На 14 април 1927 г. слиза от конвейера на новия завод в шведския град Гьотеборг първият сериен автомобил на компанията „Волво” (Volvo) и денят е считан за неин рожден ден.
В основата на основаването на тази световно известна компания стоят двамата способни инженери Асар Габриелсон и Густаф Ларсон, работещи тогава в концерна SKF в производството на лагери.<br /> <br /> Според легендата в една лятна вечер на 1924 г., седейки в стокхолмския ресторант Sturehof на чаша бира, двамата млади мъже решават да произвеждат автомобили. Веднага един от тях предлага и названието му Volvo от латинския глагол volvere, означаващ &bdquo;въртя се&rdquo;.<br /> <br /> Отначало &bdquo;Волво&rdquo; е създадена като дъщерна компания към SKF, доколкото получава от концерна покровителство и финансова подкрепа. А Габриелсон и Ларсон се заемат с разработката на първия автомобил, който да е приспособен към пътните условия и климат на Швеция.<br /> <br /> През 1926 г. е изготвен прототипът. На 14 април следващата година от конвейра слиза серийният автомобил OV-4. Това е началото на нова епоха в шведската индустриална история.<br /> <br /> Веднага е създаден и фирменият знак на компанията - &bdquo;символът на Марс&rdquo; &ndash; кръг с изходяща стрела, като символ на единството, завършеността и стремеж към съвършенство, който досега гордо се разполага в центъра на радиаторната решетка.<br /> <br /> Този първи сериен автомобил, ласкаво наричан &bdquo;Якоб&rdquo;, е оборудван с 4-цилиндров двигател (1,9 литра) с мощност 28 к.с. Проектиран е по американски дизайн с мощно шаси и независимо окачване с дълги ресори отпред и отзад. Максималната скорост на автомобила е 90 км/час. В началото на производството OV-4 е предлаган с открито купе на цена 4800 шведски крони, а вариантът PV-4 е седан и струва 5800 крони.<br /> <br /> Марката отначало е позиционирана като автомобил за богати хора. Поради това един от първите модели е снабден с 16-цилиндров двигател. Още от началото се налага базовата концепция и генерална линия в развитието на фирмата &ndash; сигурност, високо качество и надеждност на автомобила и неговите части, произведени на конвейр.<br /> <br /> Скоро след това последва създаване на обширно семейство от товарни машини. През 1928 г. компанията произвежда своя първи камион. Малко по-късно от поточните линии слизат и първите автобуси.<br /> <br /> През 1935 г. компанията придобива пълна независимост от SKF. Втората световна война практически не повлиява на дейността на &bdquo;Волво&rdquo;. След войната в производствената програма влизат военни машини. От 1944 г. започва използването на предното трислойно стъкло.<br /> <br /> В средата на 1950-те години настъпва разцветът на компанията, като от 1956 г. стартира експортът в САЩ. Продължена е линията във фирмената политика за сигурност на автомобила.<br /> <br /> Важно е да се отбележи, че през тези години във Volvo работи Нилс Ивар Болин, автор на триточковото закрепване на осигурителните ремъци - през 1957 г. моделите Volvo PV444 и P120 Amazon първи в света са снабдени с тези елементи, въведени като стандарт още през 1959 г.<br /> <br /> Именно екип от дизайнери на &bdquo;Волво&rdquo; изобретява концепциите safety cage и crumple zone, при които пътниците са предпазени от здрава клетка около тях, а енергията от удара при катастрофа се абсорбира от елементите около клетката. В средата на осемдесетте компанията първа въвежда отзад горната стоп светлина. А през 1990 г. за встроената детска седалка и триточковите осигурителни ремъци към тях във Великобритания Volvo е наградена с Приза на принц Майкъл и Автомоторния клуб.<br /> <br /> През 2004 г. &bdquo;Волво&rdquo; представя системата BLIS, която информира водача за наличие на превозно средство в мъртвата зона на огледалата му. От същата година всички автомобили на Волво се продават със система за включени фарове през деня.<br /> <br /> /По материали в интернет/<br /> <br />