Хората и фирмите в България вече все по-често предпочитат по-евтините бензинови коли, вместо по-икономичните, но скъпи за първоначална инвестиция дизели. Това става ясно от данните на някои от големите вносители на нови автомобили, предоставени на в. "Стандарт".
Около 2000 г. в Европа, включително и в България, започна да се наблюдава все по-голямо търсене на коли с дизелови двигатели. Тенденцията се засили още повече след петролната криза през 2008 г., когато цената на нефта почти удари 150 долара за барел, което естествено повиши сериозно цените на горивата. Дори и след укротяването на скока в котировките на черното злато значителна част от потребителите продължиха да предпочитат дизеловите автомобили. <br /> <br /> През последните две години обаче производителите започнаха да пускат нови бензинови двигатели, в които се влагат най-иновативните технологии. Което доведе и до намаляване на разхода на този тип автомобили. Иновативният подход даде резултат и тенденциите на пазара вече се променят, като бензиновите двигатели започват да доминират все по-изразено над дизелите. През миналата година това се наблюдава и в България. <br /> <br /> енденцията засега е валидна предимно при по-малките и средните класове, но не е изключено съвсем скоро да се прехвърли и към по-големите автомобили. Така например през 2009 г. 55% от продадените нови Ford Fiesta у нас са били оборудвани с бензинови двигатели, а останалите 45% от купувачите са предпочели дизеловите версии. След като през 2011 г. от Ford пуснаха 1-литровия си бензинов EcoBoost обаче интересът към Fiesta с дизелови агрегати започва да намалява. Така за 2013 г. у нас 65% от продадените бройки са с бензинови двигатели, а 35% от клиентите са предпочели дизеловите, показват данните на &quot;Мото-Пфое&quot;. Подобни са резултатите и при по-големия Focus. През 2009 г. дизелови двигатели са предпочели 32% от купувачите. Но 4 години по-късно делът им пада на 26%, а останалите 74% от избралите Focus са се доверили на бензиновите версии. <br /> <br /> Отлив от дизеловите агрегати се наблюдава и при Opel. През 2009 г. Corsa с такива двигатели са предпочели 24% от купувачите у нас. А през 2013 г. делът им пада на минималните 4 на сто. Останалите 96% от клиентите са си купили бензинова Corsa. Почти същото положение се наблюдава и при по-голямата Astra, въпреки че делът на дизела не е толкова фрапантно нисък. През 2009 г. 62% от продажбите на този модел у нас са били с бензинови двигатели, а през 2013 г. делът им вече се увеличава на 73%. <br /> <br /> Намаляване на интереса към дизеловите двигатели се наблюдава и при Dacia Sandero, сочат данните на вносителя &quot;Рено Нисан България&quot;. През 2009 г. 37,1% от предпочелите този модел са се доверили на бензиновите версии. Докато през миналата година вече 47,65% от продажбите са на коли с бензинови агрегати. Като всяко правило и тук се наблюдава изключение. То е валидно за Renault Clio. Въпреки тенденцията в по-малкия клас хората и фирмите леко да се отдръпват от дизеловите модификации, при Clio е точно обратното. През 2009 г. 54% от купените у нас такива коли са били оборудвани с бензинови агрегати. И въпреки че през 2012 г. Renault представи четвъртото поколение на модела, в което вече се вграждат и новите икономични бензинови двигатели TCe, у нас купувачите продължават да залагат на дизеловите версии. Така през 2013 г. делът на бензиновите агрегати пада до 39,89% от продажбите.<br />