През последните няколко години инженерите от британската марка Jaguar се концентрираха върху лимузините. Благодарение на техните усилия се появиха расовите модели XF и XJ, които завладяха сърцата на хиляди почитатели по целия свят.
Време беше за нещо ново и спортно, с което Jaguar да се върне към корените си. И ето че той се появи. Всички, които чакаха толкова дълго време, вече имат повод за радост. На автомобилната арена е новият спортен роудстър Jaguar F-Type. Той е ярък, лек и много бърз. Каросерията на колата е направена изцяло от алуминий, а мекият покрив се сгъва само за 12 секунди даже при скорост до 50 км/ч. И дори когато спортният автомобил просто стои на място, всеки негов елемент излъчва скорост и динамика. Създателите на Jaguar F-Type са се фокусирани върху състезателния дух, който да пребори останалите.<br /> <br /> Новият F-Type дебютира у нас на автомобилния салон през юни на щанда на Jaguar, представен от официалния вносител за България &bdquo;Мото-Пфое&rdquo;. На следващия етап от компанията предоставиха възможност на представители на определени медии да се запознаят отблизо с качествата на &bdquo;дивата котка&rdquo; чрез специален тест-драйв. За да изпъкнат всички предимства на модела, пробното шофиране беше организирано на самолетната писта &bdquo;Лесново&rdquo; край София.<br /> <br /> Новият Jaguar F-Type е много приятелски настроен към водача и пътника до него. Вратите се отварят широко, предоставяйки гигантски отвор за настаняване. Ръчките за отваряне на вратите на F-Type са скрити в повърхността на вратата и изплуват от нея при натискане. Седалките в F-Type се отличават с удивителен комфорт. Те фиксират точно тялото на водача в предварително избраната позиция. Мултимедийната система в Jaguar F-Type има голям LCD екран, на който се изписва управлението на техническите възли в автомобила. Всичко е като в компютърна игра. Водачът може да променя твърдостта на амортисьорите, усилието на волана, отзивчивостта на педала на газта и да регулира работата на&nbsp;8-степенната автоматична скоростна кутия.<br /> <br /> За да демонстрира възможностите на Jaguar F-Type най-напред зад волана седна българският рали пилот от миналото Владимир Илиев. В ръцете на специалиста &bdquo;дивата котка&rdquo; е като опитомен домашен любимец. Състезателят с лекота управлява колата, която се подчинява на командите му и само когато пилотът я предизвика, се понася в елегантен дрифт върху асфалта. Каросерията запазва хоризонталната си позиция, а задните колела се въртят около оста като пумпал. Следва ускорение на права, бърза змейка, преминаване на осморка и завършва с екстремно спиране.<br /> <br /> Много по-важно е да се контролира управлението на колата в нормални режими на движение. За целта сядам зад волана на новия Jaguar F-Type и излизам на пътя, където да почувствам потребителските качества на модела. Автомобилът пленява с магическия си характер. От една страна е сдържан и изискан, от друга &ndash; див и необуздан, като състезателен болид. Той стои здраво и стабилно на пътя, но също толкова уверено върти опашка при подаване на газ. Вземането на острите завои с F-Type е истинска наслада за сетивата. Преди завоя отнемате газта и отново подавате в средата на виража, за да опише елегантно траекторията на кривата. Шофирането на F-Type наподобява голям картинг, който изумява с балансираното си пътно поведение. Той е в състояние да се носи настрани или да влезе в завоя като по релси. Всичко зависи от желанието на водача. Можете да направите такива чудеса почти веднага, без никаква подготовка.<br /> <br /> Вълшебството се дължи на прецизните инженерни настройки и технически постижения. Създателите на автомобила са предприели много смели решения, за да постигнат&nbsp;идеалното разпределение на масите 50:50&nbsp;между предна и задна ос. За целта част от компонентите са пренесени отзад под капака на багажника. Зад гърба на водача и пасажера се намират акумулаторът, резервоарът с течност за чистачки, а също и част от управляващата електроника. Освен това там &bdquo;тежи&rdquo; и механизмът за прибиране на покрива. Резервоарът за бензин е преместен в пространството пред задната ос и се намира зад облегалките на седалките. Може би заради това в F-Type почти не остава място за багаж, но с такава кола ви трябва само куфарче или просто кредитна карта. Инженерите са се старали да намалят теглото на автомобила, за да съкратят инерционния момент при вземането на завоите. И така в крайна сметка Jaguar F-Type е пресметнат за двама човека без особен багаж, който да се управлява изключително прецизно и да бъде безкомпромисен спортист. Голяма роля за това има аеродинамиката на автомобила. Отпред под бронята е поставено сгъваемо антикрило, което при достигане на скорост 90 км/ч слиза към настилката и увеличава притискащата сила на носа на колата. В същото време от опашката се издига допълнителен спойлер, създаващ допълнително налягане отзад. Допълнителното вертикално налягане върху осите при скорост над 100 км/ч е цели 120 кг, а с увеличаване на скоростта ефективността на аеродинамичните елементи също нараства.<br /> <br /> Под предния капак на тествания Jaguar F-Type е V-образният 3,0-литров 6-цилиндров турбиниран бензинов двигател с мощност 380 к.с. С него &bdquo;дивата котка&rdquo; се&nbsp;ускорява от място до 100 км/ч за 4,9 секунди&nbsp;и достига максимална скорост 275 км/ч. Но най-влудяващ е звукът. Изпускателната система е със специални клапани, които се отварят при рязко ускорение. Тогава компресорният форсиран &bdquo;шестак&rdquo; проявява цялата си мощ и хищният роудстър се хвърля в скок напред под потресаващия акомпанимент на двата ауспуха. Мекото ръмжене на ниските обороти се сменя със силен рев, когато стрелката на оборотомера се устреми към червената зона. Тогава F-Type V6 S се възприема като истинската спортна кола, подходяща не само за паркинга на моден бутик или нощен клуб, но и за смели гонки по пистите или планинските пътища.<br /> <br /> Динамиката съответства на спортния външен вид, който пленява с изящна красота и аристократична осанка. Този великолепен Jaguar с отлично пътно поведение носи в себе си още и изтънченост, подчертаваща чувство за добър вкус на собственика си. А красотата, умножена по техническата напредничавост, струва много повече от цената на модела.<br /> <br /> <strong>Jaguar F-Type S</strong><br /> <br /> 3,0-литров 6-цилиндров турбобензинов мотор<br /> 380 к.с. максимална мощност при 6500 об/мин<br /> 460 Нм въртящ момент при 3500-5000 об/мин<br /> 4,9 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч<br /> 275 км/ч максимална скорост<br /> 9,1 л на 100 км среден разход на бензин<br /> 213 г/км СО2<br /> 146 400 лева базова цена на модела<br /> 168 500 лева цена на тествания модел<br /> <br /> <a href="https://www.monitor.bg/" target="_blank"><em>&quot;Монитор&quot;</em></a><br type="_moz" />