмите „Бетховен в Париж“ и „Двойно отражение“ представляват мащабни и зрелищни анимационни филми, който са своеобразен акцент на темите за социалната справедливост. Мултижанровата структура на двата филма разширява възможността те да бъдат представени на различни български и международни фестивали, което се случва постоянно. Сътрудничеството между творците, участници в екипа, студентите от НБУ, както и между тях и музикантите от Софийска филхармонията, НМУ „Любомир Пипков“ има своето по-нататъшно дългосрочно развитие, като част от по-широка образователна програма, включваща и участие на независими творци, създаващи музикалната среда на фирмите. Композитор на авторската музика към филма „Двойно отражение“ е Ефемия Фард а Розалина Касабова е композитор на музиката на анимацията „Бетховен в Париж“.
Музикалният съспенс на филма „Двойно отражение“ татуира напрежението на сценарното действие в мозъка на зрителя, понякога доста по успешно от анимационното послание. Звуковият хроматизъм, който съпътства появата на конкретния персонаж, винаги е изразен с определен лайтмотив на съответната музикална тема. Във филма се създава и своеобразна звукова партитура от „свободни“ звуци, интерпретирани от шум от крила на птици, невероятното дръм изпълнение на барабани на Константин Куртев. Контрапункт функция на музиката е, че тя сътворява звуковата атмосфера на анимационния филма, като изключва изцяло необходимостта от диалог.
Филмът се превръща в самото определение за звуков съспенс с протяжните си тонове и хроматичните акорди, фиксиращи акцентите в сценарното действие.
В звуковата картина на „Двойно отражение“, напрежението се усилва чрез редуване на спокойни протяжени мелодии и с нагнетяването им с дисхармонични произведения. Така създалият се ритъм подчертава страховете на главния персонаж – детето, което сменя сексуалната си ориентация.
Музикалната интермедия на анимацията „Бетховен в Париж“ също следва принципа на полифоничността.
Композиторът Ефемия Фард работи с музиката и фоли ефектите, създавайки симбиоза между звук и анимационно изображение.
Музикалните картини и в двата филма не просто се възползват от звученето на изчистените музикални теми, а създават лайтмотива, като начин за разпознаване на персонажа.
Музикалните анимационни филми, бяха представени пред академичните среди в НБУ. Копие от двата филма ще се съхранява в Българска национална филмотека.
Рекламната стратегия на двата филма е изцяло насочена, освен популяризацията с медийните партньори и към онлайн промотиране – чрез излъчване на тийзър, трейлър, мейкинг на филмите, текстови послания, снимки и видеа.
Автори: адв. Ефемия Фард и д-р М. Ескандари Фард - Араш