Електрическите автомобили би трябвало да спасят света от глобалното затопляне. Или поне въздуха, който дишаме, от финните прахови частици.

Несъмнено, ел. колите не отделят CO2 в атмосферата докато се движат по пътя, което според средностатистическият човек означава, че защитават планетата. В действителност картинката е друга.

Фактът, че съществува дебат дали електрическите коли са чисти или не, означава, че съмненията в тях не идват от нищото.

Всъщност, тези автомобили са "по-мръсни" отколкото си мислите, както при производството, така и при рециклирането на батериите им.

А токът, с който се "хранят" електричките, често се изработва от също толкова "мръсни" електроцентрали.

Електромобилът, който променя всичко: Премиера на Volkswagen ID.3 СНИМКИ

Някои автомобилни компании решиха да направят сравнение колко замърсяват електрическите им коли и колко тези, с двигател с вътрешно горене.

В германския концерн Volkswagen са изчислили, че производствените емисии на CO2 на електрическият e-Golf се сравнява по отношение на екологичността с дизеловия Golf само след като измине 124 000 км.

А електрическият BMW i3, отчитайки производството, експлоатацията и емисиите, е само с 15% по-екологичен от обикновения BMW 118d.

Тези данни са резултат от прагматични изчисления. Електрическите превозни средства стават много "по-зелени" от традиционните автомобили с ДСВГ само, когато са заредени с наистина чиста електроенергия.

Китайски електромобил разбива всички със запас от 700 км и 5G интернет СНИМКИ

С други думи, електрическите автомобили със сигурност не блестят с екологичност.

Поради тази причина основният натиск към автомобилните компании е върху намаляване вредните емисии в процеса на производство на тези коли. Според експерти при производството на всеки един автомобил в атмосферата се отделят 0,4-0,7 тона CO2. Внушителна цифра!

Автомобилните лидери са заети с решаването на амбициозна задача - те се опитват да намалят емисиите до нула. BMW (включително Mini и Rolls-Royce) в момента отделя 0,4 тона CO2 на превозно средство, Nissan - 0,49 тона, Toyota - 0,39 тона, а Volkswagen - разочароващите 0,72 тона.

Намаляването на вредните промишлени емисии е възможно само при модернизиране на производството: нови заводи се строят първо с отчитането използването на "чиста" енергия", получавана от възобновяеми източници.

Например, новият мексикански завод на BMW е оборудван с мощна слънчева електроцентрала. Шведската марка Volvo пусна фабрика за производство на CO2-наеутрални материали, които компанията ще започне да използва изцяло през 2025 г.

Mercedes също инвестира в тази област: пълен преход към екологично производство е планиран за 2022 г. Според германската компания, екологично неутралните автомобили ще се появят не по-рано от 2039 година.