7 отличителни черти на творческата личност
Всеки може да изгради и усъвършенства креативния си дух, но е факт, че свежите идеи идват по-лесно при едни, отколкото при други. Проучване на изследователи от Норвегия съветва да следите за няколко отличителни черти, по които ще разпознаете творческите личности.
Лидерът на научния екип проф. Ойвинд Мартинсен от Норвежката бизнес школа събрал група от художници, музиканти и криейтив маркетинг специалисти и ги сравнил с контролна група, съставена от мениджъри и други професионалисти, чиято работа е по-малко свързана с творческите решения и визия. Оказало се, че членовете на „артистичната група” се отличават от останалите със 7 основни черти. Кои са те?
Асоциативна нагласа: Бурно въображение, игрив характер, богат набор от свежи идеи, способност да се отдава напълно на работата, лесно се плъзга между фактите и измислицата.
Нужда от оригиналност: Ненавижда правилата и общоприетите форми и се бунтува срещу тях. Революционно настроен заради вътрешната необходимост да прави нещо, което никой не е правил досега.
Мотивация: Изпитва необходимост да постига високи резултати, ориентиран е към целите, има иновативен подход и подхожда към трудните въпроси с невероятна издръжливост на духа.
Амбиция: Има нужда да бъде влиятелен в групата и обществото си, да привлича внимание и да получава признание за работата си.
Гъвкавост: Умее да гледа на проблемите под различни, изненадващи ъгли и да измисля оптимални и оригинални решения.
Ниска емоционална стабилност: Често изпитва негативни емоции, настроенията му се менят по-често от обичайното, крехка самоувереност.
Лоши социални умения: Обикновено не се замисля много за другите, инат е и непрекъснато намира грешки и пропуски в идеите и хората около себе си.
Както виждате, някои от тези характеристики са положителни (например мотивацията) или неутрални (асоциативната нагласа). Други обаче не звучат толкова привлекателно.
„Креативните хора не винаги са толкова практични и ориентирани към стабилни резултати, колкото другите”, отбелязва Мартинсен. Съветът на учения е, че когато един работодател иска да влее творческа кръв в екипа си, „е разумно да се направи анализ на позицията, за да се оцени значението на креативността спрямо способността за сътрудничество и нуждата от нея”.