Често една от най-големите тревоги за притежателите на автомобил са разходите за поддръжка и гориво. Разходът на двигателите с вътрешно горене е зависим от много фактори, един от които е изправното му техническо състояние. Поддръжката на мотора в препоръчителните срокове е изключително важна. Задръстеният въздушен филтър, старото моторно масло и липсата на охладителна течност могат да увеличат разхода на гориво с 8 до 10%.
Състоянието на гумите също е от значение. Ако те са износени, се намалява сцеплението с пътя, но за намаляване консумацията на гориво е най-важно те да са напомпани според изискванията за автомобила. В по-новите автомобили производителите поставят стикери с инструкции за препоръчителното налягане на гумите, техния размер и тип. Спазването на тези изисквания ще подобри товарителната способност на автомобила, ще увеличи сцеплението с пътя, ще спомогне за по-бавното им износване и ще намали разхода на гориво.<br /> <br /> Аеродинамичният и лек автомобил е най-икономичен. Естетичните елементи в новите автомобили не са само за красота. Те спомагат за насочването на въздушния поток и намаляват съпротивлението. Но натоварването на купето с ненужни аксесоари се отразява негативно на пробега. Освен това съхранението на ненужни вещи в багажника или кабината увеличава теглото и налага по-усилената работа на двигателя.<br /> <br /> Не на последно място е стилът на шофиране. Правилното управление на автомобила може да намали разхода на бензин или дизел с 35%. Плавното ускорение и спиране са изключително важен фактор. Ненужното форсиране на мотора при потегляне води до изгарянето на ненужно гориво. Наблюдаването на трафика и предвиждането на максимално дълги интервали между ускоряването и спирането драстично намалява консумацията. Често пътните знаци и ограниченията в скоростта също спомагат за по-прецизното управление. Превключването на предавките при по-ниски обороти спомага за намаляването на работата на агрегата.<br /> <br /> Дизеловите мотори предлагат голям въртящ момент дори при по-ниски обороти. Именно затова производителите препоръчват превключването на скоростите да става преди достигането на 2300 оборота. При бензиновите двигатели препоръчителният момент за превключване на предавките е преди достигане на 3000 оборота. Също така е важно да знаете, че в извънградски условия развиването на по-висока скорост често не е най-доброто решение. Поддържането на постоянна скорост на последната възможна предавка в максималните препоръчани обороти е най-доброто решение за икономисването на гориво.<br /> <br /> Освен това е важно да знаете, че пускането на по-новите автомобили по инерция не пести гориво, а изразходва повече. Това е поради факта, че щом скоростта падне и се наложи да ускорите, отново натоварвате двигателя излишно. Повечето съвременни автомобили след 2000 година разполагат с електронни модули за управление на двигателя, които намаляват притока на гориво, когато работата на мотора не е наложителна за поддържане на скоростта.<br /> <br /> Друг важен елемент е генерирането на електричество от мотора. Използването на по-силни крушки за фаровете от препоръчителното, ненужното пускане на климатика или отоплителната инсталация, както и натоварването на купето с мултимедийни системи и усилватели се отразява негативно на консумацията на гориво и води до по-усилена работа на мотора.<br /> <br /> <a href="https://www.cars.bg/news/curious/view/17147/Kak-da-spestite-gorivo" target="_blank"><em><strong>Cars.bg</strong></em></a>