Ако ви се налага да пътувате през лятото с автомобил от Бургас до Слънчев бряг, трябва да се въоръжите с много нерви, мощен климатик и три часа време. Толкова е необходимо, за да преминете смешните 30 километра от морския град до курорта. Трябва да се въоръжите и с поне два литра минерална вода, която е жизнено необходима, за да избегнете топлинен удар, докато висите часове на пътя под жежко слънце и 40-градусова жега. Не забравяйте да напълните догоре и радиатора, в противен случай рискувате да прегреете двигателя, докато пълзите с 5 километра в час.
Всеки, който е минавал по трасето в пика на сезона, е изпитвал на гърба си пътния ад до курорта. А потърпевшите са милиони - като се започне от туристите и се стигне до работници, доставчици и обикновени граждани, които живеят в региона и на които често се налага да пътуват от курортите до Бургас, пише &quot;Стандарт&quot;.&nbsp;<br /> <br /> Проблемът идва от 15 километра отсечка, в която пътят е само с две ленти. Тясното шосе не може да поеме огромния трафик и се превръща в истински бич за шофьорите. По старото платно се образуват гигантски километрични опашки. Понякога се налага пътуващите да висят с часове на едно място без да помръднат и сантиметър. Погледнат от високо, пътят от Бургас до Слънчев бряг прилича на гигантски паркинг със змиевидна форма. <br /> <br /> Милионите туристи, които пристигат на летище Бургас изобщо не подозират какво ги очаква. Доброто им настроение се изпарява само минута, след като се качат в автобусите и поемат към курорта. <br /> <br /> От летището започва разкошен път с четири ленти, но само 4 километра след Сарафово удобното трасе свършва и започва тясното двулентово шосе. Малко кръгло островче, насипано с чакъл и опасано с поне десетина пътни знака обозначава границата на безпроблемното движение. Следващите 15 километра до разклона за Равда, колите пълзят в зверско задръстване. Разстоянието се изминава на схемата &quot;газ - спирачка&quot; на всеки 2 минути. <br /> <br /> Двете страни на пътя са осеяни с десетки знаци, които предупреждават, че изпреварването е строго забранено. На практика табелите са съвсем излишни, като се има предвид, че и двете ленти са задръстени и единственият начин да изпревариш е да прелетиш с реактивен двигател. Това обаче не е най-лошото. <br /> <br /> Поредната неприятна изненада идва на разклона за Поморие, където през лятото се образува нещо като постоянна тапа. Ако сте решили по някаква причина да излезете от града на солта, ще трябва да почакате поне час, за да се включите в движението към Слънчев бряг или Бургас. Това е една от най-критичните точки, където катастрофите не са рядкост. Два километра по-на север, където е вторият изход от Поморие, положението е абсолютно същото. През летния сезон тапата стига чак до Ахелой, където ситуацията вече добива истеричен вид. <br /> <br /> Километричните задръствания на входа на градчето са обичайна денонощна гледка. Целият трафик минава точно през центъра на Ахелой, което къса нервите на всички. Пешеходци и шофьори си разменят цветущи псувни, свистят спирачки, свирят клаксони. Туристи по бански костюми и с плажни чадъри под мишница притичват на зиг-заг между задръстения с коли път. Майки с бебешки колички с часове ръкомахат в неуспешни опити да преминат от единия на другия тротоар, потънали в задушливи облаци от бензинова пушилка и прахоляк. Отсечката, минаваща през Ахелой е мястото с най-много катастрофи и жертви. За изграждането на обходен път се говори от 20 години, но до момента той все още е само идея. <br /> <br /> Кметът на Поморие Иван Алексиев с болка говори за проблема, от който страда и неговата община. &quot;Повече не може да се чака, този проблем трябва да се реши светкавично, защото положението е нетърпимо. Важно е да има хубав, нормален път не само за региона, но и за държавата, ако щете - чисто имиджово. Защото инфраструктурата е лицето на морския туризъм в България. То е направо смешно - от София до Бургас се стига за три часа, а от Бургас до Слънчев бряг за още толкова&quot;, казва градоначалникът.<br /> <br /> През зимата ситуацията не е по-различна. задръствания няма, на за сметка на по тясното шосе зеят дупки като кратери. Колите, минаващи от там излизат като след дълъг офроуд в планината - кални до стъклата.<br /> Проектът за разширението на пътя стартира през 2012 година. Изграден бе около 15 километра четирилентов път от Слънчев бряг до Равда, след което проектът бе пратен дълбоко във фризера и остана замразен цели 4 години. <br /> <br /> В момента държавата и трите морски общини - Несебър, Бургас и Поморие се опитват с общи усилия да дадат рестарт за довършването на пътя. Това очевидно няма да се случи до края на годината и предстоящия туристически сезон отново ще премине в километрични задръствания.<br /> <br /> &quot;Работим усилено и правим всичко възможно нещата да се случат по-бързо. Що се касае до отсечката, която минава през община Поморие, условно сме разделили проекта на две части. Едната е изграждане на обхода край Поморие, втората на обхода извън Ахелой. В момента вече текат отчуждителните процедури за Ахелой. Там трасето е одобрено, уточнени са и терените през които ще минава. 471 собственици на частни земеделски земи ще бъдат обезщетени. Издадена е и заповед от областния управител на Бургас за започване на отчуждителните процедури. В момента изчакваме да минат законовите срокове за обжалване. Проектът е приоритет на държавата, но ние като община сме пряко заинтересовани и помагаме с всички сили. Непрекъснато организираме срещи с хората, разясняваме че не е добре да се обжалва, защото процедурата ще се проточи във времето. За втория обход край Поморие преди дни премина общественото обсъждане, представена бе и оценката за въздействие на околната среда. Сега чакаме заповедта на областна управа за отчуждаване&quot;, обясни кметът на Поморие Иван Алексиев.<br /> <br /> В момента текат отчуждителни процедури и в община Несебър.<br /> <br /> <strong>Ремонтът повече не търпи отлагане</strong><br /> <br /> Елена Иванова, председател на съюза на собствениците в Слънчев бряг<br /> <br /> Пътят Бургас-Слънчев бряг е проблем, който не търпи повече никакво отлагане. През 2012 г. бе поставено началото на този изключително важен проект и започна разширяването на трасето. И действително бе изграден четирилентов път, но само от Слънчев бряг до Равда. След това проектът бе дълбоко замразен и така до днес. Разширението на пътя в останалата му част трябва да се случи във възможно най-кратки срокове, защото това е от изключителна важност за морския туризъм, за приходите в държавната хазна и в бюджета на морските общини. Важно е за стотиците хиляди жители и работници, които изкарват прехраната си по южното Черноморие. Срамно е в 21-ви век да се оправдаваме защо нямаме нормален път от летището до най-големия морски курорт. Срамно е да обясняваме на туристите защо след като са долетели за 2 часа от Германия, трябва да пътуват още толкова време разстояние от 30 км. Всички ние полагаме огромни усилия да доведем тези хора, да напълним курортите, а когато пристигнат какво им предлагаме?! Пътуването от Слънчев бряг до Бургас и обратно през лятото е наистина кошмарно. Опашките от коли са километрични, тапите са ужасни - колите буквално пъплят. На пътя е истински ад. Да не говорим за хилядите работници, които са принудени два пъти на ден да изминават това разстояние и работното им време се увеличава с няколко часа, които прекарват на пътя.<br /> <br /> <strong>Ще загубим сезона, ако няма решение</strong><br /> <br /> Иван Алексиев, кмет на Поморие<br /> <br /> Разширението на пътя Бургас-Слънчев бряг е от изключителна важност за целия регион, а и не само за него. Проектът е важен за бизнеса, за държавата и икономиката ни като цяло, тъй като е част от инфраструктурата, която обезпечава туризма. Интересът на туристите към Поморие, Несебър, Слънчев бряг е много голям, но когато пристигнат и видят хората какво става и как се пътува, едва ли повече ще дойдат. Да не говорим, че тежкия автотрафик и дългото пътуване правят една антиреклама. Не трябва да забравяме, че туризмът е с най-голям процент от дела на икономиката ни и осигурява основните приходи. В момента наблюдаваме силно повишен интерес от страна на руснаците. Очаква се 30 % ръст на туристите през следващия сезон и този проблем трябва да бъде решен. Как си представяте - туристите летят за два часа от Франция, Германия до летище Бургас, а след това им трябват 3 часа, за да стигнат до Слънчев бряг. В пика на сезона на пътят е истински ад. 40-50 минути се пътува само от Ахелой до Несебър. Проблемът не е само за туристите, а също и за работниците, за доставчиците, които ежедневно пътуват с бусове и камиони и трябва да зареждат заведения, хотели и магазини. Изключително належащо е и да се направи и обходният път, който да заобикаля Ахелой. Автомобилите, които излизат от града, буквално стоят с часове по пресечките и не могат да се включат в движението. Туристите, които почиват в Ахелой не могат с часове да пресекат платното, за да отидат до плажа. Да не говорим, че опашките от коли започват от Ахелой и стигат до Поморие.<br /> <br /> <strong>Три общини работим за финализиране на проекта<br /> </strong><br /> Николай Димитров, кмет на Несебър<br /> <br /> Час по-скоро трябва да се довърши разширението на пътя Бургас-Слънчев бряг. Това е много важно и неотложно, ако искаме да продължим да развиваме туризъм и то добър туризъм. Хиляди души работят през лятото в Слънчев бряг, Несебър, Равда и останалите курорти. Много от тях пътуват и прекарват часове на пътя. Трите общини Бургас, Поморие и Несебър сме се обединили и активно работим по въпроса, партнираме на държавата и помагаме с каквото можем процедурите по отчуждаването на парцелите да минат възможно най-бързо. В момента вече вървят процедури по отчуждаване, подготвят се и парцеларните планове. /БЛИЦ<br />