Първите шест месеца на 2013-а не бяха добри за Peugeot. Обявяването на планираното затваряне на завода в Олни, последвалото закриване на 8000 работни места, приключването на престижната програма за състезанията по издръжливост. Добрите истории, които PR отделът можеше да разказва, бяха свършили.
Но за радост в едно малко ъгълче на фирмата един мъж, наречен Бруно, имаше план. &bdquo;Нуждаем се от проект, който да е евтин, бърз за изпълнение и да предизвика максимално медийно отразяване, за да покаже, че ние оставаме в моторния спорт, обясни шефът на Peugeot Sport Бруно Фамин. <br /> <br /> Максим Пика пое поста на управляващ директор през 2012-а и аз му казах, че ще бъде добре да отидем към Пайкс Пийк.&rdquo;Ах, да, Пийк. За неосведомените - Пайкс Пийк е ежегодно катерене на връх по обикновен планински път, който пълзи по склонове в Колорадо. И Peugeot има история в това състезание: Ари Ватанен и Роби Унсер взеха две титли през 1988 и 1989 г. в зашеметяващото Peugeot 405 T16 GR. <br /> <br /> Подвигът е документиран в известния филм Climb Dance, където Ватанен режеше през фибите, обираше скалите и равнодушно пазеше очите си с ръка от слънцето, докато се плъзгаше странично през прахоляка.Настроен за повторение, Фамен се обърна към Жил Видал, директор на дизайна на Peugeot, който пък поиска от един от дизайнерите да използва 208, актуалния фирмен продукт &ndash; като го пресътвори в кола, която може да се справи с това специфично изпитание. Роди се 208 T16. <br /> <br /> Ракета, суперспециализирана за високопланинско катерене ,с 875 к.с. и тегло от 875 кг. Черупка на градска кола, напълнена с модифицирана версия на турбинирания 3,2 л. V6, кормило, спирачки, окачване и масивен двуметров заден дифузьор от програмата Peugeot 908 Le Mans. <br /> <br /> Един от <i>най-вдъхновяващите примери за вътрешнобрандово пиратство </i>показвани някога. Но това не беше всичко. За да се максимализира толкова необходимата публичност, Peugeot направи сделка с Red Bull - френската фирма доставя колата, докато фирмата за енергийни напитки ще използва нейните умения в PR, за да развълнува света. Тук се криеше и уловката. Red Bull си имаха набелязан пилот. Името му е Себастиан Льоб, деветкратен световен шампион във WRC. Peugeot, предполага се, са се колебали няколко милисекунди. Резултатът е бил очакван, размерът на победата - безпрецедентен. <br /> <br /> Малкото Peugeot беше толкова бързо, че хеликоптерът на Red Bull не можеше да го следва. Льоб не подобри рекорда на &bdquo;Пайкс Пийк&rdquo;, той просто го заличи, като свърши за 8:13.878, което е равносилно на средна скорост 145,69 км/ч на 19,3-километрова отсечка със 156 завоя и изкачване 1440 м. Той смъкна 92 секунди от рекорда на Райс Милън. Цели 16% по-бърз. Това изпрати моторния свят в малка еуфория.Нуждаехме се от пилот. <br /> <br /> Не всеки може да влезе в четириколесна бомба като тази и да я пробва до границите й. За щастие ние познавахме един, който го може &ndash; любимия рали пилот на TG Крис Мийк. Той влезе в гаража спортно облечен и обут и веднага направи бързо сканиране на колата. Точно в 9,30 ч почти оглушителният звук от двигател изригна от едно анархистично, безпорядъчно ехо от студените тухлени стени на гаража. Колата внимателно излезе от гаража с разработващия пилот на Peugeot Грегори Жилвер зад волана.<br /> <br /> Беше в конфигурация за тестове на Мон Венту &ndash; различна от настройките за &bdquo;Пайкс Пий&rdquo;к, тъй като ние бяхме на много по-ниска надморска височина, така че турбото беше настроено по различен начин. Асфалтът освен това беше мокър, така че гумите с прорези стояха в четирите ъгъла на колата &ndash; нещо, от което нямаше нужда в Щатите. Но дори и <i>с мокра писта ни трябваше само бърз слалом, за да загреем гумите</i>и тогава Грегори премина на пълноценен боен режим. Комбинацията от неравности, незабавните обороти от двигателя, подчертани от мълниеносните смени на предавките, плюс различните условия, които колата срещаше в различните краища на пистата, налагаха пълно рекалибриране на усещанията. <br /> <br /> Крис имаше алчност в погледа. Съвсем скоро идваше и неговият ред. Като използва уникалната обемна рама на шасито като успоредка, Крис се пъхна в централната седалка. Не изглеждаше нервен, а по-скоро заинтригуван. Дръпна карбоновото лостче за първа предавка и това беше съпроводено с безмилостен гръм. Малко игра с газта и той се насочи надолу по хлъзгавия питлейн, все така предпазливо.След почивка за обед пистата е суха. Време е за сликове. <br /> <br /> И всичко става наистина сериозно. Като се пусна по-смело в кривите и спираше по-късно, ирландецът мина по пистата по-бърз от всякога. А какво ли е усещането да караш тази кола срещу хронометъра, по тесен планински път, с отвесна скала от едната страна и километрична пропаст от другата? &bdquo;Едва сега, от пилотската гледна точка, успях да оценя какво постижение е за Себастиан да направи това&rdquo;, каза Крис с възхищение. &bdquo;Знам, че е възбуждащо да караш нещо с подобна динамика, в толкова сложни условия, където нямаш право на грешка. Но само когато седнеш зад волана и почувстваш потенциала, осъзнаваш колко голямо е постижението.&rdquo;<i>Пълният текст на материала четете в сп. BBC Top Gear България<br /> </i><strong><i><br /> </i> </strong> <div class="childBox"> <div class="articleSubtitle2"><strong>Peugeot 208 T16 Pikes Peak<br /> <br /> </strong></div> <div class="childText">Шаси: тубуларна стоманена обемна рамаКаросерия: въглеродни влакнаДвигател: разположен средно-задно 3,2 л, 24 клапана, V6 битурбоТрансмисия: 6-степенна секвенциална, с пeрца на волана, 4х4Спирачки: 380 мм (отпред), 355 мм (отзад) вентилирани карбонови дисковеМощност: 875 к.с.Тегло: 875 кгВъртящ момент: 880 НмМаксимални обороти: 7800 об./минМаксимална скорост: 243 км/ч (в зависимот от предавките)Динамика: 0-100 км/ч за 1,8 сек; 0-200 км/ч за 4,8 сек; 0-240 км/ч за 7,0 сек</div> </div> <div class="inShortContainer"> <div style="float:right; margin-top: 10px; text-align: right;">&nbsp;</div> <div class="articleOtherMaterialsBox"> <div class="articleOtherMaterials">&nbsp;</div> <div id="articleOtherMaterialsLiBox">&nbsp;</div> </div> </div>