Десетки трабантчета от цяла Европа изпълниха в събота центъра на Велико Търново за участие в традиционния „Трабант фест”. Да се изфукат със старите си соцвозила бяха дошли шофьори не само от цяла България, но и от Румъния, Германия и др. държави. Сред изложените „трабита” имаше кабрио, лимузини, изрисувани, тунинговани и дори един автомобил с водородна клетка, пише "Монитор".
Най-много погледи събираше лимузината на Тоньо Желязков от Стара Загора. Мъжът е бивш ел. техник, но страстта на живота му са старите автомобили и мотоциклети. Шеф е и на заралийския автомобилен Ретро клуб. Има колекция от 42 стари коли и 46 мотори, сред които и военен мотоциклет с истинска картечница на него. В сбирката Тоньо има експонати, за които повечето българи дори не знаят, че са съществували. Като &bdquo;Фиат Пирин&rdquo;от 1967 г., произвеждан у нас за съвсем кратко време по договор с италиянкия автомобилен концерн.<br /> <br /> След като СССР скръцва със зъби на България обаче, оговорът е прекратен, а от българо-италианския автомобил са произведени едва 60-70 броя, което го прави колекционерска рядкост. В сбирката си старозагорецът притежава и 6-7 трабанта. Черешката на тортата обаче е лимузината, която сам си е сглобил и която по нищо не отстъпва на лъскавите возила в които се возят холивудските звезди.<br /> <br /> Да притежаваш трабант е привилегия, твърдят повечето от собственицете на бившите източногермански автомобили. И може би затова рядко се задоволяват с по един. Повечето от тях имат по 4-5, че и повече. А някои като търнвецът Ивайло Антов, над ...<br /> За някои траби е нещо много повече от стар автомобил и е свързан със сантиментални спомени. Рокерът Христо Узунов разказва, че преди 22 години, когато още нямал мотор отишъл на рок фест с току що купения си Трабант. Там срещнал Маруся, с която скоро след това се оженили и днес са щастливо семейство.<br /> Трабант, целият изрисуван с картинки от филма &bdquo;Ледена епоха&rdquo; пък приковаваше вниманието на малчуганите. Колата е собственост на врненеца Ангел Пеев. Освен него мъжът притежава още 4 возила от същата марка, както и автосервиз за ремонтирането на източногерманските коли. Разказва, че купил колата за абитуриентския бал на сина си, акартините от &bdquo;Ледена епоха&rdquo; били дело на най-добрия варненски художник.<br /> <br /> Много от гордите собственици на трабанти споделят, че за тунинговане на колите си са дали сто пъти повече пари от цената на самия Трабант. Пловдивчанинът Явор Чочев купил своя &bdquo;звяр&rdquo; за 350 лв., а след това хвърлил още 12 хил. лв. по него за да стане днешния излъскан красавец, пред който хората се спират и цъкат с език. Мъжът разказва, че от дете харесва Трабант и затова като пораснал си купил, при това не един, а цели пет. Колегата му Петьо Попов от Козлодуй пък признава, че има 8 регистрирани и 28 счупени трабита, които използва за резервни части. Освен обикновен трабант от същата марка той има и саморъчно направено камионче, пикап и баркас. <br /> <br /> &bdquo;Първия си трабант купих заради децата. Тъй като няма задни врати, нямаше опасност да паднат по време на пътуване. Качвах ги отзад, кучето Кольо отпред и тръгвахме&rdquo;, спомня си той. Петьо припомня и девиза на собствениците на Трабант: &bdquo;Мъже от стомана карат коли от картон.&rdquo; Единствената жена по време на тазгодишния рокфест е Марийка Вачкова от Велико Търново, бивша кранистка, свикнала да е постоянно на високо във въздуха, като слезе долу на земята тя се мята в старото траби и тръгва на път. &bdquo;Кръстих колата на себе си и сега сме две Марийки. Тя ми е най-близкият спътник в живота, заедно с двете кученца и вече 30 години сме заедно в добро и зло&rdquo;, смее се жената.<br /> <br /> След парада в центра на Велико Търново шествието от трабанти премина триумфално през града и се отправи към един от големите паркинги. Там шофьорите показаха майсторски умения по въртене на гуми, скоростна отсечка, дрифтене и заобикаляне на препятствия. А за най-добре представилите се, разбира се имаше и награди.