Известни са случаи, когато след като се налее ново моторно масло в двигателя, той спира да работи добре, при това след кратък пробег от няколко хиляди километра. И след като посетите автосервиз, се оказва, че маслото се е превърнало в черна каша, подобна на катран.

Сега ще ви разкажем защо и как това може да се случи. Основният принцип, който е добре да спазвате е да не купувате т.нар. наливно масло или бутилирано такова, но от непроверени търговци. С други думи по този начин ще намалите риска от закупуване на масла-менте.

Когато купуваме моторно масло много често не обръщаме внимание нито на датата на производство, нито на състоянието му (последното, забележете, е трудно да се направи, защото консумативите се продават в пластмасови непрозрачни опаковки), но най-важно, както вече споменахме, е то да е оригинално.

Така, когато собственикът на колата налее ново масло в двигателя, което не е направено от сертифицирани марки или е с изтекъл срок на годност, изминава 1000 километра и е напълно възможно да получи сериозен проблем под формата на основен ремонт на агрегата.

 

 

Всичко това е, защото маслото внезапно се превърнало във вискозно, гъсто вещество. Какво се е случило? По някаква причина вискозитетът на лубриканта драстично се е увеличил.

Това може да стане заради неочакваната полимеризация на някои от съставните компоненти на пакета с добавки, които се намират във всяко двигателно масло, но при "ментетата" или при маслата с изтекъл срок на годност, те не са с нужното качество.

Проблеми могат да се появят и ако водачът изсипе в двигателя една от онези "чудотворни" добавки, които се продават в изобилие във всеки автомобилен магазин, но това е тема на друг материал.

А причината за стартирането на такъв разрушителен процес е т.нар. обемно прегряване на двигателното масло.

Така че, ако двигателят започне да прегрява след смяна на масло, трябва незабавно да замените маслото с ново, дори да смятате, че проблемът е в охладителната система или в друг помощен възел на основния агрегат.

Прегряването може да е от различно естество - от движение в задръствания, сезонната жега и други подобни, до вечното желание на мнозина от водачите да форсират оборотите до макс.

В резултат на всичко това получаваме благоприятни условия за започване на полимеризация, особено ако маслото не е качествено.

Това важи в пъти повече при турбо двигателите, при които смазочната течност трябва да се сменя по-често, в противен случай е лесно да се стигне до скъпи ремонти, дори маслото да е от графата - оригинални.

Друга причина за "магическата" трансформация на маслото в черен катран може да бъде т.нар. утайка.

Тя е значително по-рядка, но въпреки това трябва да я споменем. Попадането на много малки частици катализатор (да не се бърка с катализатор в автомобила), в нашия случай това е прах, който се използва във фабриката при производството на масло, е възможно да попадне в готовия продукт, да речем, по погрешка или заради слаб контрол на производствения цикъл.

А катализаторът, както си спомняме от химията, е движещата сила, поради която може да започне неконтролируемият процес на окисляване на смазката. За да започне химическа реакция, са нужни температура и налягане.

Всичко това го имаме в двигателя. Резултатът е съсипан мотор. Така че, ако видите утайка в маслото, дори много малка, е по-добре да не го използвате. Без значение колко струва въпросното масло.

Последствията ще бъдат фатални. В обощение е най-добре да избягвате наливните масла, да проверявате сроковете на годност на продукта и да сте сигурни, че купувате маслото от магазин, който продава оригинални стоки.