На 19 април 1970 г. от монтажния конвейер на Волжския автомобилен завод (ВАЗ) италианският шеф-инструктор Бенито Гуидо Савоини сваля първия автомобил ВАЗ-2101 „Жигули”, наричан от руснаците простичко „копейката”. Впоследствие поредицата модели са преименувани на „Лада”.
Заводът е построен за лицензно производство на италиански Фиат-124, който само 4 г. преди това (1966 г.) печели приза &bdquo;Автомобил на годината за Европа&rdquo;. Затова в момента на производство ВАЗ-2101 става най-комфортният в своя клас в СССР, един от най-съвременните и надеждни съветски автомобили, чието притежаване се превръща в признак на благополучие.<br /> <br /> Италианските и руските конструктори обаче адаптират &bdquo;жигулата&rdquo; към руските условия и пътища. Направени са общо 800 изменения: увеличен е просветът от пътя до дъното, усилени са окачването и каросерията, задните дискови спирачки са заменени с барабанни като по-устойчиви на замърсяване и по-издръжливи, добавен е &bdquo;крив стартер&ldquo;. Отвън отляво се появява огледало за обратно виждане. Изменена е конструкцията на двигателя: разпределителният вал е пренесен в главата, увеличено е разстоянието между цилиндрите. Масата на автомобила е увеличена с 90 кг.<br /> <br /> Автомобилът се оказва малък шедьовър. За произвеждането на &bdquo;жигулата&ldquo; през 1972 г. на ВАЗ е връчена международната награда &bdquo;Златен Меркурий&ldquo; &ndash; своеобразен &bdquo;Оскар&rdquo; на европейската търговия.<br /> <br /> Още първите изпитания показват, че ВАЗ-2101 се нуждае от капитален ремонт далеч след 100 000 км пробег. Нито преди това, нито след първата &bdquo;жигула&rdquo; в завода не е създаден такъв дълговечен автомобил. И досега в България може да се срещнат по пътищата ВАЗ-2101 &ndash; над 40 г. след купуването им.<br /> <br /> Според професионални автомобилисти причината за успеха е проста: те са произведени под надзора на италианците, но когато те си заминават, следващите модели коли и технологията за производството им са дело изключително на заводските конструктори. Тогава за сетен път става ясно, че руснаците могат да произвеждат качествено само военна техника.<br /> <br /> За времето на производството (от 1970 до 1984 г.) ВАЗ е произвел повече от 2,5 млн. &bdquo;жигули&rdquo;.<br /> <em><br /> /По материали в интернет/</em><br /> <br />