В една интересна информация от WikiLeaks се казва, че специалните разузнавателни служби на САЩ могат безпроблемно да предизвикат катастрофа, управлявайки дистанционно софтуера на автомобилите. Според данните, хакерите от ЦРУ проникват в електрониката на автомобила, който се следи сателитно и в най-удобния за тях момент могат да причинят тежко ПТП, като целта е да бъде отстранен човека в автомобила.

В документите се говори за вмешателството с платформата QNX, а първият известен случай е от преди няколко години. Любопитното е, че системата QNX, чрез която се извършва основното вмешателство в електрониката на автомобила, е разработена от канадския телеком и корпорацията Blackberry и се използва от почти всички големи автомобилни производители. Изданието L!FE показва кои автомобилни марки използват QNX.



Това програмно обезпечение започва да се разработва още през 80-те години на миналия век, като първоначално се използва само за военна техника, а по-късно навлиза и сред цивилните превозни средства. Компаниите използват QNX като база за тяхната мултимедия, като при Ford например тясе нарича SYNC, при Audi - Virtual Cockpit, при BMW - ConnectedDrive, при Mercedes - Comand Online, а при Volkswagen - Active Info Display и т.н.. Под всички тези гръмки маркетингови имена обаче се крие апаратура, отлично проучена и усвоена от сътрудниците на ЦРУ.

Най-уязвимите автомобил за подобни кибератаки са тези от т.нар. премиум клас, но има и досат от масовите модели. Тези коли почти винаги са оборудвани с активен круиз контрол, система за следене на маркировката и т.н. - все опции, имащи пряк достъп до управлението на автомобила. Получавайки достъп до QNX, хакерите могат да управляват и тези системи, при това по свое усмотрение. Ето и конкретните модели, според L!FE, които са най-лесни за кибер атаки.



Специалистите по кибер безопасност Чарли Милър и Крис Валасек доказват тази теория нагледно през миналата година. Те показват как могат безпроблемно да се включат в електронните системи на Jeep Cherokee, използвайки уязвимостта на мултимедията. Така те поемат контрол над кормилното управление, двигателят, спирачките, при това в момент, когато колата се движи с висока скорост. Външното вмешателство в главния модул на управлението може да стане или през SIM-картата на мултимедията, или през бордовия протокол Wi-Fi или Bluetooth в автомобила.

В документите на WikiLeaks не се посочват конкретни операции на ЦРУ, довели до катастрофи с фатален край, но според американски медии, които се базират на изнесената информация, загадъчната катастрофа, в която загина разследващия журналист от Rolling Stone и BuzzFeed Майкъл Гастингс, е причинена именно по гореописания начин.

 Катастрофата става през 2013 година, когато Гастингс, управлявайки своя Mercedes-Benz C-Klasse се удря челно в едно дърво без видима причина. Очевидци разказват, че колата изведнъж е ускорила рязко и неочаквано и рязко е излязла от пътното платно, забивайки се в дървото. Точно преди смъртта си Гастингс подготвя материал за бившия шеф на ЦРУ Джон Бренън. В Mercedes-а на журналиста също е била инсталирана операционна система на основата на QNX.

Източник: факти.бг.