След като в поредица от материали вестник „ШОУ” разнищва драмата с милионите на сдружението за авторски права „Профон” във фалиралата КТБ и въпроса защо тези пари не са били раздадени на правоносителите изпълнители, ползватели и продуценти на музикални произведения, последва един показен хепънинг пред парламента от „Музикаутор” и БМА. Както и заплахи към нашия репортер Надежда Ненова от страна на двамата от активните „играчи” във всички организации - Калин Вельов и Васил Гюров. „Редовите” музиканти обаче взеха да се усещат, че са били лъгани в продължение на години от „презентаторите” си, и ни препратиха едно писмо, което шокира!
<br /> Отвореното писмо е написано от мониторинговата фирма &bdquo;NEW MEDIA LAB&rdquo; ЕООД и е адресирано до министъра на културата, сдружението на композиторите, авторите на музика и музикалните издатели, всички членове на &bdquo;Музикаутор&rdquo; и &bdquo;Профон&rdquo;, Българската музикална асоциация, Асоциацията на българските радио и телевизионни оператори, Съюза на българските композитори, Съюза на българските писатели, Съюза на артистите и пр. Когато обаче се обадихме да попитаме за подробности по повод съдържанието му, самите му автори ни попитаха откъде накъде знаем за това писмо и че те не искали то да придобива публичност през медиите, независимо че са го озаглавили &bdquo;Отворено писмо&rdquo;. Все пак Лина Митова от фирма &bdquo;NEW MEDIA LAB&rdquo; ни отговори, че ставало въпрос за &bdquo;принципни проблеми на мониторинговата фирма при осъществяване на медийния мониторинг на излъчени музика и реклами в българския ефир&rdquo;, и по-конкретно имали затруднения с... &bdquo;Музикаутор&rdquo;. &bdquo;С &bdquo;Профон&rdquo; работим добре&rdquo;, каза Митова. <br /> <br /> На какво обръщат внимание от &bdquo;NEW MEDIA LAB&rdquo; в писмото до Министерството на културата? Те молят за упражняване на контрол по отношение на &bdquo;Музикаутор&rdquo; заради едностранно прекратен договор с тях от страна на сдружението за авторски права. Това било направено, цитираме, &bdquo;без предизвестие и в нарушение на всички законови разпоредби и етични правила&rdquo;. По-нататък пише в прав текст: &bdquo;Слага се край на всякаква прозрачност относно дейността на тази организация и без знанието на членовете на &bdquo;Музикаутор&rdquo;. <br /> <br /> От &bdquo;NEW MEDIA LAB&rdquo; разясняват, че преустановяването на мониторинговите им услуги щяло да доведе до пълно затъмнение по отношение на претендираните от ползвателите на музика възнаграждения, на разпределението на средствата от приходи на членовете на сдружението, както и на изготвянето на ежегодните финансови отчети, които са задължителни. &bdquo;Музикаутор&rdquo; от известно време насам отказвали достъп на &bdquo;NEW MEDIA LAB&rdquo; до протоколите от заседанията на УС на сдружението. <br /> <br /> Едва сега от писмото става ясно, че прекратените с днешна дата договорни отношения били създадени още през 2010-а година, а от юни 2013 г. по инициатива на &bdquo;Музикаутор&rdquo; стартирали съвместни с &bdquo;Профон&rdquo; дългосрочни договори, &bdquo;при комплексно по-добри условия за ДВЕТЕ дружества&rdquo;. И така става ясно, че, макар никой до днес да не е чувал за това сътрудничество, то е процъфтявало безоблачно в продължение на цели 4 години. До ноември миналата година. &bdquo;NEW MEDIA LAB&rdquo; очевидно вече са наясно, че губят като свой клиент &bdquo;Музикаутор&rdquo; и искат от министерството, цитираме: &bdquo;спешна проверка и изискване на информация на/за дейността на сдружението, свързана конкретно с дейността по определяне на обема от начисляване и събиране на приходи, методика за разпределяне на приходите и възможността това да се случва без мониторингови услуги&rdquo;. &bdquo;При подобна ситуация - подчертава се в писмото - е редно именно министърът на културата да извърши необходимите проверки, за да защити <br /> <br /> <strong>организация, създадена да подпомага автори творци, а не да финансира частни интереси&rdquo;</strong><br /> <br /> Правилно, само дето едва сега, с отказа на &bdquo;Музикаутор&rdquo;, се появява и тази загриженост за прозрачност, коментират хора от арт гилдията. Писмото е подписано от изпълнителния директор на българското представителство на &bdquo;NEW MEDIA LAB&rdquo; Константин Куситасев. <br /> <br /> От софийския офис обаче не искат тяхното писмо да се свързва с описаните в медиите скандали, свързани с &bdquo;Музикаутор&rdquo; и &bdquo;Профон&rdquo;. Няма спор, че в нормалните държави медийният мониторинг е експертна и сложна технологична дейност и от отговорното отношение към нея зависят приходите на автори, изпълнители, музикални дейци, артисти и пр. Но как стоят нещата у нас? Обектите, които ползват музика при реализиране на платени стоки и услуги, са задължени от закона за авторско право и сродните му права да плащат за нея. Плащащите за музика най-общо са два типа &ndash; радио- и тв канали, които, заедно с плащането, отчитат и конкретно излъчваните творби. Затова и тези плащания се наричат поименни. Те не подлежат на преразпределяне &ndash; дължат се и трябва да се изплатят на конкретните правоносители - автори на музиката, текста, аранжимента, артист изпълнителя и музикалния продуцент на първия запис на конкретната творба. Това означава, че всяка една от трите авторскоправни организации в музиката &ndash; &bdquo;Музикаутор&rdquo;, &bdquo;Профон&rdquo; и ЕАЗИПА, събрали такива плащания, задържат само частта за своите членове, а останалите суми трябва да привеждат на другите 2 организации. Трите дружества дължат полагаемата им се част и на всички колеги, които не членуват в тях. Какво и колко получават, е друг въпрос, и музикантите вече се надигат на бунт. <br /> <br /> <br /> <br /> <span style="color: #800000"><span style="font-size: small"><strong>Здравка Сиракова от ЕАЗИПА: </strong></span></span><span style="font-size: small"><strong><br /> Не звучи бг-музика, защото това е неизгодно на чуждестранните гиганти и лица като Армутлиева</strong></span><br /> <hr /> <br /> &bdquo;В България, където, за разлика от Европа и света, близо 90% от задължените по закон търговски обекти продължават да не плащат за ползваната музика, членовете на ЕАЗИПА са решили, че няма да се харчат пари за мониторинг. ЕАЗИПА, от стартиране на дейността си през 2008-а кани ежегодно &bdquo;Музикаутор&rdquo; и &bdquo;Профон&rdquo; да извършим преразпределяне на плащанията, което те отказват. Така че аз питам във връзка с този мониторинг, за който е плащано: с какво право ръководството на &bdquo;Музикаутор&rdquo; е харчило парите на членовете на ЕАЗИПА, дължими и събираеми по закон за последните 5 години, за мониторинг за който не само не са им дали разрешение, но са забранили?! Целият постъпващ в сдруженията капитал е на членовете и не ръководството може да се разпорежда с него, а само членовете, чрез Общото събрание. <br /> <br /> Налага се да задам и втори въпрос: С какво право ръководството на &bdquo;Музикаутор&rdquo; е похарчило, както стана ясно, 250 000 лв. за инициатива на Българска музикална асоциация, след като членовете на ЕАЗИПА не са й дали разрешение?! <br /> <br /> И трети въпрос: Какви са причините &bdquo;Музикаутор&rdquo; да &bdquo;припознае&ldquo; като &bdquo;своя&ldquo; тази новосъздадена организация, след като в България има три творчески съюза в музиката?! <br /> <br /> Точно поради подобни неудобни въпроси, които задават членовете на ЕАЗИПА, тя е неудобна организация за ръководството и на &bdquo;Музикаутор&rdquo;, и на &bdquo;Профон&rdquo;. Както и за директора на &bdquo;Авторско право и сродни права&ldquo; Георги Дамянов &ndash; специализираната структура на надзорния орган - Министерството на културата, имаща правото и задължението да предлага санкции за нарушители на Закона. Какви мерки е предприел г-н Дамянов, питам, по повод милионите, събрани от обектите-ползватели от &bdquo;Профон&rdquo; за сродни права, неизплащани с години?! Това е грубо нарушение на ЗАПСП от страна на ръководството на &bdquo;Профон&rdquo;, при това в нечувани за музикалния сектор у нас размери! И това не е въпрос, засягащ само музикантите, защото ако със средства от бюджета се осигурява около 30% от достъпа на обществото до музика, останалите 70% осигуряват правоимащите на свободна практика. <br /> <br /> По темата за мониторинга мога да задам и един &bdquo;свързан&rdquo; въпрос: Защо не звучи българска музика?! &ndash; Отговорът е прост: защото на лицензираните представители на чуждестранните музикални гиганти, зад които стоят лица като Армутлиева, това е НЕИЗГОДНО&rdquo;, заяви пред наш репортер Сиракова. <br /> <br /> <br /> <br /> <span style="font-size: small"><strong>Никое от трите сдружения не се поинтересува от скандално откраднатия от Александър Сано албум на Димитър Колев-Назар<br /> </strong></span><hr /> <br /> През септември миналата година към нас се обърна певецът Димитър Колев-Назар, когото фирмата на Александър Сано &quot;Силвърнойз&quot; ООД ограбила по безпардонен начин, продавайки албума му &quot;Балканска душа&quot;, представяйки се за притежател на правата на &quot;популярния сръбски певец Чочо&quot;. Чочо всъщност бил псевдоним на... Митко. &bdquo; На всичкото отгоре KVZ Music ме изкарват мене нарушител и ми трият песента!?!&rdquo;, изплака пред нас той. Запитахме самия Александър Сано какво ще отговори на това, а той ни писа, че бил пратил запитване до офиса в Белград. /?/ Оттам-насетне си затрая и дори не си е направил труда да се извини на Димитър Колев-Назар за гафа и... кражбата.<br /> <br /> Дори само от този случай, станал публичен, става ясно, че при три сдружения за авторски права, нито едно не прояви интерес да защити авторското право на певеца!?! А, както се оказа, не става въпрос за единичен случай. <br /> <br /> От дни към министерството се е запътила за съдействие и мониторинговата фирма &bdquo;NEW MEDIA LAB&rdquo;. Тя, както разбрахме, преди години си е сключвала договори с &bdquo;Музикаутор&rdquo; и &bdquo;Профон&rdquo;, без да пита министерството, но днес го търси за съдействие, защото едното от дружествата вече не ще услугите й&hellip; Така че, колкото и да ни уверяват от &bdquo;NEW MEDIA LAB&rdquo; , че радуват за принципа при искането им за проверка на &bdquo;Музикаутор&rdquo;, малко намирисва на отмъщение заради прекратения договор. Иначе, проверка е наложителна, но по други &bdquo;принципни&rdquo; причини. На 28 януари &ldquo;Профон&rdquo; и &bdquo;Музикаутор&rdquo; излязоха с отворено писмо, в което се обявяват за единствено законните представители на творците от музикалния бранш, а ЕАЗИПА &bdquo;незаконно продавала тяхната музика и печелела от това&rdquo;. <br /> <br /> <br /> <strong>Подготви: Еми МАРИЯНСКА </strong><br />