Новый Уренгой, Сибир. Градче (за мащабите на Русия), разположено над 400 метра дебел вечен лед, eдва на 60 км от Северния полярен кръг, с приказно северно сияние и бели нощи през лятото. В обичайния случай то би било сред топтуристическите дестинации в света.
До ден днешен обаче в него не е стъпвал нито един турист, нито пък ще стъпи в следващите стотина години. Защото Новый Уренгой е газовата столица на Русия. В града са базирани двете най-големи газодобивни компании на &bdquo;Газпром&rdquo; - &bdquo;Газпром добыча Уренгой&rdquo; и &bdquo;Газпром добыча Ямбург&rdquo;, които дават две трети от синьото гориво в групата на газовия гигант. Всъщност, ако преди 40 г. там не беше открит газ, градът никога нямаше да е съществувал.<br /> <br /> Но Новый Уренгой съвсем не е затворен само за любителите на силни изживявания, какъвто е вледеняващият студ на Крайния север. От края на 2012 г. дори самите руснаци трябва да си вадят визи, за да влязат. Ако нямат покана от роднина или от работодател, това просто няма как да стане.<br /> <br /> Затварянето на града е станало след искане на местните власти, които отчели 64% ръст на престъпността заради наплива към газовата столицата. Другата причина е навлизането на екстремистки организации.<br /> <br /> <strong>Сняг, сняг и само сняг</strong><br /> <br /> Това е първото, а и може би единственото проявление на природата, което човек може да види от високо, приземявайки се в Новый Уренгой, ако му се случи да попадне там между октомври и юни. Зимата в газовото градче продължава 284 дни. Дни, в които температурите рядко прехвърлят минус 20 градуса средно. А за истински студ местните жители започват да говорят, когато живакът падне под минус 30, а понякога и на - 45 градуса. Разбира се, &bdquo;полъхът&rdquo; от Северния ледовит океан докарва усещането по 2 надолу. При такива ниски температури училищата излизат в принудителна ваканция, затварят дори някои от учрежденията.<br /> <br /> Друго сериозно изпитание през зимата е късият ден &ndash; едва 1,5-2 часа. За най-кратко слънцето се появява в деня на зимното слънцестоене &ndash; само за 1 час и 5 минути. Може би всичко това се компенсира от части от красотата на северното сияние, което може да се наблюдава при много ниски температури. Ако някой ден там все пак могат да кацнат туристи, е добре да се приготвят за малко по-твърдо приземяване заради огромните бетонни блокове, от които e направена пистата. Очевидно асфалтът не издържа на сибирските студове.<br /> <br /> Местният аеропорт изглежда малък дори за нас, българите, но за сметка на това е доста оборотен. Само полетите от Москва са между 3 и 5 ежедневно, а освен това летището посреща самолети от Санкт Петербург, Тюмен, Салехард (столицата на Ямало-ненецкия автономен окръг).<br /> <br /> И ако някой си мисли, че заради вечните ледове и снега ще трябва да продължи до града с еленски впряг, се лъже жестоко. Макар че повечето от жителите се придвижват със собствени коли (повечето западни марки), има и градски транспорт, при това доста редовен.<br /> Една от местните забележителности са имената на улиците. Първото шосе в Новый Уренгой се казва &bdquo;Оптимист&rdquo;. И няма как иначе да е, защото само истински оптимисти могат да се заселят и да живеят при тези тежки условия, обясняват местните. Една от централните улици пък е &bdquo;Ленинградска&rdquo;. Правилото е &ndash; откъдето са били нейните строители, така е наречена и улицата. Между другото това може би са едни от най-скъпите шосета, защото и последният кубик асфалт, който е налят в тях, е донесен отдалеч.<br /> <br /> В Новый Уренгой се произвежда само газ. И точка.&nbsp;Придвижването в града с кола е лесно и бързо. Не че изобщо няма задръствания, но те могат да се сравнят с нещо като неделна тапа на бул. &bdquo;България&rdquo; в София или най-много със съботна такава. Пиковите часове са сутрин от 7 до 9 часа и вечер около 18 часа, когато свършва работният ден.<br /> <br /> Едно от най-свежите неща в белия пейзаж на руската газова столица това са сградите. Всички те &ndash; по-стари или чисто нови, са боядисани в свежи цветове &ndash; синьо, жълто, оранжево. Целта е да заместят липсващото слънце и да внесат идея живот в белотата. Повечето приличат досущ на общежития и са на максимум 8-9 етажа. По прозорците на по-старите блокове се виждат старите дървени дограми като у нас, само че в още по-лошо състояние заради тежките климатични условия. Тераси не липсват, но където ги има, до една са остъклени. В най-новите сгради пък те са остъклени, но по проект. За старите панелки има програма за саниране и повечето от тях вече са подготвени за рехабилитацията, но се чакат по-топлите месеци.<br /> <br /> Устройството на града е такова, че няколко сгради съставят миникомплексче. И по правило в средата му са разположени детските градини, така че сградите да ги пазят от суровия северен вятър. Логично всеки от тези миникомплекси е снабден с училище, детска градина, аптека и супермаркет.<br /> <br /> Единствените здания с по-разчупена архитектура, са тези на газовите и нефтените компании, спортните и културните центрове, както и появилите се преди няколко години търговски центрове.<br /> <br /> И отвън, и отвътре сградите са по-скоро практични, отколкото луксозни. Но и в тях важи правилото &ndash; всичко се боядисва в много свежи цветове, а живи цветя в саксии има навсякъде. И ако навън е кански студ, то вътре в тях е истинска жега. Така че за несвикналия с условията чужденец е истинско изпитание да се облече подходящо за огромната разлика между температурата навън и вътре.<br /> <br /> Макар и Краен север градът изобщо не може да се оплаче от лоши комуникации. Мобилните телефони имат перфектен обхват, а интернетът в местните хотели е по-добър дори от връзката в някои от московските.